gaming sinds 1997

Anno 1404

Anno is terug voor de vierde keer en ditmaal stichtten we kolonies in de wereld van de sultan. Ten opzichte van de vorige aflevering gaan we weer een klein beetje terug in de tijd, naar Anno 1404.
Alhoewel de tijd der (grote) kruistochten dan eigenlijk voorbij is (maar Anno 1404 pretendeert dan ook niet historisch te zijn), is een kruistocht nu net het centrale onderwerp in de campagne. Het verhaal is even doorzichtig als het winnende T-shirt van Miss Wet T-Shirt, maar het gaat tenslotte om wat het spel je niet nalaat tot vervelens toe duidelijk te maken: jij bent de held. Naast deze (minimale) ergernissen biedt de campagne echter aangenaam vertier gedurende verschillende uren.

Naast de campagne zijn er nog verschillende andere speelmogelijkheden: een sandbox game en scenario’s. Bij deze missies moet je een aantal doelen vervullen, met wisselende focus (opbouwen, handel, oorlog,…) en moeilijkheidsgraad. Je wordt geholpen door een computerspeler die intelligente tips geeft (het zijn geen algemene tips, hij kijkt naar wat je doet en vergeet) en andere praktische hulp. Ook de fans van wat meer wapengeweld kunnen hier aan hun trekken komen, met een aantal scenario’s waarbij het verslaan van vijanden tot de missiedoelen behoort. Niettemin ligt de focus voor het grootste deel van het spel nog altijd hoofdzakelijk op het vreedzame uitbouwen van een rijk van eilandjes.

De kern van de zaak schuilt dus in het opbouwen van je kolonies. Hiervoor bouw je de stad en industrie uit, vervul je behoeften van de burgers om ze op de sociale ladder te laten stijgen en probeer je natuurlijk zoveel mogelijk geld te verdienen via belasting. Geld binnenrijven is echter nog steeds zeer moeilijk en je uitgaven zullen al te gemakkelijk je inkomsten overschaduwen. Het is moeilijk om terug te herstellen nadat je diep in het rood gedoken bent, al kan handel wel een handje toesteken. Eenmaal je een groter rijk hebt, zullen de centjes beter binnenstromen, maar tot dan zal je de geldstroom goed in het oog moeten houden.

Handel is zoals gezegd hierbij zeer belangrijk. Bij andere spelers kan je goederen kopen of verkopen en handige voorwerpen bekomen (die bijvoorbeeld de snelheid van je schepen verhogen). Goed samenwerken levert je punten op die je kunt gebruiken om die voorwerpen of andere voordelen te verkrijgen. De handelsroutes kan je automatisch laten verlopen via een handige tool, die meerdere mogelijkheden naar keuze toelaat, zoals een schip goederen laten ophalen op eiland A, verkopen op eiland B, nieuwe goederen oppikken daar en brengen naar eiland C. Ook het transport van goederen tussen je eigen eilanden kan zo geregeld worden. Er zijn altijd wel nog enkele eilanden vrij om nieuwe steden te stichten, en dat is zeer welkom. Niet alleen omdat het eiland waarop je begint na verloop van tijd te klein wordt, maar ook omdat bepaalde gewassen alleen maar op bepaalde eilanden groeien.

Het grootste probleem van Anno 1404 is het gebrek aan intuïtiviteit en overzicht op problemen en de in- en uitstroom van goederen. Vele gelijkaardige games hebben een hele lading grafiekjes, metertjes en ander cijfermateriaal om de verschillende facetten van je stad in het oog te kunnen houden. Anno 1404 is op dit vlak heel gestroomlijnd, wat als voordeel heeft dat je niet zal verdwalen in een oerwoud van gegevens, maar het nadeel van deze aanpak is dan weer dat je niet altijd een duidelijk zicht hebt op wat er allemaal gebeurt.

Grafisch stelt deze Anno een beetje teleur op bepaalde vlakken. Vanuit de verte krijg je een prachtig over- en uitzicht, maar van dichterbij bekeken zien de meeste dingen er toch een beetje hoekig uit. Het doen en laten van de inwoners van de kolonies ziet er dan weer wel fantastisch uit. De muziek, zelf ben ik er geen fan van, maar voor sfeer zorgt het wel. Het doet nog het meest denken aan Middeleeuwse koormuziek. Ook is er een stem (een omroeper als het ware) die je op de hoogte brengt van bepaalde dingen over je stad en jezelf (bijvoorbeeld dat je al twee uur aan het spelen bent). Kan wel handig zijn, alhoewel ik zulke berichten liever lees (dan kan ik ze negeren) en dat het toch een beetje overdreven vaak voorkomt (ik ben namelijk niet blind).

Om te besluiten kunnen we zeker zeggen dat Anno 1404 de moeite waard is. Ondanks een aantal kleine ergernissen weet de game toch verschillende uren te boeien, en dat is uiteindelijk het belangrijkste.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Anno 1404
geplaatst in: PC, Reviews, Ubisoft
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>