gaming sinds 1997

Auto Modellista

Jet Set Radio en opvolger Future bewezen op Dreamcast en Xbox reeds dat cell-shading goed samengaat met animé geïnspireerde skategames. Zelda: The Wind Waker moet ditzelfde gaan doen voor de sprookjesachtige adventures, maar eerst krijgen we Auto Modellista van Capcom onder onze neus geschoven, de eerste cell-shaded racegame ooit! Goede keuze van hen uit, of juist de domste beslissing ooit genomen door het Japanse bedrijf? N3M3S1S verloor alle races waaraan hij meedeed, werd driemaal overreden, vloog ettelijke malen uit de bocht en kwam terug met het volgende verslag.

Cell-shading (ook wel eens cartoon-shading genoemd) is een vrij nieuwe techniek. Hij werd voor het eerst toegepast bij het vrij onbekende Dreamcast spel Jet Set Radio om een animé-look te verkrijgen. Capcom kreeg hier lucht van en het resultaat is Auto Modellista, een spel dat qua beeld, geluid en sfeer nog het meest doet denken aan de cult animé ‘Initial D’, waar het allemaal draait om autoraces, die bij voorkeur plaatsvinden op bochtige bergpaden aan de rand van diepe afgronden. Goeie ingrediënten voor een spel, don’t you think?

Auto Modellista bestaat uit 2 onderdelen: de Arcade Mode en de Garage Life Mode. In deze laatste, die veruit de leukste is van de twee, is het de bedoeling om een aantal levels uit te spelen, die ofwel uit unieke races, of uit een serie races bestaan. Deze win je door je auto helemaal juist te tunen, waarbij de die-hards het allemaal zelf doen en de mainstream-gamers gelukkig kunnen kiezen voor de easy-tune-up optie die je auto optimaliseert voor een bepaald circuit. Nergens voor nodig, maar wel leuk, is het volproppen van jouw garage met nutteloze dingen, gaande van posters over gereedschapskoffers tot autobanden. Ook je auto is niet veilig meer, want die kan je naar hartelust volplakken met stickers die je krijgt door races te winnen.

Capcom laat met Auto Modellista zien dat ze de techniek van het cell-shading weldegelijk goed onder de knie hebben. De auto’s zijn stuk voor stuk prachtig getekend, net als de banen en omgevingen waar je door en over rijdt. Hierdoor is Auto Modellista het eerste spel waar ik regelmatig de replays van races bekeek, wat ik uiterst ongewoon vindt voor een ongeduldig kereltje als mezelf . Aan snelheid ontbreekt het ook zeker niet in dit spel door een simpel, doch doeltreffend iets, lijkt het alsof je écht aan 200 Km/h over Tokyo Highway raast. Deze snelheidslijnen zijn in het begin heel raar en misschien voor sommigen wel irritant, maar na een tijd ga je er zelfs van houden. Andere effecten, zoals vonken bij een botsing en stofwolkjes bij een handrembocht, zijn ook allemaal héél mooi afgewerkt. Maar de kans is uiteraard groot dat je er niets aan vind, als je niet van de animé/cartoon stijl houdt. Eén minpunt is overigens wel dat de auto’s géén uiterlijke schade oplopen. Sommige mensen tillen hier heel zwaar aan, maar persoonlijk vind ik de gameplay véél belangrijker dan een ‘kleinigheid’ als dit.

Ook qua sound laat Auto Modellista weinig te wensen over. Tijdens het tunen van je auto en het doorlopen van menuutjes wordt je begeleid door relaxerende muziekjes, alsook tijdens de races zelf. De sound effects doen hun werk ook naar behoren, zonder daarbij echt spectaculair goed te zijn. Een klein minpuntje, dat toch het vermelden waard is, vind ik dan weer de stem van de commentator. In het begin zijn de nietszeggende zinnetjes wel tof, maar na enkele uren spelen zou je die irritante gast zo de keel kunnen omwringen.

Over het algemeen hebben gamers (zeker PS2 bezitters) niet te klagen over de levensduur van racespellen. Gran Turismo 3 bijvoorbeeld houdt je zonder moeite enkele weken zoet. Auto Modellista is op deze regel niet echt een uitzondering. Er zijn genoeg levels, met telkens moeilijkere te winnen races, om je toch (ruwe schatting) een uur of 15-20 bezig te houden. Wat niet wegneemt dat je daarna Auto Modellista niet meer aanraakt. Het blijft gewoon leuk om af en toe een korte race te rijden in arcade-mode, met 1 of 2 spelers.

Auto Modellista heeft alles wat een goed racespel moet hebben, plus de coole cell-shaded graphics. Het ziet eruit als een animé, speelt als een goede race-sim, bezit alle tuningsopties die een auto-freak zich maar kan wensen en heeft een perfecte houdbaarheid. A job well done, Capcom!

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Auto Modellista
geplaatst in: Capcom, PS2, Reviews
tags: ,


Leave a Reply