gaming sinds 1997

Beyond Divinity

Beyond Divinity is de nieuwste titel van Larian Studios (onze Belgische trots – red), die je waarschijnlijk wel kent van hun vorige RPG “Divine Divinity”. Ik heb het nooit gespeeld maar het was blijkbaar een heel goeie RPG met een sterk verhaal en nog sterkere gameplay.

Beyond Divinity speelt zich enkel jaren af na Divine Divinity. Jij bent een bediende van de Divine One, en bestrijdt het kwade overal waar je kan. Jammer genoeg voor jou, ben je altijd op het verkeerde moment op de verkeerde plaats. De Arch Demon (aartsdemoon) Samuel verschijnt opeens uit het niets wanneer jij aan het vechten bent met een krachtige necromancer. Hij vernietigt je hele gevolg en laat er maar één in leven: jij. De Demon neemt je mee naar een dimensie waar hij een aantal zeer grote en gruwelijke foltertuigen op jou wil uitproberen. Maar je Death Knight bewaker is niet echt goed in zijn werk en daar profiteer je van om te ontsnappen. En hoewel je niet ver geraakt, slaag je er toch in om de Demon serieus pissed te krijgen.

Samuel soul-forget (het samenvoegen van twee zielen, samensmeden als het ware) je met de Death Knight als een straf voor jou en voor hem. Jullie zien die nieuwe situatie niet echt zitten en alhoewel de film “Stuck on you” je niet zo slecht leek, denk je niet dat de Death Knight er iets voor voelt om samen met jou een hamburgertent uit te baten.

Jullie besluiten dan ook beide om te ontsnappen uit de kerker en in een latere fase uit het gehele universum. Je moet vluchten naar Rivellon waar de vloek ongedaan kan worden gemaakt. Het zal echter niet zo gemakkelijk zijn.

In tegenstelling tot andere RPG’s begin je onmiddelijk met een party van 2 leden, de Death Knight en de held. Het is een aangename verrandering, maar het kostte me wel wat tijd om gewoon te worden.

Het spel bestaat uit 5 delen. Het eerste deel is vrij lineair en is uitstekend om gewend te geraken aan het spel en om jezelf in het verhaal in te leven. Je moet ontsnappen uit de citadel waar je gevangen wordt gehouden. Langs je pad zal je moeten afrekenen met wachters. Je zal ook een aantal quests krijgen van NPC’s en je moet je nieuwe beste vriend leren kennen: de Death Knight. Best een charmante kerel met een innemende personaliteit moet ik zeggen.

Deel 2 is vrij open en brengt je naar het dorpje Imp. Je krijgt overal quests en je hebt de vrijheid om te kiezen waar je eerst naartoe wilt gaan. Sommige gebieden zullen moeilijker zijn dan andere, dus je gaat best even wat kracht opdoen voordat je een bepaalde quest opnieuw probeert. Even een quest doen in een gemakkelijker gebied is de perfecte oplossing dan.

In deel 3 draait alles rond de Tempel die de mensen veroverden van de Raanaar (het nieuwe ras in het Divinity universum) en je zal er ook de Raanaar rebellen ontmoeten. Dit was mijn favoriete deel, heel groot, een hele hoop quests en veel coole monsters en NPC’s.

In deel 4 moet je jezelf bewijzen tegenover de Raanaar in hun academie, ze willen immers weten of je het waard bent om de geheime kunst van het riftrunning te leren. Het creëren van je eigen rift (een soort van spleet naar een andere dimensie) is cruciaal om te ontsnappen vanuit de demonische dimensie naar Rivellon. Maar je hebt nog een lange weg voor de boeg eer je zover bent.

Wanneer het spel eindelijk eindigt dan heb je de optie om in een eindeloze loop van nieuw gemaakte slagvelden te spelen. Op deze manier stopt het spel eigenlijk nooit. Maar je hebt dan ook geen echt doel meer in het spel buiten dan de quests die de Battlefield Traders je geven.

Het verhaal van Beyond Divinity is echt verbazingwekkend, en hoe meer je speelt hoe meer je te weten komt over het verhaal en het is echt verbazingwekkend hoe het je kan meezuigen. Ik was eigenlijk van plan om meer te schrijven toen ik de acts beschreef, maar ik heb die allemaal maar verwijderd omdat ik gewoon te veel spoilers gaf. Je moet alles maar zelf ontdekken!

Laten we ons even spitsen op de gameplay dan.

Zoals eerder gezegd heb je 2 karakters waar je mee begint, en je kan het pad volgen van een warrior, wizard of survivor. Je eerste keuze beïnvloedt enkel de skillpoints waar je mee begint (meer in kracht, meer in intelligentie of meer in overleving). Maar vanaf dan ben je vrij om je punten te besteden zoals je wilt.

Ik maakte van mijn Death Knight bijvoorbeeld iemand met veel melee krachten, ik gaf hem veel kracht en vitaliteit (constitution). Mijn held werd een survivor, met veel punten in overleving en lenigheid en als wapen gaf ik hem ook een kruisboog.

Een van de interssantste bijkomende statistieken is toch wel geluk. Geïntrigeerd als ik was probeerde ik mijn punten daarin tot het maximum te krijgen. Het hebben van een heel deel punten in geluk zorgt ervoor dat je vaker magische dingen vindt, en geloof me; ik heb er een hoop gevonden. In vergelijking met mensen die deze geluk-factor niet hadden was ik toch wel in bezit van een hele hoop kick-ass spullen. Het bijkomende effect was wel dat ik al mijn stat en skill punten gebruikte voor mijn geluk omhoog te krijgen, daar waar anderen het gebruikten om leuke magische aanvallen te krijgen.

Ik had veel geluk, maar de andere hadden wel coolere skills om te gebruiken. Dus halverwege het spel besloot ik om mijn survivor om te buigen in een wizard en om wat aars te trappen op een magische manier. Tegen die tijd had ik zoveel spullen die mijn geluk met +15 deden stijgen dat ik een heel deel van mijn geluk kon “ontleren” en om zo die punten te investeren in magische dingen.

Het is verbazingwekkend hoeveel skills er in dit spel zijn en dat is een van de redenen dat het zo leuk is om 2 party leden te hebben van in het begin. Elke level dat je stijgt, resulteert in een extra skill punt voor beide karakters. Wanneer je de basis voor je karakter hebt gelegd kan je hem gemakkelijk andere skills geven die helemaal niet in de lijn liggen van zijn gekozen pad. Een survivor bijvoorbeeld kan wat melee en magische skills hebben bijvoorbeeld. Je kan een heel divers personage creëren op deze manier. Mijn survivor had wat warrior skills voor meer gerichtheid met zijn kruisboog, magische skills voor een aantal impressionante trucs en survival skills zoals “pickpocket” om dingen te kunnen stelen van NPC’s (wat trouwens heel leuk is om te doen!).

Elk deel heeft trouwens ook een Summoning Doll, en dat is eigenlijk een moeilijk woord om een lid van je party aan te duiden.

Summoning Dolls hebben wel maar een beperkt bereik en wanneer ze dat bereik verlaten dan sterven ze. Wanneer ze sterven moet je korte tijd wachten voor je ze terug kan oproepen. Ik vond ze enkel nuttig wanneer een van mijn karakters enkele skills had om hen te boosten. In het begin gebruikte ik ze enkel als pakezels door dingen te plaatsen in hun inventory enzo. Later plaatste ik een aantal skills punten in radius zodat hun bereik toenam en dan investeerde ik ook wat punten in een Summoning Doll level upgrade. Demonen en andere creaturen kregen al snel spijt van het lachen met de Death Knight met hun “Ben je niet wat te oud om met Barbie poppen te spelen?” commentaar.

Slagvelden zijn ook iets nieuws. Slagvelden zijn een ideale manier om meer experience op te doen en om zo een aantal coole items te vinden om je reis iets vergemakkelijken.

Elk deel heeft zijn eigen slagveld dat je moet unlocken door het vinden van een van de grote magische Battlefield Keys die ergens verstopt zitten in het deel dat je aan het spelen bent. Elk slagveld heeft ook een zeker aantal kerkers. Het is noodzakelijk dat je alle keys vind om zo alle kerkers te ontsluiten in het slagveld. Toegang krijgen tot een level 5 slagveld bijvoorbeeld zorgt er ineens voor dat je in de level 5 kerker kan en alle kerkers met een level die lager is dan 5.

Wanneer je toegang hebt tot een slagveld kan je er naartoe gaan en er terug weggaan wanneer je wilt.

Elk slagveld bezit ook een klein kamp waar handelaars hun tenten hebben opgeslagen. Zij zijn de enigste die Battlefield Quests uitdelen, hun uitrusting verkopen en je leren hoe je de verschillende skills moet unlocken in het rijtje van skills dat tot je beschikking staat.

Een ander ding wat ik echt wel leuk vond in het spel is de voice acting. In tegenstelling tot de demo waar ik vond dat de Death Knight een vreselijk stem had om naar te luisteren, genoot ik er echt van om naar hem te luisteren in het volledige spel. Het is altijd een goed teken als je begint te lachen en er mensen rondom je zitten die niet weten waarom je lacht en je dan bekijken met een vreemde blik. En het gebeurt meerdere keren, ik genoot echt van de humor die in het spel zit.

Op grafisch gebied is het spel niet indrukwekkend, alhoewel een aantal trucs echt wel mooi zijn om te zien en me ook konden verbazen. En er is niks mis met de 3D modellen in het spel maar de achtergronden en omgevingen konden soms wel mooier.

In het geheel kan ik dit een geweldig spel noemen, het is al een tijdje geleden dat ik nog een goede RPG speelde met een sterk verhaal en dit is er een. Het nam ongeveer 80 uur van mijn kostbare tijd in beslag om het spel uit te spelen en zelfs dan had ik nog niet alle sub quests en slagvelden gespeeld.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Beyond Divinity
geplaatst in: PC, Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>