gaming sinds 1997

Battlefield 2142

Na het volgens velen teleurstellende, maar door anderen zeer geliefde Battlefield 2 hadden ze bij Dice nog wel iets “goed te maken”. Deze keer worden we meegenomen naar het jaar 2142 (1942 anyone? :p) waar ondertussen een nieuwe ijstijd is aangebroken en de machtigste coalities ter wereld, geen Amerikanen, maar wel Europeanen en de Aziaten deze keer, zware gevechten voeren om de laatste lapjes, groene, onbesneeuwde grond.

Zoals ik al vermeldde is dit dus wel degelijk de opvolger van Battlefield 2; het draait zelfs op dezelfde engine. Eenzelfde motor wil echter niet zeggen dat er geen nieuwigheden mogelijk zijn! Zo is de mooiste vernieuwing een voertuig, namelijk de Battlewalker. Een tweebenig voertuig dat, zoals de naam het al zegt, rondloopt op het slagveld en het leven van de gemiddelde infanterist ontzettend zuur maakt. Daarnaast zijn er natuurlijk nog tal van andere nieuwe voertuigen: de Hover Tank is daar één van. Deze tank heeft de mogelijkheid om te strafen en redelijk snel rond haar as te draaien. Wat ze dan weer niet kan is haar geschutskoepel draaien (en als je het design van de tank onder de loep neemt, dan merk je dat als deze tank haar koepel zou kunnen draaien, ze gewoon zou omkantelen). Naast die hover tank zijn er eigenlijk ook nog de standaard voertuigen aanwezig zoals de gewone tank, een APC en jeepjes die de nodige renovaties ondergaan hebben.

Naast die nieuwe voertuigen konden natuurlijk ook nieuwe wapens en gadgets voor de infanterie niet uitblijven. Gelukkig is er in deze futuristische shooter helemaal geen sprake van laserkanonnen en dergelijke ‘Star Wars-achtige’ dingen, waardoor een zeker vorm van mogelijk realisme toch behouden blijft in tegenstelling tot bijvoorbeeld Quake Wars of Star Wars: Battlefront. Natuurlijk zijn er nog steeds bepaalde elementen die het spel iets minder ‘mogelijk’ doen over komen. Zo is er een stealth generator. Met dit apparaat kunnen snipers zich gedurende een lange periode onzichtbaar maken (meer bepaald tot ze een schot lossen). Een ander apparaat dat wat onmogelijk overkomt is de repair gun voor de engineers, waarmee ze vanop een kleine afstand voertuigen kunnen herstellen.

Tot zover het vernieuwde arsenaal, maar wat gezegd van de nieuwe gameplay-elementen? Ondertussen weet iedereen wel dat er een nieuwe game mode in de laatste telg van de Battlefield-reeks zit naast de gewone conquest mod; ik heb het inderdaad over de Titan-modus. Ieder team heeft in deze spelmogelijkheid een Titan, een enorm, vliegend schip dat de tegenpartij moet vernietigen moet worden. Voor dit schip om zeep geholpen kan worden, gaat er echter een redelijk lang proces aan vooraf. Bij het begin van de map moet je zo snel mogelijk én zo veel mogelijk anti-titan raketsilo’s te pakken zien te krijgen. Het is dan ook aangeraden dat je ze in het bezit van jouw team houdt gezien deze raketten ervoor zorgen dat het schild van de vijandige Titan kapot gaat. Dan komt natuurlijk de vraag: “Maar hoe verover je zo’n silo?”. Wel, er is niets eenvoudiger dan dat! Je kan het zelfs vanuit de luie stoel in je tank of battlewalker, zolang je maar dicht genoeg bij die verdomde silo bent. Eens je binnen de maximum afstand bent, komt er een soort ‘timer’ te voorschijn die je laat weten hoe ver je bent in het capture-proces. Zolang die timer niet op nul staat, moet je ook binnen de radius rond de silo blijven om de timer verder te laten lopen. Staat hij dan toch eindelijk op nul, dan heb je de silo in het bezit van jouw team geplaatst en kan hij beginnen vuren op de Titan. Een kleine tip: hoe meer spelers binnen de capture-radius, hoe sneller je de silo kan overnemen.

Goed, zoals ik dus al zei beginnen de silo’s dan te schieten om dat verdomde schild weg te krijgen. Eens die schilden gefaald hebben is de weg naar de binnenkant van de Titan volledig vrij, of dat had je toch gedacht… Eerst en vooral moet je al in dat ding geraken, het probleem daarvan is dat het op een paar honderd meter boven de grond hangt te bengelen. De oplossingen: ten eerste is er de mogelijkheid om een APC tot binnen een bepaalde afstand van de kolos te rijden en dan met een launch pod jezelf de lucht in te katapulteren, waarna je best ook landt op de Titan. De tweede en laatste mogelijkheid, en tevens ook de meest eenvoudige, is het gebruik van een transportvliegtuig. Met dit voertuig heb je maar gewoon over te vliegen en jezelf naar beneden te sturen via eenzelfde launch pod.

En dan ben je binnen… Wat dan? Wel, je volgende opdracht is om vier consoles en éen reactor om zeep te helpen (en dat klinkt inderdaad VEEEEEEL makkelijker dan het eigenlijk is). Om bij die reactor te komen moet je dus die panelen kapot maken, omdat die de deur naar de core (en dus ook die zo gegeerde reactor) gesloten houden. Daar stelt zich al het eerste probleem. Het is namelijk zo dat je om bij die panelen te geraken je telkens door redelijk smalle gangetjes moet en natuurlijk zijn er telkens enkele slimmeriken die de smalle doorgangen verdedigen met anti-personeelsmijnen en explosieven De enige manier om erdoor te raken is om met genoeg mannetjes de gang in te rennen om zo al die explosieven uit de weg te krijgen en dus eigenlijk een kamikaze eenheid in te richten. Eens de vier consoles vernietigd zijn, kan je op zoek naar de reactor. Daar doet zich een gelijkaardige situatie voor als in de gangen, kamikazes vooruit, de rest erachter. Wat nu het probleem is met al dit voorgaande? Verwacht geen kamikazes op een public server en zeker niet op een ranked server! Gelukkig krijgen die anti-titan raketten uiteindelijk het boeltje ook wel tegen de grond, maar dat duurt enorm lang.
Conclusie: als er geen serieuze spelers in je team zitten, die denken aan het belang van het team in plaats aan dat van zichzelf, zal je al snel zitten campen en wachten tot één van de tegenstanders dom genoeg is om zijn of haar hoofd te tonen en er dan ook gewillig een kogel mee te vangen. De Titan mode is zeker en vast een hit, maar draait jammer genoeg te dikwijls uit op 30 minuten tenten opslaan en jezelf de dood in lopen.

Naast de Titan maps zijn er natuurlijk nog steeds de standaard conquest maps, je weet wel, waar je de vlaggen, verspreid over de map, moet gaan veroveren en zo lang mogelijk vasthouden om zo de tickets van de vijand te doen zakken. Het innemen van die vlaggen gebeurt trouwens op exact dezelfde manier als bij de silo’s.

Hoewel de hele Battlefield franchise vooral gebaseerd is op multiplayer, vinden we toch elke keer een singleplayer mode terug… Je vecht dan samen met bots tegen het andere team, ook bestaande uit bots, om de titan kapot te maken of zo veel mogelijk vlaggen te veroveren. Tot hiertoe zijn de bots in iedere Battlefield-game ontzettend dom geweest, maar hoe zit dat nu met BF 2142? Wel, eerlijk gezegd was ik aangenaam verrast. Er is als het ware een zekere vorm van progressie waar te nemen in de gemiddelde intelligentie van de bots. Ze zullen zo bijvoorbeeld niet meer gewoon van achter een hoekje komen, stoppen in het midden van de straat en dan beginnen schieten. Nee hoor, ze zoeken echt naar een plekje waar ze al iets veiliger zitten voor vijandige kogels. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de singleplayer nog steeds niet te vergelijken valt met de multiplayer (aangezien de actie, strategie en teamplay van de multiplayer nogal sterk de aars van diezelfde singleplayer elementen schopt)! En als je dit spel koopt is het toch ook om online te spelen niet waar?

Zowel op grafisch als op audiovlak zijn er geen duidelijke veranderingen op te merken, waarschijnlijk ook omdat het hier nog steeds over de Battlefield 2-engine gaat. Het is dus vooral een nieuw spel op gebied van setting en gameplay.

Dice heeft met Battlefield 2142 alweer een topper in handen, mede dankzij de nieuwe Titan mode! De hoeveelheid actie die je in deze modus over je heen krijgt is onvoorstelbaar. ‘Intens’ is het woord dat hier slaat als een klok! Een andere goede zet van de Zweedse ontwikkelaars is het behouden van wapens die kogels in plaats van lasers afvuren, met tot gevolg een specifieke sfeer en het gevoel dat “dit nog wel zou kunnen”. Alles opgesomd zie ik BF 2142 zeker concurreren met Quake Wars, hoewel het natuurlijk afwachten blijft tot ook ET:QW op de markt is om de vergelijkende studie te kunnen maken.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Battlefield 2142
geplaatst in: Electronic Arts, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>