gaming sinds 1997

Asheron’s Call 2: Legions

Je moet het maar durven: een MMORPG uitbrengen in tijden waar World of Warcraft, EverQuest II en Guild Wars hoogtij vieren. Codemasters deed het met Legions, een uitbreiding voor Asheron’s Call 2. Was dit nu een slimme zet of niet? Lees verder en je zal verlicht worden…

Officieel is het spel niet eens een uitbreiding, maar gewoon een volgend deel in de Asheron’s Call reeks. Volledig te begrijpen ook, aangezien je het originele Asheron’s Call 2: Fallen Kings erbij krijgt, evenals een nieuwe maand gratis online gamen. Dat heeft als gevolg dat niet enkel bestaande AC2 spelers aan een nieuwe uitdaging beginnen, maar ook beginnelingen.

Aangezien ik nog nooit een AC spel heb gespeeld, moet ik mijzelf tot de tweede categorie rekenen. Vol goeie moed stortte ik mij dus op het spel en doorliep ik de tutorial missies. Eerste puntje van kritiek hier: alhoewel je verschillende vaste toetsenbordindelingen kunt gebruiken, voelt alles toch wat stroef aan. Het is dus niet zoals in WoW dat jij en je karakter precies één geheel vormen, althans zo lijkt het mij toch.

Bij de installatie kun je kiezen voor een extra optie: de ultra high resolution graphics! Met zo’n stoere naam kun je niets misdoen, maar je hebt wel minimum een 3GHz processor met 1GB RAM nodig om hiervan gebruik te maken.. zodoende dat ondergetekende reviewer deze optie blanco moest laten. *snik*

Gelukkig kon ik wel alle standaard opties op hoogste kwaliteit zetten, waardoor ik toch een behoorlijk goed beeld kan geven van de grafische kwaliteit van de engine. Anderhalf jaar terug waren de ingame graphics nog het neusje van de zalm op MMORPG gebied, nu zijn ze iets achterhaald. Misschien dat dit spel nog meekan met WoW en Guild Wars, vermits je het extra texture pack installeert, maar zonder lijkt alles wat leeg en verlaten…

Nu komen we ineens ook aan het grootste minpunt van het spel: de leegte en verlatenheid. Doordat WoW, EQ2 en Guild Wars tegenwoordig de meeste nieuwe spelers wegkapen blijft AC2: Legions achter met de huidige en ex-spelers van het spel. Deze loggen dan gewoon in met hun bestaande account en zitten meteen op level 50 of hoger. Het viel mij op dat er zeer (en ook wel zeer weinig) spelers zijn die nog geen high level karakter op dezelfde account hebben staan.

Er zat dus voor mij niets anders op dan bijna al mijn quests en al mijn ontdekkingstochten eenzaam en alleen af te ronden. Soms kwam er wel eens een karakter met een gelijkwaardig level voorbij, maar deze had dus steevast een level 62 magiër of level 45 crafter als hoofdpersonage. Na 8 uur ronddolen in Arwic, Cragstone en Lost Wish heb ik in totaal zo’n 5 andere human players gezien, en afgaande op de chat waren er nog maar een honderdtal andere spelers online.

Dat is veel te weinig voor een massive multiplayer RPG, maar ergens is het wel begrijpelijk vanwege de hype rond bovenvernoemde recente topgames en de relatieve windstilheid rond de relase van AC2: Legions…

Wel moet het gezegd worden dat je zeer vriendelijk geholpen (financieel en sportief) wordt door de ervaren spelers, zo kreeg ik al meteen een mentor boven mij (iemand die je dus helpt doorheen het spel en je wat basisuitrusting en tips toespeelt). Zowat alle aspecten van het spel zijn identiek aan het origineel, dus die doen niet ter zake in een review van de uitbreiding.

Wat is er dan wel nieuw aan dit dataschijfje? Er is een geheel nieuw continent toegevoegd, zodat er zowat één derde meer bewegingsruimte is voor de spelers. Hierdoor zijn er ook 100 nieuwe quests toegevoegd, zowel voor high als low level characters. Als derde vernieuwing zijn 2 nieuwe rassen toegevoegd. Zo kun je voortaan niet enkel kiezen uit de Lugians, de Humans (vaste klant in elke RPG) en de Tumeroks, maar ook uit de Empyraens. Later kun je ook het ras der Drudges (eerder in het spel een gezworen vijand van je alias) vrijspelen en ermee spelen. Tenslotte heeft het Hero System heel wat veranderingen ondergaan zodat helden (vanaf level 45 beschikbaar) nieuwe vaardigheden, spreuken en items kunnen aanleren.

En dan zou ik het geluid nog bijna vergeten… Waarschijnlijk komt dit omdat de makers het geluid zelf óók bijna zijn vergeten… Tijdens gevechten zul je buiten het krijsen van een stervend beest niets horen, de achtermuziek houdt zich meestal afzijdig en als je heel veel geluk hebt hoor je jezelf wel eens lopen, maar dit is eerder uitzonderlijk. Het is zelfs zo erg dat ik op een gegeven moment mijn geluidskaart vervangen heb om te kijken of er iets mis was, maar spijtig genoeg voor de geluidsscore hierboven lag het probleem niet aan mijn hardware.

Mijn conclusie van Asheron’s Call 2: Legions? Aangezien je het origineel spel erbij krijgt moet je het beschouwen als een volledig game, net zoals WoW of Guild Wars. In dat geval zou ik eerder geneigd zijn om me een van die andere spellen aan te schaffen, alleen al omdat daar wél veel beginnersvolk rondloopt om mee op te trekken. Als je het spel bekijkt als uitbreiding ziet het er al zonniger uit voor de uiteindelijke score, want nieuwe quests, vaardigheden en speelbare rassen zijn -in combinatie met vernieuwde graphics- alles wat een bestaande AC2 speler zoekt, niet?

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: Asheron’s Call 2: Legions
geplaatst in: Codemasters, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>