gaming sinds 1997

Beyond Good & Evil

Beyond Good & Evil speelt zich af op de fictieve wereld van Hyllis, waar de vredige bevolking geterroriseerd wordt door aanvallen van de DomZ, een ras van vreemde schepsels die onrust en paniek zaaien. Gelukkig zijn er de Alpha Sections, die de plaats van het leger hebben ingenomen en de boosdoeners verdrijven. Maar zijn de bedoelingen van de Alpha Sections wel zo vreedzaam ? En hoe komt het dat regelmatig inwoners spoorloos verdwijnen ?

Dat mag Jade, het hoofdpersonage, gaan uitpluizen. Zij leeft op een klein eilandje in Hyllis (waar water trouwens de voornaamste transportweg is), samen met haar oom Pey’j (een pratend varken), een aantal weeskinderen en een hond. Samen met Pey’j trekt ze op avontuur en komt ze al snel in dienst van het IRIS netwerk, een rebellenbeweging die de snode plannen van de Alpha Sections wil dwarsbomen en het volk bevrijden van de DomZ. Met je fotocamera in de hand is het jouw taak om binnen te dringen in diverse bolwerken van de Alpha Sections en hun plannen op film vast te leggen. Naarmate je op die manier meer rapporten samenstelt en verspreidt onder het volk, zul je meer inwoners op straat zien betogen tegen de Alpha Sections.

Het verhaal zit leuk ineen (zeker voor een actie platformer), maar er zit vaak iets te veel vaart in het spel. Zo is je eerste handeling in het spel meteen ervoor zorgen dat de aanvallende DomZ je weeskinderen niet ontvoeren … dus voordat je nog maar de controls hebt kunnen uitproberen, sta je al te vechten. Gelukkig zijn de controls heel intuïtief en ben je er vlug mee weg. Vooral het vechten is simpel en terzelfdertijd heel onderhoudend. Met de X-knop sla je met je stok (zowat je enige wapen in het spel), doe je dit herhaaldelijk, dan voert Jade tal van combo’s uit in de richting die je aangeeft. Vooral die combo’s zijn erg spectaculair.

Toch zal je niet zoveel hoeven te vechten in Beyond Good & Evil, de nadruk ligt vooral op het puzzelen. Zelden zul je zomaar door een deur kunnen stappen zonder eerst een elektrisch veld lam te leggen of de deurcode te weten te komen. In tegenstelling tot wat je zou verwachten van een spel dat vaak (eigenlijk deels onterecht) omschreven wordt als platformer, zul je ook zelden van platform naar platform moeten springen. Sterker nog, er is zelfs geen springtoets! Het springen gebeurt immers automatisch wanneer je naar een kloof toeloopt en in ravijnen vallen is ook niet mogelijk: de vrije omgeving is netjes afgebakend met mooigeplaatste onzichtbare muren. “Waar is dan de uitdaging ?” zul je denken. Wel, die verschuilt zich in het denken en vooral in het stealthgedeelte van het spel.

Inderdaad, in feite is Beyond Good & Evil voor zowat 1/3 een stealthgame met echte Splinter Cell-allures, doch zonder in te boeten aan de typisch licht-komische fantasiesfeer waar het spel rijk aan is. De vijanden kijken immers alleen recht voor zich en zijn verder volkomen blind (maar zeker niet doof!). Ook wandelen ze steevast op vooraf uitgekiende wegen of draaien ze zich na vaste tijdsintervallen om. Gebukt lopen en een goede timing zijn dus de 2 belangrijkste vereisten om de zwaarbewaakte gedeeltes van de geheime Alpha Sections bunkers veilig door te komen. Dankzij de gemakkelijke controls, de perfect roteerbare camera en de bewust simpel gehouden AI is de stealthfactor een plezier geworden en eigenlijk nooit een brok frustratie.

Gelukkig moet Jade ook niet in haar eentje de strijd met de DomZ en de Alpha Sections aanbinden. Ze wordt immers respectievelijk door Pey’j en de IRIS spion DoubleH geholpen. Enige verwarring met onze eigen medewerker DoubleD is trouwens volledig ongegrond, aangezien DoubleH niet alleen hersenen, maar ook nog eens spieren blijkt te hebben. ;)

Zoals gezegd is de streek van Hillys een idyllische waterwereld, maar dan heb je natuurlijk transport nodig. Gelukkig is Pey’j in het bezit van een hoovercraft waarmee je ook kan deelnemen aan lokale races en ander aangenaam tijdverdrijf. Later in het spel mag je trouwens ook nog een heuse “vliegmachien” besturen. Beide voertuigen zullen af en toe ook een nieuw onderdeel nodig hebben, dat je steeds kan kopen bij Mammago Garage.

In deze winkel kun je echter alleen betalen met parels, waarvan je er in totaal 88 kan vinden, op de meest uiteenlopende plaatsen. Alle andere aankopen gebeuren met geld, dat je kan verdienen door kristallen op te rapen of door prijzengeld van races, enz. De makkelijkste manier om aan een stevige duit in het zakje te komen, is echter het fotograferen van dieren. Blijkbaar is een of andere wetenschapster bezig met het aanleggen van een databank met alle gekende diersoorten en voor elke foto kan je rekenen op een mooie beloning.

Een ergerlijk punt aan veel consolegames is het savesysteem, dat je soms verplicht een heel stuk van een spel talloze keren opnieuw te spelen. In Beyond Good & Evil valt het gelukkig allemaal heel goed mee. Saven kan op vaste plaatsen met een M-disc reader, waar je gekregen M-discs mee kan afspelen. Dit zijn informatiemediums die je hier en daar in het spel krijgt. Ze kunnen zowel informatie voor een missie als een persoonlijk bericht bevatten. Het saven gebeurt dus op vaste plaatsen, maar daarnaast onthoudt het spel ook je progressie. Word je bijvoorbeeld ontdekt en gedood door een wachter, dan start je niet noodzakelijk opnieuw vanaf de vorige M-disc reader, maar sta je gewoon op een veilige plaats waar je vb. een minuut voor je vroegtijdig heengaan ook stond. Het spel bevat wel zeldzame momenten van trial & error, maar op deze manier is de frustratie zo goed als onbestaande.

Om af te sluiten nog de vaste rubrieken graphics en sound, die in feite met 1 woord kunnen samengevat worden: geweldig! Alles oogt niet alleen even mooi, de muziek past zich naargelang de situatie aan en er zijn talloze sound effects. Er is duidelijk tijd en moeite in dit spel gestopt, maar dit werpt ook zijn vruchten af. Om de sfeer op bepaalde actievolle momenten te beklemtonen, vertraagt de tijd even. Deze momenten zijn zeldzaam, maar daardoor ook steeds onverwacht, en laten een overweldigende indruk na.

Dit spel mag dan ten opzichte van Prince of Persia (ook van Ubisoft), Ratchet & Clank 2 of Jak 2 wat een underdog zijn, het verdient alle lof die het maar kan krijgen. Beyond Good & Evil is zeker geen platformer pur sang, maar haalt er de beste elementen uit en verenigt deze op geslaagde wijze met stealth en een stevig verhaal om je zo in een avontuur onder te dompelen waarbij je gewoon snakt naar meer. Vlotte gameplay en een streling voor oog en oor … alleen jammer dat het er na 10 à 12 uur al volledig opzit.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Beyond Good & Evil
geplaatst in: PS2, Reviews, Ubisoft
tags: , ,


Leave a Reply