gaming sinds 1997

Ankh

Adventures zijn nog steeds een beetje een vergeten genre. Gelukkig zijn er toch wat veelbelovende games in ontwikkeling en worden er met mondjesmaat goeie voorbeelden op de markt gegooid. Eén van die voorbeelden is ongetwijfeld Ankh, een adventure dat zich afspeelt in Egypte en tot nu toe van weinig aandacht mocht genieten. Laten we daar met deze review wat verandering in brengen.

Ontwikkelaar Deck 13 kreeg alvast welkome hulp van Telltale Games, die heel wat ex-LucasArts werknemers telt. Die laatstenkennen we natuurlijk nog van Full Throttle en Sam & Max. Het eindresultaat, dat verklap ik nu al, mag er dan ook wezen!

De speler neemt de rol van Assil op zich, een jongeman die leeft in het oude Egypte van de farao’s, piramides en mummies. Zijn problemen beginnen wanneer hij stiekem een piramide verkent en zo ongewild een vloek op zijn nek haalt. Wat onmiddellijk opvalt is de klassieke opzet van dit avontuur.

Net zoals in de goede oude tijd is het controlesysteem beperkt tot ‘point & click’ en krijg je contextgevoelige opties naargelang het object dat je aanwijst. Bekijk, pak vast, combineer, gebruik… je kent het wel. Daar is niks mis mee want in dit geval werkt het perfect, onder andere dankzij het slimme gebruik van de linker- en rechtermuisknop. Je inventory is ook heel simpel gehouden, met bovenaan je scherm de objecten in je rugzak die je dan makkelijk kan slepen: een voorbeeld van eenvoud!

Ook de manier van vertellen doet ons denken aan games als Sam & Max en Monkey Island. Inside jokes, grappige conversaties, hilarische personages, totaal overdreven en onnozele situaties: ze zijn er allemaal. Het is dan ook duidelijk dat je dit spel absoluut niet serieus moet nemen. Tijdens zowat de eerste conversatie wordt het hele genre al met een knipoog op de korrel genomen met bijvoorbeeld vragen als: “Kan ik sterven in dit spel of mag ik overal afspringen zonder gevaar voor mijn benen?”.

De toonzetting wordt ook vanaf de eerste minuten doorgetrokken in het grafische aspect. De tekenstijl is kleurrijk, tekenfilmachtig en vooral licht en plezierig. Zelfs de mummies zien eruit om te knuffelen! Technisch is er zonder twijfel nog wat ruimte voor verbetering -we hebben het allemaal wel al knapper gezien-, maar de charme en het speelplezier stralen ervanaf en voor dit soort games is dat het belangrijkste. De 3D-modellen zijn overigens leuk geanimeerd en de regie mag er ook zijn.

Er zijn ook geen verrassingen op het gebied van de gameplay. Je verzamelt en combineert items en objecten, verkent scherm na scherm, klikt en bekijkt elk mogelijk stukje interessant uitziende omgeving en probeert zo telkens een stapje verder te geraken in het spel. Objecten waarmee je kan interageren worden duidelijk aangegeven, zodat het pixelzoeken tot een minimum wordt beperkt. Toch zal je nog heel wat tijd doorbrengen om elk deeltje van je monitor minutieus te onderzoeken, vooral als je ergens vastzit, wat net iets te vaak gebeurt omdat je niet weet welke gebieden toegankelijk zijn om te scrollen, en welke niet.

Gelukkig zitten de puzzels meestal logisch in elkaar en worden moeilijkere passages afgewisseld met stukken waar je vlot vordert. Op die manier blijft de uitdaging, die zo typisch is aan deze games, bewaard, maar worden de frustratiemeters op een relatief laag pitje gehouden. Verwacht je zowieso wel aan het oneindig uitproberen van zaken uit je inventory op je omgeving. Het blijft nu eenmaal een adventure en daarvoor is wat denkwerk en geduld vereist, of niet soms?

De conversaties zijn iets zwakker uitgevallen dan de puzzels. Niet omwille van de inhoud ervan, maar omdat je nooit het gevoel krijgt dat je keuze van antwoorden iets uitmaakt. De conclusie is meestal dezelfde en als je iets fout antwoordt, dan kan je gewoon onmiddellijk erna de andere optie kiezen. Wel goed is dat nu en dan wat tips worden gegeven tijdens de babbels zodat ze toch de moeite waard blijven.

De acteurs die alles hebben ingesproken zijn ontegensprekelijk een aanwinst voor de gesprekken. Ze doen erg professioneel en gemotiveerd hun job en blazen massa’s leven en humor in het spel; een voorbeeld voor heel wat duurdere producties die nooit dit niveau van afwerking behalen. Jammer dan dat men wel wat steken laat vallen wat betreft de technische uitwerking ervan.

Ankh is een spel dat heel wat meer aandacht verdient. Het is geen klassieker, maar wel een erg degelijk, grappig en goed gemaakt adventure met uitstekend stemmenwerk, goeie puzzels en genietbare graphics. Vernieuwing hoef je hier niet te zoeken, maar liefhebbers van de klassieke aanpak van het genre zullen hier heel wat uren speelplezier vinden. Kopen dus als je enkele avonden je hersenen op een leuke manier wil oefenen.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Ankh
geplaatst in: 2K Games, PC, Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>