gaming sinds 1997

Animal Crossing

Animal Crossing is eigenlijk helemaal geen nieuw spel. Reeds een tweetal jaar geleden verscheen het spel in Japan en de USA, waar het vreselijk goed verkocht. Fans smeekten om een Europese versie, maar ze kregen steeds de uitvlucht te horen dat het te lang zou duren om te vertalen. Vreemd, aangezien de enige beschikbare taal in het spel Engels is, en die toch wel verdomd veel lijkt op die ene taal die ze in het westen spreken, maar bon. Nu krijgen de Europeanen dan toch het spel voor hun kiezen en het is mijn taak om te zeggen wat dit spel nu juist waard is.

Wanneer je een nieuw spel begint, beland je in een trein waar een reiziger je aanspreekt. Hij vraagt je naam, de stad waar je heen reist en nog vele andere vragen. Aan de hand van deze vragen wordt jouw uiterlijk bepaald. Een tijdje later arriveerde ik als ‘Bruno’ in mijn stad, ‘Fragland’. Elke stad is uniek; er wonen andere dieren, er groeit ander fruit aan de bomen, de plattegrond ziet er helemaal anders uit, enz. Een gemeenschappelijk personage is Tom Nook, de lokale verkoper, die je in het begin van het spel aan een huis helpt, maar aangezien je nog niet genoeg geld bezit, moet je enkele klusjes opknappen om het huis af te betalen.

Dat was het zowat qua verhaal in Animal Crossing. Voor de rest hangt alles af van jezelf. In het dorp wonen dus geen mensen, maar dieren, en het is de bedoeling dat je met alle inwoners een goede band schept. Dit doe je door een babbeltje te slaan of door klusjes op te knappen. Deze klusjes worden echter snel eentonig, aangezien ze bijzonder veel op elkaar gelijken. Er is altijd wel iemand die een item uitgeleend heeft aan een ander en dat voorwerp mag jij altijd gaan terughalen. In ruil daarvoor krijg je geld, meubels om je huisje op te fleuren en nog vele andere dingen. Je kan ook brieven schrijven naar de inwoners van het dorp om je contacten te onderhouden, maar de inwoners reageren niet altijd zoals het hoort. Een kennis van me zei iets over het weer in zijn brief, en de dag daarop begon de ontvanger ook over het weer te praten. Toen ik echter iets in de aard van ‘I hate you, I never want to see you again!’ schreef, bleef de bestemmeling toch vrolijk.

Naast het socializen en opknappen van klusjes zijn er nog veel andere dingen te doen, gelukkig maar, want de dieren beginnen verveeld te raken als je té veel met ze praat. In elke stad zijn er enkele vaste gebouwen, laten we beginnen met het politiekantoor. Hier kan je alle verloren voorwerpen zomaar meepikken, men weet toch niet aan wie ze toebehoren. Er is ook een kledingwinkel, waar je je eigen patroon kan ontwerpen, om het vervolgens te gebruiken op je kledij of paraplu. Bij de Wishing Well kan je de status van je dorp nagaan. Wanneer je jouw dorp goed onderhoudt, dat wil zeggen als je de stad regelmatig ontdoet van onkruid, bloemen en bomen plant, enz. komen er meer en meer dieren in jouw stad wonen. Je kan er ook je excuses aanbieden als je een item moest bezorgen aan iemand, maar het niet hebt kunnen leveren aangezien die persoon vertrokken is naar een ander dorp. Het meest interessante gebouw in de stad is echter het museum; hier kan je opgegraven fossielen, gevangen vissen of insecten en schilderijen deponeren. Ook dit verhoogt de aantrekkelijkheid van je stad. Daarnaast heb je nog de winkel van Tom Nook, het postkantoor en de afvalberg, waar dieren hun spullen kwijt kunnen en anderen ze gratis kunnen meepakken!

In je zoektocht naar de vele honderden items kan je de hulp van je vrienden inroepen. Je kan bij Tom Nook namelijk een code laten genereren die je dan moet doorgeven aan je vriend, zodat die het item in zijn bezit krijgt. Zo kan je bv. stukken fruit verzamelen die niet in jouw dorp te vinden zijn, deze vruchten planten, een heuse fruitboerderij starten en superrijk worden! Ook zijn er volledige NES-games te vinden, zoals Donkey Kong, Excitebike, Clu Clu Land, en meer.

Het leukste aan dit spel is dat het gebruikt maakt van de interne klok van de Gamecube. In het spel duurt een dag dus ook exact 24 uur; het wordt dus donker wanneer het in het echte leven donker wordt. Ook de seizoenen hebben een invloed en feestdagen en je verjaardag worden gevierd. Kortom, het is een volledig tweede leven. Je kan dus bijvoorbeeld in het echte leven op je klok kijken en ontdekken dat het bijna tien uur is, het tijdstip waarop je winkel sluit in Animal Crossing.

Dat gameplay graphics overheerst wisten we al langer, maar ze mogen zeker en vast niet vergeten worden. De beelden van dit spel zijn bij de slechtste ooit gezien op een Gamecube. De graphics zijn rechtstreeks overgezet van de minder populaire Nintendo 64-versie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de aankomende Nintendo DS-versie er net hetzelfde, of misschien zelfs iets mooier, uitziet . Het geluid is ook maar standaard, maar het is ook niet schandalig slecht. Gelukkig kan je het geluid dat je te horen krijt wanneer iemand praat aanpassen, want het standaardgeluidje werkt enorm op de zenuwen!

Tenslotte maakt dit spel ook op een leuke manier gebruik van de connectivity tussen de Gamecube en de Game Boy Advance. Wanneer je beide apparaten verbindt kan je naar een ander eiland reizen, waar je andere vissen en insecten vindt. Je kan het eiland ook downloaden naar je Game Boy Advance, waarmee je dan de enige bewoner op het eiland kan besturen. Je hebt ook de mogelijkheid om patronen te ontwerpen op je GBA.

Wat gameplay betreft zit deze titel wel goed; het gebruik van de interne klok geeft je echt het gevoel dat je een tweede leven begonnen bent. Je moet deze titel echter niet té veel op een dag spelen, want na een tijd begint het heen en weer geloop om klusjes op te knappen wel te vervelen. Met beter verzorgde graphics had deze titel ongetwijfeld een veel hogere score gekregen.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Animal Crossing
geplaatst in: GC, Nintendo, Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>