gaming sinds 1997

Animal Crossing: Wild World

Met een vrolijk concept en cartoony look, naast de hardcore gamers, ook een ander doelpubliek aanspreken, dat is ongeveer de filosofie van Nintendo. Animal Crossing: Wild World (DS) past daar perfect in. Misschien is het daardoor dat het vaak het etiket “kiddie” krijgt opgeplakt. Maar hoe kinderachtig is dit spel eigenlijk? En waarin verschilt het van zijn voorganger op de GameCube?

Het regent verschrikkelijk wanneer het spel van start gaat met jou op de achterbank van een taxi. De chauffeur, de oude bekende Kapp’n, die zijn schipperscarrière geruild heeft voor een job op het vaste land, slaat een babbeltje. Hij is de regen kotsbeu, wil weten wat je in het nieuw verzonnen dorp gaat doen en vraagt je of je genoeg geld hebt om je daar te vestigen. Al vlug bereik je jouw bestemming, waar die goeie Tom Nook je alweer op te wachten staat en je een huis aanbiedt. Net zoals in de vorige versie voer je voor hem klusjes uit en zodra je je vrijheid terug gewonnen hebt, kan je zelf bepalen hoe je de lening afbetaalt: vissen en insecten vangen, fossielen of fruit verkopen, noem maar op. Verder kan je jouw huis inrichten met schattige of net eigenaardige meubels, een praatje slaan met de dieren in je dorp, hen een briefje sturen om ze te vriend te houden,… Op het eerste zicht is er dus niets nieuws, maar heeft Animal Crossing nog steeds dezelfde eenvoudige, maar ó zo verslavende gameplay.

Uiteraard zijn er wel enkele nieuwigheden. Naast de schop, bijl, net en vislijn heb je nu ook een gietertje om de verdorde bloemen opnieuw tot leven te wekken. Dorpszanger K.K. Slider heeft een vaste stek op zaterdagavond in het café onder het museum en op zolder kan je zelf gesternten verzinnen in het observatorium. De zusjes Abel laten je nu niet alleen een eigen design creëren, ze verkopen ook kleren en accessoires zoals brillen en hoeden. Je huis heeft nu maar liefst zes mogelijke expansies, zodat je het kan uitbouwen tot een echt landhuis met een linkse, een rechtse en zelfs een achtervleugel! Al heb je daar wel enorm veel bells (de Animal Crossing munteenheid) voor nodig. Als je dan toch zo’n rijke stinkerd ben, kan je er misschien ook voor zorgen dat Nooks shop zo vaak uitbreidt dat er een kapsalon bijgebouwd wordt, maar dat is een uitdaging waar je minstens maanden voor zal moeten werken!

Al di dingetjes zijn natuurlijk leuk, maar het allergrootste voordeel van deze versie is de online mogelijkheid. Als je wou rondsnuffelen in een ander dorp, kon dat ook in de GameCube versie, maar dan wel op een omslachtige manier. Je moest je memory card meenemen naar een vriend of vriendin en die daar in de GC stoppen. Bovendien kon je nooit met twee tegelijk in een dorp aanwezig zijn. Met Wi-Fi is dat nu wel net iets anders. Je kan zelfs met elkaar chatten.

Toch is de online ervaring nog niet wat ze zou moeten zijn. Wil je in iemands dorpje binnen, dan moeten de poorten openstaan. Dat is enkel zo wanneer die persoon jouw vriendjescode ingeeft. Het systeem is aan de ene kant heel veilig -zo krijgen plunderaars of mensen met slechte bedoelingen geen toegang tot je dorp-, maar anderzijds zijn de mogelijkheden op deze manier wel enorm beperkt. Wie geen vriendjescodes kent, kan niet meegenieten van het interactieve element. Het was leuker geweest als Nintendo zelf een paar dorpjes voorzien had, die voor iedereen toegankelijk waren, maar die dan op regelmatige tijdstippen gecontroleerd werden op foute berichten op het aanplakbord en dies meer. Met Animal Crossing: Wild World is er een immense stap in de goede richting gezet, maar de uitwerking kan nog iets beter.

Dat geldt eigenlijk ook min of meer voor het gebruik van de stylus. Wanneer je bezig bent in je inventaris is het een geschenk uit de hemel. Op een snelle manier kan je voorwerpen verslepen om bijvoorbeeld aan Nook te verkopen. Ook brieven tikken gaat nu een stuk efficiënter. Als je gewoon wil rondlopen in je dorp of een zekere nauwkeurigheid nodig hebt (voor het opgraven van een fossiel, het planten van bloemen, …), dan is het gebruik van de stylus zeker af te raden. Met de normale vierpuntsdruktoets ben je dan veel beter af.

In het begin was ook het nut van de twee schermen niet echt duidelijk. Het rondwandelen, voorwerpen oppikken, praten met dieren enz. gebeurt allemaal op het onderste scherm. Het bovenste scherm toont je intussen de mooie blauwe lucht. Ok, als je de inventaris opent, verhuist je gewone beeld naar boven, maar spectaculair nuttig kan je dat niet noemen. Na een tijdje merk je echter dat er soms een pakje aan een ballon over het bovenste scherm zweeft. Het is de bedoeling om dan zo snel mogelijk naar de rand van je dorp te rennen, op het hoogste punt te gaan staan en je katapult in aanslag te houden. Schiet je op het juiste moment, dan knalt de ballon kapot en valt het pakje naar beneden. Bovendien kan je de gesternten die jij getekend hebt ’s nachts aan de hemel bewonderen.

Terug naar de oorspronkelijke vraag: is dit spel kiddie? Het spel ziet er inderdaad erg vrolijk, positief en kleurrijk uit, maar als je kijkt hoe ingenieus dit spel in elkaar zit, dan moet je oordelen dat het niet kiddie is. Je kan inderdaad oppervlakkig spelen: geld verdienen door klusjes te doen, fruit, vissen, insecten te verkopen, je huisje inrichten, de collecties in het museum uitbreiden,… Je kan echter ook iets verder kijken. Neem nu de drie vragen die Kapp’n je stelt in het begin. Blijkbaar bepalen die hoe je er in het spel zal uitzien. Wil je grote vrolijke ogen, slaperige oogjes of net boze ogen, een normaal kapsel of een hip met een kuif of drie staartjes? Gespecialiseerde sites zoals www.animalxing.com zeggen je welke antwoorden je moet kiezen om eruit te zien zoals jij dat wil. In totaal zijn er acht jongens en acht meisjes mogelijk.

Het gaat echter nog veel verder dan dat. Ooit gehoord van Feng Shui? Deze Chinese leer vertelt je meer over de positieve en negatieve effecten van het stromen van levensenergie door het plaatsen van meubels, spiegels, planten,… Hierop heeft Nintendo een variant gemaakt, die ook al aanwezig was in de eerste Animal Crossing. Heel wat voorwerpen hebben een bepaalde kleur die je online kan opzoeken in een lange lijst. Dat is vaak ook nodig omdat de zichtbare kleur van het voorwerp niet noodzakelijk overeenstemt met de Feng Shui kleur. De bedoeling is dat de gele voorwerpen aan de linkerkant, de rode aan de rechterkant en de groene aan de zijde van de voordeur in de kamer geplaatst worden. Op deze manier wordt je geluk in het spel vergroot. Dat wil zeggen dat als je de voorwerpen volgens de Feng Shui manier in je huis plaatst, je meer kans hebt op zeldzame voorwerpen of je meer geld zal krijgen voor doodgewone klusjes. Bovendien zijn er ook voorwerpen die een speciale Feng Shui kracht bevatten, onafhankelijk van waar je ze zet. Geef toe, een spel waar zoiets is ingebouwd, kan je toch moeilijk kiddie noemen?

Ook de Happy Room Academy is weer van de partij. Zij geven je huis een HRA-score gebaseerd op de grootte van je huis, de hoeveelheid rommel op de grond, hoeveel meubels je van een bepaalde serie hebt,… Verder is er nog heel wat te ontdekken. Elke dag is er een rots die je geld geeft als je er met je schop op mept en zijn er twee bomen die een meubelstuk in hun kruin verbergen. Nieuw in Animal Crossing: Wild World is de mogelijkheid hybride bloemen te creëren. Bloemen die je bij Nook koopt zijn altijd wit, rood of geel. Maar als je twee bloemen van dezelfde soort naast elkaar plant, bijvoorbeeld een gele en een rode roos of een witte en een gele tulp, dan kan er een hybride bloem met een secundaire kleur ontstaan. Dagelijks krijgt je dorp namelijk vijf of zes bloemen bij. Als je voldoende ruimte laat rond de “ouders”, heb je dus kans dat er een hybride bloem groeit. Lukt het je nog eens, dan kan je bloemen van een tertiaire kleur kweken. Die dan verkopen aan Nook levert je aardig wat op.

Toch is alles niet rozengeur en maneschijn. Dat Animal Crossing ons 24-uren-systeem en de seizoenen volgt, is natuurlijk wel leuk, maar toch was het in de GC-versie vooral tof dat je wist dat je iets speciaals te wachten stond als je speelde op kerstdag, halloween of een andere officiële feestdag. Dat is nu anders. Er zijn wel nog feestdagen en speciale evenementen, maar niet meer op gekende tijdstippen. Ook jammer is dat er geen retrogames meer zitten in deze DS-versie. Dat je Punch out!, Excite Bike, Donkey Kong en andere Nes games kon vinden in de GC-versie, was een extra motivatie en een leuke afwisseling voor tussendoor.

Animal Crossing: Wild World is een doodeenvoudig, maar immens verslavend spel. Er zijn heel wat doelen te behalen, maar geen enkele is verplicht, je doet gewoon waar je zin in hebt. De sterkte ligt erin dat er alle dagen wel nieuwe dingen te ontdekken zijn, zodat je blijft spelen. Wie dit spel kiddie vindt, ziet enkel het oppervlakkige en niet het ingenieuze!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Animal Crossing: Wild World
geplaatst in: DS, Nintendo, Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>