gaming sinds 1997

Ape Escape Academy

Minigames zijn helemaal in op dit moment, niet in het minst dankzij de Nintendo DS en spelletjes zoals WarioWare. Apen zijn altijd al cool geweest, denk maar aan Monkey Island, King Kong of zelfs Donkey Kong. De mensen bij Sony moesten dan ook niet te lang brainstormen om met het volgende briljante idee op de proppen te komen: neem een hoop aapjes, zoek een vijftigtal minigames, plak er een naam op en breng het uit op de PSP. Een handheld is immers het platform bij uitstek voor games die je enkele minuten speelt en daarna terug weglegt. Jammer genoeg had ik zin om Ape Escape Academy na vijf minuten spelen voorgoed weg te leggen!

Maar laten we niet op de feiten vooruitlopen en bekijken hoe dit nieuwe spel in de reeks precies in elkaar zit. Het concept kan niet veel eenvoudiger: je kiest een aapje naar keuze (om preciezer te zijn: je kiest de kleur van zijn broek) en werkt je vervolgens een weg door de apenuniversiteit door telkens een jaar te vervolledigen. Een jaar bestaat uit negen minigames (voorgesteld op een 3×3 vierkant) die je succesvol moet beëindigen vooraleer je naar een volgende stage mag.

Faal je om een rijtje van 3 geslaagde opdrachten op je grid (horizontaal, diagonaal of verticaal) te vormen, dan moet je ze alle negen opnieuw doen. Lukt het je wel dan krijg je na elk level wat oninteressante unlocks en worden natuurlijk de gespeelde games in de andere modes en de multiplayer toegevoegd.

Tot hier is er dus geen vuiltje aan de lucht. Maar dat duurt jammer genoeg niet lang: eens je twee minigames hebt gespeeld heb je al zin om je kostbare PSP in een hoekje te werpen. De spelletjes zijn ongelooflijk ongeïnspireerd en reageren even snel op je input als reporters in Afghaanse grotten, worden slechter uitgelegd dan die keer dat mijn godsdienstlerares integralen uit de doeken moest doen en de laadtijden zijn om je shoulder buttons van op te vreten. Ik laat hier ook even de cutscènes buiten beschouwing en tevens de tutorial omdat die evenmin aanleiding zijn tot positieve uitingen.

Maar terug naar de gameplay zelf. De 5-seconden spelletjes van WarioWare zijn geniaal in vergelijking met deze bagger! Nintendo zorgt er tenminste voor dat je niet na 3 seconden spelen een halve minuut met je vingers moet zitten draaien vooraleer je verder kunt. Het is bovendien echt niet te geloven hoe ingewikkeld en onlogisch de controls zijn, vooral als je in acht neemt dat een dergelijk concept pas echt kan werken als je niet hoeft na te denken over welke knop te gebruiken.

Gesteld dat sommige spelletjes enigszins leuk zijn en dat je na 2 of 3 keer proberen de bedoeling van de meeste snapt, blijft het feit dat 80% ervan simpelweg saai of, godbetert, frustrerend zijn. Over de graphics en de muziek ga ik niet veel vertellen om de eenvoudige reden dat er niet veel over te vertellen valt! Erg middelmatige brij allemaal.

Ape Escape Academy is een spectaculaire misser, zowel op technisch als op designvlak. Gooi liever je zuurverdiende euro’s naar de apen in de zoo dan dat je dit koopt want Sony heeft het aangedurfd om een stinker van een game uit te brengen! Onwaarschijnlijk lange laadtijden, hemeltergend saaie minigames, slechte controls, mislukt design… Als je minigames wil, koop je dan een Gameboy en WarioWare en geniet van echt leuke spelletjes in plaats van deze collectie mislukkingen die maar op één plaats thuishoort: de vuilnisbak.

Onze Score:
3.0
gerelateerd spel: Ape Escape Academy
geplaatst in: PSP, Reviews, Sony Entertainment
tags: ,


Leave a Reply