gaming sinds 1997

Battlefield 2

Na ons double report over Half-Life 2 vonden we dat het tijd werd dat we dat nog eens deden. Battlefield 2 leende er zich perfect voor. Bereid je dus voor op dubbel leesplezier!

Doccie
Ik ben al enkele jaren fan van de Battlefield-reeks, maar ik was toch een beetje teleurgesteld door Vietnam. Niettemin was ik natuurlijk één van de vele personen op onze redactie die vol ongeduld zaten te wachten op deze nieuwste telg in deze prachtige en baanbrekende reeks. Hoe het mij vijftig jaar later op het slagveld verging lees je hieronder.

Lock ‘n load, soldier!
Toen ik het spel opstartte, een account had aangemaakt en mijn keyboardsettings naar wens had ingesteld, startte ik maar meteen een multiplayerspelletje. Ik vroeg me al meteen af of de slogan van deze nieuwste telg in de Battlefield-reeks niet toevallig “lock ‘n load” was. Hoewel ik op een vrij middelmatig systeem speel met 768MB RAM en nog eens 256MB extra op de grafische kaart duurde het laden ongewoon lang. Eens het laden eindelijk achter de rug is, ben je echter wel klaar voor enkele uurtjes zeer meeslepende combat. Op vlak van graphics lost EA alvast alle verwachtingen in want de modellen en omgevingen zien er adembenemend uit en ook de physics lijken zeer realistisch.

By comparison
De oplettende gamer die de demo reeds heeft gespeeld, zal meteen gezien hebben dat er een paar zeer ingrijpende veranderingen zijn doorgevoerd ten opzichte van Battlefield 1942. De extra eenheden zijn een eerste grote aanpassing. Waar je vroeger enkel Anti-tank, Medic, Engineer, Sniper en Assault klassen ter beschikking had, is dat nu uitgebreid met twee extra eenheden, nl. de Spec Ops- en de Support. Bovendien beschikt de Medic dit keer ook over shockpads zodat hij neergeschoten teamleden weer tot leven kan wekken en zelfs vijanden een dodelijke schok kan toebrengen. Een tweede grote aanpassing is het invoeren van squads en commanders.

Command & Conquer
Zoals ik al zei heeft Dice ervoor gezorgd dat de speler binnen zijn team nog een onderverdeling kan maken die dan los van de gehele groep kan opereren en communiceren. Deze squads benadrukken dat het in deze Battlefield 2 wel degelijk gaat om kleinschalige oorlogvoering. Om dit zootje ongeregeld in goede banen te leiden, doet het team beroep op zijn commander, die artillerie-aanvallen kan aanvragen, radarvliegtuigen kan doen overvliegen en een kist met supplies kan laten droppen. Hij kan bovendien ook orders doorgeven aan de verschillende squads. Dit hele systeem vergt wel een beetje oefening en terwijl je de commands doorgeeft zijn de commander en squadleaders bijzonder kwetsbaar, maar het maakt het geheel veel meeslepender en gecoördineerder. Bovendien ondersteunt Battlefield 2 ook VoIP wat de communicatie natuurlijk stukken vlotter laat verlopen.

Bugs
Aan de klaagzang van de community lijkt niet snel een einde te zullen komen. De zware systeemeisen zorgen ervoor dat het spel op bepaalde systemen nogal vaak crashes veroorzaakt. Daarenboven zijn er dan nog de problemen met de linuxservers -die nu stilaan opgelost raken- en de performanceproblemen, waaronder lage framerate en verschrikkelijk lange laadtijden, die vele gamers al met de handen in het haar hebben laten zitten. Ikzelf heb gelukkig nog maar weinig problemen ondervonden, maar aangezien mijn scherm sowieso nogal donker is en Battlefield 2 automatisch de aangepaste instellingen van de grafische kaart terugzet naar de standaardwaarden mis ik wel een brightness slidertje dat ik kan aanpassen ingame. Ik kan begrijpen dat EA en Dice het tweaken van het spel willen tegengaan, maar ik zit er natuurlijk wel mooi mee. Schaduwen vormen op mijn scherm één zwart vlak waarin ik niets, maar dan ook niets zie bewegen.

Battlefield 2 is al bij al een zeer goede game en een waardige opvolger van het originele Battlefield. Het is terug een vooruitgang na het ietwat minder goed ontvangen Battlefield: Vietnam. Wil je online een spel spelen dat allerhande voertuigen ondersteunt en waarin modern warfare het sleutelwoord is, dan is deze Battlefield 2 zeker iets voor jou. Toch zijn er nog enkele kleine details die er naar mijn mening voor zorgen dat dit spel net ietsje minder goed is dan Battlefield 1942 en dus net die glorieuze negentig procent niet verdient.

Ryuken
Teambased shooters met uitgestrekte slagvelden en voertuigen/vliegtuigen zijn me pas echt beginnen aanspreken vanaf PlanetSide. Tribes kwam nog vóór mijn online gamerscarrière, Operation Flashpoint legde ik net als Tribes 2 (misschien te) snel naast me neer en Battlefield 1942 kwam simpelweg te vroeg voor mijn hardware (geen T&L kaart hebben was een no go voor het spel). Het voorbije jaar kwam er dan weer een echte opmars in het genre; Söldner: Secret Wars en Breed vielen grandioos door de mand maar Joint Operations, Tribes: Vengeance, Battlefield: Vietnam en Unreal Tournament 2004 (met diens Onslaught mode) waren vrij degelijk te noemen en deden het behoorlijk in de verkoop (op Vengeance na dan). En dit jaar hebben we dan Battlefield 2. Zonder enige directe concurrenten kwam het spel 2 weken geleden uit en stond het vast dat het na de groteske mediacampagne wel iets moest voorstellen. De demo had zo zijn problemen, maar toch liet ik me erdoor overtuigen om tot de aanschaf van de volledige versie over te gaan. Of ik het me al beklaagd heb ondertussen? Lees verder voor het antwoord.

Bij elk spelletje BF2 dat je opstart merk je meteen de belangrijkste nieuwigheden voor de reeks, namelijk de commander- en squadopties. Dice wou duidelijk een grote(re) nadruk op teamwork leggen. Niet alleen gaat het aanmaken van een squad als een fluitje van een cent, ook het beheren van een team van maximum zes man werd goed uitgewerkt. Via de map of door visuele aanduidingen in first-person kan je gemakkelijk doelen aanduiden, orders geven of om steun vragen. Een squadleader kan dan nog eens als mobiel spawnpoint dienst doen, wat uiterst handig is. De commander heeft een nogal aparte taak. Hij kan squads bevelen geven, de artillerie bepaalde plaatsen laten bestoken, voorraden droppen en via UAV of een gewone scan vijanden ontdekken. Dat deze bevelhebber praktisch geen tijd meer heeft om nog mee in het de strijd voorop te gaan is niet meer dan logisch met zoveel opties. De stress neemt alleen maar toe als niet iedereen wil meewerken. Op sommige servers krijgt de commander dan nog eens geregeld een voting tegen zich voorgeschoteld, zeker niet altijd omdat hij/zij slecht bezig is. Het is een mooi voorbeeld van het dilemma van online teambased spellen. Er lopen nu eenmaal genoeg kinkels rond die een spel voor anderen kunnen verpesten. Aangezien een ontwikkelaar nogal weinig invloed heeft op het gedrag van gamers zelf kunnen we dit moeilijk als een echt minpunt beschouwen.

De verschillende klassen in BF2 bieden zeker genoeg variatie. De Spec Ops is een populaire keuze, hij heeft een deftige vuurkracht en ultradodelijke, klevende C4 ladingen die van hem de geknipte persoon maken om artillerie en radarstations plat te leggen en om tanks van dichtbij uit te schakelen. Een Sniper is dan weer een beetje de tegenpool van de Spec Ops, door altijd op ruime afstand het slagveld af te speuren naar geschikte doelwitten. Het is een ondankbare job want in de meeste gevallen kan je zelfs geen one-shot, one-kill uitvoeren met het snipergeweer. Het feit dat een oplettende commander van de tegenpartij je geregeld zal opmerken maakt dat je constant in beweging zal moeten blijven. Als je vanop afstand als infanterist enige kans wilt maken tegen gepantserde voertuigen dan kun je niet om de Anti-Tank specialist heen. Deze klasse wordt vaak verguisd omdat je al meerdere raketten moet afschieten om een tank te doen ontploffen. De kunst is echter om op de juiste plaats te mikken. Een raket in het achterste van een tank is bv. heel wat effectiever dan een impact op de voorkant. Traag manoeuvrerende helikopters zijn eveneens een makkelijk doelwit voor het Anti-Tank wapen en dan heb je nog het effect wanneer zo’n raket gewoon voetvolk raakt (gegarandeerd een insta-kill mits echt voluit raak). Maar het beperkt aantal raketten noopt je algauw tot het gebruik van je machinegeweer tegen dergelijke tegenstanders.

Voor munitie zal je de Support klasse moeten raadplegen, die kan iedereen op het slagveld bevoorraden en draagt zelf een zwaar machinegeweer mee (dat eens neergepoot het ‘Come get some!’ gevoel naar boven brengt). Engineers zijn dan weer nodig om gehavende voertuigen, bruggen en artillerie/radarcentra te herstellen. Met hun shotgun zijn ze enkel doeltreffend in close-combat maar ze beschikken dan weer over een extra troef in de vorm van hun anti-voertuig mijnen. Het lastige is wel dat je ineens een teamkill krijgt aangesmeerd wanneer voertuigen van je eigen team het nodig vinden om de grote aanduidingstekens bij deze mijnen te negeren. Leg je er het loodje bij dan is er altijd nog de Medic om je terug op te lappen met zijn shockpads. En uiteindelijk heb je dan de Rambo/de ultieme grunt oftewel de Assault klasse.

Zijn vuurwapen is uiterst krachtig en de secondary fire mode laat het toe van granaten af te vuren (waarbij een zichtbaar luchtboogje de baan van de granaat aangeeft zodat anderen toch nog kunnen zien van waar een Assault zich zit uit te leven). Zowel de Support, Engineer als Medic klassen kunnen zelfs hun werk doen als ze in een voertuig zitten. Het klinkt raar maar ze creeëren dan een soort van onzichtbaar aura dat omringende bevriende troepen voorziet in respectievelijk munitie, reparaties en genezing.

Voertuigen komen in alle maten en gewichten voor, van razendsnelle buggy’s tot bepantserde en bewapende transportvoertuigen en megazware tanks. Ook in de lucht gaat de strijd voort met jets die constant in dogfights met elkaar verwikkeld zitten en met helikopters die o.a. via een welgemikt salvo van raketten terreur onder de grondtroepen kunnen zaaien. Elke map(-grootte) heeft zo wel zijn verschillende variaties aan voertuigen en de balans zit meestal wel goed. Tanks blijven hoe dan ook dé manier om snel een paar frags te vergaren maar er zijn ook heel veel manieren om ze uit te schakelen. Het is vreemd dat Dice op het water niet veel moeite gedaan heeft, afgezien van statische vliegdekschepen, snelle speedbootjes en amfibische transportvoertuigen.

Je kan als infanterie zelfs niet kopje onder gaan om te schuilen. Niet dat dat het spel plots zoveel minder maakt hoor, want de gameplay is nu eenmaal gevarieerd en, het mag gezegd worden, zalig. Of je nu met een volgepakte Black Hawk helikopter naar een vijandelijke basis vliegt of als onderdeel van een tankcolonne een punt bezet, dit is werkelijk een gestroomlijnde, knappe Battlefield-ervaring. Op mappen als Strike at Karkand of Mashtuur City voert de infanterie de boventoon en zelfs dan beleef je het ene memorabele moment na het andere, aangezien de man tegen man gevechten fel verbeterd zijn tegenover vorige delen. Het voelt nu eenmaal heel wat intenser aan.

Een leuk extraatje zijn de statistieken die worden bijgehouden. Je kan allerlei parameters aflezen, hoe goed of hoe slecht je bezig bent met een bepaald wapen of met een bepaalde klasse. Meer scorepunten zorgen ervoor dat je stijgt in rang, waardoor je bij commanderverkiezingen voorrang zult krijgen op het gewone voetvolk die ook het bevel wilden overnemen. Nu sturen enkel ranked servers de statistieken door. Dit zijn servers die onder goedkeuring van EA zelf staan, waardoor ze zich aan bepaalde regels zouden moeten houden (door bv. niet te knoeien in de serverinstellingen om de extra wapens voor iedereen beschikbaar te maken). Er is echter nog heel wat ruimte voor misbruiken door spelers die hun statistieken toch zo veel mogelijk willen verbeteren. De rangschikking lijkt ook niet altijd een even goede weergave van iemands vaardigheden. Uiteindelijk zal je ook meer wapens kunnen unlocken (één extra wapen per klasse) die daarom niet altijd krachtiger zijn maar gewoon meer leven in de brouwerij brengen.

Hmm, er zit ook nog iets als singleplayer in het spel. De artificiële intelligentie gedraagt zich niet zo storend meer als vroeger en je kan wel wat leuke momenten beleven, maar het blijven gewone botmatches. En dan is er enkel maar de kleine mapgrootte (16 spelers) beschikbaar! Kortom, het is meer een handige optie om offline zelf wat zaken uit te proberen dan een volwaardig alternatief voor de online component. Battlefield 2 kopen om de singleplayer zou zonde van het geld zijn. Qua mapaantal lijkt het aanbod (12 maps) klein maar per map heb je drie verschillende groottes (16, 32 en 64 spelers). Over de verscheidenheid kan niemand klagen (enkel een sneeuwlandschap ontbreekt). Conquest is de enigste spelmode maar dan wel eentje die kan tellen. Over een map verspreide vlaggetjes innemen blijft eenvoudig doch verslavend. Andere modes hadden zeker welkom geweest, al was het maar om in nog meer afwisseling te voorzien. Over het geluid noch de graphics heb ik tot nu toe iets gezegd maar op beide vlakken scoort het spel zeer goed hoor. Geluidseffecten klinken realistisch (hoewel de wapeneffecten best nog harder mochten), de muziek beperkt zich tot een paar tracks die je in het menu en tijdens laadtijden te horen krijgt en die je dat ‘chill’ gevoel moeten bezorgen. De 3D engine levert behoorlijk werk af, zelfs op Low settings vond ik het op een paar grafische foutjes na (bergen die beginnen te vloeien bv.) best knap wat Dice gedaan heeft.

BF2 heeft zeer sterke momenten, maar ook minder aangename kantjes. De grootste irritatie is ongetwijfeld de verschrikkelijk trage en onnauwkeurige in-game server browser. Meerdere keren blijft de hele serverlijst ‘hangen’ en worden er nog volle servers getoond terwijl je die juist niet meer wou zien na de nodige filteraanpassingen. Het kan dan ook een tijdje duren vooraleer je ergens terecht kunt voor een online potje fraggen. Zelfs een normale feature als de mogelijkheid om je favoriete servers bij te houden ontbreekt hier. Een gebrekkige browser als deze is verbijsterend voor wat als dé online multiplayer FPS van het jaar wordt voorgesteld. Voor een firma als EA wordt het eens tijd dat ze zelf met hun server browser gaan afkomen, het is duidelijk dat de Gamespy technologie het niet meer aankan en dat die blijkbaar alleen maar vlot servers kan weergeven als enkel beta-testers en een aantal gelukzakken van de pers de master server twee weken voor de release belasten.

Ook niet leuk is de beschikbaarheid van ranked servers. Om je statistieken te kunnen verbeteren moet je zoals eerder gezegd op deze servers spelenn, maar er zijn momenteel gewoon veel te weinig ranked servers voorhanden. Het zal waarschijnlijk ook wel te wijten zijn aan het feit dat (ranked) Linux-servers beginnen te flippen aan het einde van een ronde, waardoor alle spelers van de server gezwierd worden. Modmakers zullen nog een tijdje moeten wachten voor ze aan de slag kunnen, want de beloofde tools zijn tegen eerdere beloftes in nog niet klaar. De slome server browser uit de demo ging zogezegd ook in de retailversie verholpen worden.

Nog een storend gegeven zijn de hoge systeemeisen. Als minimum vereiste wordt o.a. 512 MB RAM geheugen vermeldt, maar eigenlijk is dat te weinig om nog echt vlot te kunnen spelen, zelfs op Low settings. Net na het begin van een sessie krijg je een immense vertraging en geregeld treden er nog bijkomende schokken op wanneer je gewoon aan het fraggen bent. Of wat dan gedacht van de hapering die je krijgt wanneer je net een anti-tank raket afvuurt, het is geen sinecure om de baan van dat projectiel achteraf nog goed te krijgen. En dan zijn er nog die behoorlijk lange laadtijden. Er zijn met andere woorden genoeg zaken die erop wijzen dat men bij EA niet meer kon wachten om een goed afgewerkt spel op de markt te brengen. De eerste patch zou elk moment verschijnen maar het kwaad is al geschied natuurlijk. De uitsluiting van videokaarten die geen 1.4 shaders ondersteunen kan bij sommigen misschien ook wel hard aankomen. Tja, Battefield 1942 had ook zo zijn merkwaardige eisen door een T&L kaart als minimum te stellen. Men houdt er bij EA/Dice alleszins een andere instelling op na dan bij de meeste ontwikkelaars qua scaling van de systeemeisen.

Battlefield 2 zal niet de geschiedenis ingaan als de compleetste of vernieuwendste multiplayer shooter maar wel als één van de leukste. Bij Dice wierp men al gauw de ‘meer volk op één server is beter’-trend (door PlanetSide en Joint Operations opgestart) van zich af en verschoof men de focus naar het zo toegankelijk mogelijk maken van de nieuwe squad- en commanderopties. Ze zijn er wonderwel in geslaagd om hiermee de Conquest-formule in een hedendaagse setting nog verfrissend voor de dag te laten komen. Het spel straalt pure fun uit. De kick die je krijgt van een goed samenwerkend team is bijna ongeëvenaard. Des te meer is het spijtig dat men nog beginnersfoutjes in de finale versie heeft laten zitten en dat de performance verre van optimaal is. Net geen klassieker dus, maar wel een zeer grote aanrader voor al wie mee wil zijn in de online shooterwereld.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Battlefield 2
geplaatst in: Electronic Arts, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>