gaming sinds 1997

7 Sins

Dag lieve lezertjes, sta mij toe u hartelijk welkom te heten in de wondere wereld van 7 Sins. Deze eerste paragraaf heeft normaliter als doel om jullie klaar te stomen door wat te lullen over het concept van het spel, zonder echter te verklappen wat ik van het spel vind. Maar aangezien 7 Sins gewoon een in CD-vorm geperste stront is, kan mij dat uitzonderlijk eens niet veel schelen. Voor een keer doe ik wat elke onvolwassen en gefrustreerde reviewer doet nadat hij urenlang een afschuwelijk spel heeft zitten spelen: tonen hoe de ontwikkelaars bij Monte Christo zichzelf schuldig maken aan alle zeven hoofdzonden en dat in hun gezicht wrijven.

1. Hebzucht
Feit: elk bedrijf wil geld binnenrijven. De makkelijkste manier om dit te doen is via een product dat een groot publiek aanspreekt. Monte Christo wou dus geen shooter, strategy game of RPG maken… ze maakten liever zo’n type spel waarin jij een gast speelt die zichzelf moet zien op te werken door geld en respect te vergaren. Iedereen voelt zich hiervoor aangesproken en het is makkelijk om te spelen. Ching Ching!

2. Afgunst
Feit: EA heeft tonnen geld vergaard met The Sims. Dus, waarom zou men dit concept niet kopiëren en een paar eigen kleine ideetjes toevoegen?

3. Onkuisheid
Feit: met porno valt veel geld te verdienen. In videospelletjes hebben we dit nog niet vaak gezien, dus dat kan zeker in een spel gestopt worden. Helaas zijn daar nog de leeftijdscategorieën. 18+ games worden in sommige landen automatisch niet verkocht, dus zou het misschien beter zijn als de personages toch steeds hun ondergoed aanhielden en aldus een 16+ rating garanderen.

Dus dit wordt het eindconcept van het spel: Het hoofdpersonage moet indruk maken op vrouwen (en af en toe een man) en met hen in de koffer duiken om zich op te werken. Uiteindelijk zal dit geld en respect opleveren en word je ‘the hottest thing in town’. Beginnen doe je in een kledingszaak, maar al gauw werk je voor tv of val je binnen op SM-parties. Briljant. Ik beloonde het met een 0-score voor een compleet gebrek aan originaliteit en respect voor het vrouwelijk geslacht.

4. Luiheid
Feit: Time is money. Een spel ontwerpen met sterke innovatieve gameplay neemt veel tijd in beslag, dus opteerde Monte Christo voor simpele controls die erg traag reageren. Om een gesprek gaande te houden, moet je kiezen tussen verschillende dialogen of acties. Het is jouw taak om uit te zoeken welke onderwerpen de dames boeien en die gebruiken om je relatie te versterken. En omdat niemand zou merken hoe saai de gameplay is, werden een paar minigames toegevoegd, zoals wanneer je seks hebt, de planten ‘water geeft’ en dergelijke.

Tijdens interacties moet je echter wel een oog houden op vier balkjes: het aantal zonden dat je hebt begaan, de temperatuur in je broek en je hoeveelheid stress en frustratie. Vooral die laatste bereikte bij mij hoge pieken.

5. Ijdelheid
Feit: moderne games staan of vallen vaak met hoe ze er uitzien. Wel, ik kan niet ontkennen dat de locaties en personages vrij goed afgewerkt ogen. Ik kan echter ook niet ontkennen dat de laadtijden gruwelijk lang zijn – ter vergelijking: in de tijd dat een eenvoudig winkelinterieur is geladen, is pakweg GTA: San Andreas al klaar met een volledige stad. Vreemd.

Het geluid is abominabel. Het hoofdmelodietje is eentonig, sound effects zijn schaars en conversaties bestaan uit onverstaanbaar Sims-achtig gebrabbel.

6. Trots
Feit: het lijdt geen twijfel dat Monte Christo trots was toen hun spel afgewerkt was, net zoals elke ouder zijn kind graag ziet, hoe lelijk en/of kreupel het ook moge zijn.

7. Woede
Feit: woede is het gevoel dat de jongens bij Monte Christo zullen voelen opborrelen wanneer ze deze bespreking doornemen (ook al kunnen ze waarschijnlijk geen Nederlands … niet dat dit een hoofdzonde is, maar sympathie doet het bij mij nou ook niet echt opwekken). Hou het hoofd koel jongens, slechts één alineatje meer.

Hoe seksueel gefrustreerd je ook bent, koop dit spel niét! Met dergelijke erotisch getinte inhoud zou je denken dat men zich tot een volwassen publiek richt, maar de gameplay, minigames en conversaties zijn erg eenvoudig en zullen volgens mij enkel jonge gamers aanspreken. Wegens de 16+ rating is dit spel dus eigenlijk voor niemand geschikt. Een wijde boog eromheen maken is dan ook mijn advies bij een mogelijke confrontatie ermee. Nog een laatste woordje tot Monte Christo: neem mijn verwijten niet persoonlijk. Maak gewoon geen dergelijke brol meer. Dank !

Onze Score:
3.0
gerelateerd spel: 7 Sins
geplaatst in: PS2, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>