gaming sinds 1997

Aion: The Tower of Eternity

Eén van de grootste gevaren voor een ontwikkelaar van betalende MMORPGs is dat er maar weinig spelers hun game een tweede kans zullen geven. Voor vele spelers zijn de 30 gratis dagen genoeg om te weten of ze het spel maanden tot zelfs jaren zullen spelen, of ze het daarentegen in een stoffige kast zullen werpen. Aion: The Tower of Eternity is de laatste nieuwe grote MMORPG die is uitgekomen, maar of het al zijn beloftes kan waarmaken valt natuurlijk te bezien!

NCsoft is geen onbekende in de MMO wereld, want deze Zuid-Koreaanse ontwikkelaar en uitgever heeft een hele reeks gratis en betalende MMORPGs onder zijn vleugels. Bekendste titels in het Westen zijn City of Heroes, Lineage 2 en Guild Wars (geen MMORPG, maar een CORPG). Met hun nieuwste game Aion probeert men nu aan de nieuwe hogere standaard van MMO-gamers te voldoen. Wil je een succesvolle MMORPG uitbrengen, dan moet het over zowel een gezonde dosis PvE als PvP beschikken. Iets wat recente concurrenten niet deden, met als gevolg dat ze al heel snel groepen spelers begonnen te verliezen.

Zoals in elke game is er ook hier een achtergrondverhaal. Lang geleden vochten de inwoners van de wereld Atreia tegen de Balaur, een draakachtig ras. De oorlog duurde honderden jaren en na de talloze opofferingen werd er besloten om te proberen vrede te sluiten met de Balaur. Het is onduidelijk wie er uiteindelijk verantwoordelijk was voor de mislukking van deze onderhandelingen, maar de gevolgen waren al snel duidelijk. De reusachtige toren die beide delen van Atreia samenhield stortte in, de Balaur werden verbannen naar een andere dimensie en de inwoners van Atreia splitsten zich op in twee kampen, de Elyos en Asmodians. Beide van hen gaven elkaar de schuld voor de vernietiging van hun monument en de oorlog tegen de Balaur was pas afgelopen, of men was al tegen elkaar aan het vechten.

Het kamp van de Elyos vestigde zich aan de onderkant van hun wereld en had de luxe om in eeuwig zonlicht te baden. Doordat ze eeuwige schoonheid hadden, werden ze al snel ijdel, met als gevolg dat ze neerkeken op de Asmodians, die minder geluk hadden. Doordat ze zich aan de bovenkant van hun wereld moesten vestigen werd het licht van hun zon al snel een schaarste. Door het verlies ervan groeiden ze op in een kille en dorre omgeving, met als gevolg dat hun huid vrij bleek werd en ze haargroei op hun lichaam ontwikkelden om wat warmer te blijven. Een ander gevolg van hun hardere omgeving is dat ze een hechtere band met elkaar vormden in tegenstelling tot de Elyos.

Op vlak van uiterlijk verschillen ze dus gigantisch, maar qua gameplay is er weinig verschil. Voor het aanpassen van je personage heb je tal van opties. Zo heb je tientallen mogelijkheden enkel en alleen voor het gezicht, maar dat is niet alles. Je krijgt zelfs de mogelijkheid om je lichaamslengte aan te passen. Je zal dus niet snel een tweede personage tegenkomen dat identiek hetzelfde is. Verwacht je aan tal van schattige Elyos vrouwtjes en indrukwekkende Asmodians in Atreia.

Het spel heeft acht verschillende klassen, toch zal je er in het begin maar vier kunnen uitproberen. De speler krijgt de keuze om met een warrior, rogue, mage of priest te starten. Vanaf level tien is er de mogelijkheid om één van deze klassen verder te specialiseren. Elke startersklasse kan evolueren in twee andere vormen. De warrior kan bijvoorbeeld veranderen in een templar (defensief) of gladiator (offensief). Elk pad is verschillend van elkaar met elk hun eigen reeks vaardigheden. Na level twintig krijgen spelers de kans om met behulp van zogenaamde Stigma stones hun personage nog diepgaander te specialiseren. De stenen kunnen verschillende van je vaardigheden verbeteren of je de mogelijkheid geven om andere soorten wapens te gebruiken.

Om al deze vaardigheden te leren gebruiken moet je natuurlijk stijgen in level en dit kan je doen door monsters te doden of quests te vervolledigen. Voor meer dan de helft van het spel zijn er voldoende opdrachten waar tal van personages de hulp van die ene echte held nodig hebben. Bij de quests zijn er twee grote onderverdelingen. De eerste categorie zijn de gewone opdrachten, die niet echt bijdragen tot de vooruitgang van het verhaal. Zo is er bijvoorbeeld een visser aan de kant van het meer die hulp nodig heeft om zijn liefde kenbaar te maken aan een schoonheid. De andere soort die je zal tegenkomen zijn campaign quests en deze dragen wel bij tot het verhaal. Ze zijn dan ook verplicht af te werken, omdat je anders geen vooruitgang kunt maken met je personage. Een van de eerste beloningen van deze quests is het krijgen van vleugels!

Het leuke is dat bij tal van de campagne-opdrachten er ook ingame filmpjes zijn die bijdragen tot de sfeer. Zoals een groep bewoners die je toejuichen omdat je hun stad hebt gered of een eindbaas die zich eventjes komt voorstellen. Een ander bijkomend voordeel is dat je regelmatig nieuwe titels voor je personage kunt vrijspelen. De titels zijn niet alleen voor de show, want ze geven je ook extra bonussen. Spijtig genoeg kunnen de quests niet tot het hoogste level als positief worden omschreven. Wanneer een speler rond level 30 komt te zitten, begint hij al snel de zogenaamde grind te voelen. Er zijn minder en minder quests beschikbaar en men wordt genoodzaakt om doelloos monsters te gaan afslachten. Het is spijtig dat NCSoft het eerste deel van het spel zo heeft vol gestopt met opdrachten, maar er erna precies interesse in verloor. Wellicht een bewuste keuze om later de nodige toevoegingen te doen, eens de meeste spelers door het begingedeelte zijn gesparteld. Gelukkig wordt het verlies van quests deels gecompenseerd door de talloze instances in het spel waarbij je samen met een groep extra ervaring kunt opdoen.

Er woedt echter nog altijd een oorlog tussen de Elyos en de Asmodians, en deze wordt grotendeels beslecht in de Abyss. Dit is een aparte dimensie waar je zonder je vleugels weinig te zoeken hebt. In de Abyss zullen niet alleen beide groepen spelers elkaars hoofden inslaan, maar moeten ze ook rekening houden met de Balaur. Zij hebben in de honderden jaren sedert hun verbanning zich gevestigd in de Abyss en zich klaar gemaakt voor een invasie van Atreia.

In deze gebieden zul je dus niet alleen rekening moeten houden met andere spelers tijdens grootschalige gevechten, maar ook met de Balaur. Zij kunnen uit het niets tevoorschijn komen en een gevecht dat nagenoeg gewonnen was compleet anders laten uitdraaien. Natuurlijk hebben zulke interventies ook hun voordelen als je de verliezende partij bent. Één van de grootste PvP gevechten in het spel zijn de aanvallen op burchten. Deze kunnen al snel honderden spelers tellen, met chaotische en indrukwekkend veldslagen tot gevolg!

Ben je het vechten even beu, dan kun je nog altijd jobs uitoefenen om extra geld te verdienen. Deze gaan van het maken van eenvoudige wapens en bepantseringen, tot drankjes en lekker eten maken. Het verzamelen van de benodigde ingrediënten kun je vrij gemakkelijk doen, doordat je niet verplicht bent om bepaalde vaardigheden te hebben. Hierdoor kan je tal van verschillende grondstoffen verzamelen ook al heb je er op dat moment niets aan.

Alle gevechten, speciale effecten en mooi uitziende personages moeten natuurlijk door een grafische engine weergegeven worden. NCSoft gebruikte hiervoor de CryEngine die voor het eerst werd gebruikt in Far Cry. Deze software hebben ze voldoende aangepast, want grafisch ziet het er voor een MMORPG erg goed uit. De animaties van de personages zijn vloeiend, de weerseffecten zijn een streling voor het oog en de omgevingen waarin je terecht komt verschillen van rijkgevulde wouden tot barre vulkaanvlaktes.

Het geluid is anders dan wat we gewoon zijn in Westerse MMORPGs. Doordat het een game is met oorsprong in Azië is de muziek vrij Oosters. Het geheel vormt een mooie afwisseling met de typische Westerse deuntjes, maar wellicht zal niet iedereen er een even grote fan van zijn. De personages hebben ook tal van Engelse voice-overs, maar die zijn toch minder als je ze vergelijkt met de Aziatische stemmen. Het is spijtig dat men de speler geen optie geeft om te kiezen uit de Engelse of Aziatische stemmen, want velen zullen nu liever de stemmen afzetten in plaats van hun gekweel en gejank te aanhoren.

Als eindconclusie kan ik alleen maar zeggen dat Aion: The Tower of Eternity een meer dan deftige lancering heeft weten neer te zetten. Het spel biedt een sterke basis aan van zowel PvP als PvE content en als we zien wat het ontwikkelingsteam in gedachten heeft, dan ziet de toekomst er vrij rooskleurig uit! Een aanrader dus voor wie een korte of lange vakantie wil van World of Warcraft.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Aion
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>