gaming sinds 1997

Batman Begins

Het is ook altijd hetzelfde. Telkens er een Hollywood-blockbuster in de zalen komt, wordt hij vergezeld door een gelicentieerd game dat quasi altijd afwerking mist. Er zijn uitzonderingen (Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay, The Lord of the Rings: Return of the King,…) maar die bevestigen enkel de regel. EA verbrandde al eerder zijn vingers met Catwoman en nu komen ze met Batman Begins op de proppen. Lovenswaardige poging of alweer een grandioze flop?

Batman Begins is een third-person action game dat nauwlettend het verhaal van de film volgt. Dit hoeft niet noodzakelijk iets slechts te zijn, aangezien Batman Begins best wel een aardige actieprent is, in tegenstelling tot de totale minkukels Batman Forever en Batman & Robin (George “Mama, help, ik denk dat ik mijn nageltje gebroken heb” Clooney als Batman?!? Jezus, welke klojo is daarop gekomen?).

Maar, mijn lieve gamende lezers, Batman Begins faalt jammerlijk waar zovele andere actietitels al eerder hebben gefaald, namelijk op het vlak van de camera en de controls. De camera voelt gewoon erg onhandig aan, zeker tijdens de vuistgevechten, omdat hij slechts zelden achter onze gemaskerde held blijft hangen. Manueel aanpassen helpt ook niet veel.

Met slechts 2 knoppen om te slaan en te schoppen, is BB’s vechtsysteem niet echt iets om over op te scheppen. Er zitten geen echte combo’s in het spel, hoewel er, toegegeven, enkele leuke finishing moves zijn (die getoond worden in een kort stukje ingame film).

Op technisch vlak zal het spel ook geen potten breken, maar het ziet er verre van slecht uit. De omgevingen verschillen sterk van elkaar en zijn rijkelijk gedetailleerd. Jammer genoeg kunnen er slechts enkele objecten vernietigd worden en meestal móet je ze ook kapot maken als je verder wilt gaan.

Wat mij bij mijn volgend kritiekpunt brengt. De game is erg lineair, zo lineair als een lijntje dat getrokken is met een meetlat. Er is altijd één duidelijk aangegeven pad dat je moet volgen en ervan afwijken resulteert meestal in ofwel een “mission failed” scherm of onmiddelijke dood (door bewapende bewakers). Die bewakers kan je dwingen hun wapens te laten vallen door handig gebruik te maken van de omgeving. Als je bijvoorbeeld gasflessen in de fik steekt en doet ontploffen zullen ze bang worden, waardoor je reputatie stijgt. Niet dat dat enige invloed heeft op het spel zelf, maar enfin.

Om de wat eentonige ervaring te doorbreken hebben de developers enkele Batmobile levels toegevoegd. In ware Burnout 3 stijl mag je maffiosi en onschuldige bestuurders van de baan rammen, terwijl je er nog een spuit lachgas doorjaagt. De racelevels zijn best aangenaam, maar echt memorabel kan je ze nu ook weer niet noemen.

Het enige vlak waar Batman Begins echt uitblinkt is het geluid. Alle acteurs en actrices uit de film leenden hun stem voor de game, waardoor we onder andere Christian Bale, Liam Neeson en Katie “kijk naar mij, ik slaap met Tom Cruise” Holmes kunnen horen. Verder kan je, tussen de levels, in enkele mooi gemonteerde stukjes film zien. Je kan ze trouwens ook in de extra’s bekijken.

Als ik alles samenvat blijkt dat de terugkeer van de caped crusader niet zo geslaagd is als zijn comeback op het witte doek. Het spel lijdt aan dezelfde ongemakken als 90% van de andere gelicentieerde videogames. Batman Begins is geen totale ramp, maar -om te eindigen met een cliché- het kon zoveel beter geweest zijn.

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: Batman Begins
geplaatst in: Electronic Arts, PS2, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply