gaming sinds 1997

Blacksite: Area51

Blacksite: Area 51 is de opvolger van de niet onaardige shooter Area 51, waarin David ‘Mulder’ Duchovny de hoofdrol speelde. Blacksite heeft echter even veel te maken met zijn opvolger als appels met bananen. Het zijn alletwee shooters waarin je op aliens mag knallen, maar daar houden de vergelijkingen ook op.

Waar Area 51 nog best genietbaar was door zijn leuke wapens, campy conspiracy-sfeertje en goeie voice-acting, is Blacksite een van de meest onopmerkelijke shooters van de afgelopen jaren.

In Blacksite zit er zonder overdrijven geen énkel element dat we nog niet gezien hebben in talloze andere (en betere) shooters. Oppervlakkige teamcontrols? Check. Enkele voertuiglevels (waar je niet eens zelf kan schieten)? Check. Ultralineaire levels waar geen fuck te beleven valt? Double check. Komt daarbij dat het verhaaltje werkelijk niets voorstelt. Het gaat om aliens, Irakezen en een of andere doofpotoperatie, maar spannend wordt het nooit. Sterker nog: vergeleken hiermee lijkt het B-filmverhaaltje van het origineel wel Tolstoi of Dostojevski.

Je knalt je met een paar wapens (pistool, M4, iets wat op een shotgun lijkt, granaten…) een weg door lineaire en enorm eentonige levels. Ook de AI laat zich van zijn allerdomste kant zien.

Je teamgenoten zouden nog geen olifant omver kunnen leggen vanop drie meter afstand en ze gaan sneller dood dan Britney haar hoederecht kwijtspeelt. De tegenstand doet niet veel beter. Aliens komen linea recta op je afgestormd en de meer menselijke tegenstanders zijn ook al niet gezegend met meer dan zeven hersencellen. Akkoord: ze zoeken af en toe eens dekking, maar in welke shooter van de afgelopen vijf jaar gebeurt dat níét? De AI maakt er ook een sport van om te blijven steken in het decor.

Zoals gezegd, zijn de levels saai en levenloos. Wat een verschil met de rijke decors van pakweg Call of Duty 4, laat staan BioShock. De modellen missen detail en zitten vol storende clippingfouten.

De framerate hapert zelden of nooit, maar als je het gebrek aan eyecandy ziet, weet je meteen ook waarom. Blacksite is zonder overdrijven het lelijkste Unreal 3.0-spel dat ik al gezien heb. En gezien Gears of War ondertussen ook al meer dan een jaar op de markt is, is dat niets minder dan een absolute schande. Voeg daarbij dwaze voice-acting (na het horen van de zoveelste holle Army-slogan heb je echt wel het kookpunt bereikt), steriele muziek en dialogen die lijken neergepend door een kleuter met een leerachterstand en je hebt het zowat gehad met de game.

Om de speelduur van amper zes uurtjes wat te rekken, zijn de levels volgestouwd met (makkelijk te vinden) intel. Hoe meer je er vindt, hoe meer achievements je kan binnenrijven.

Verder is er ook nog een doordeweekse multiplayer mode voor amper 10 spelers (en dan nog vind je zelden een volle server!) met obligate modes als deathmatch, team deathmatch en CTF, maar ook ‘siege’ en ‘Reborn vs. human’. In die laatste moet je als team zien gebieden in te pikken van je tegenstanders, terwijl je jouw territorium zo goed mogelijk verdedigt. Door het lage aantal spelers is plezier echter weer ver te zoeken.

Met Blacksite: Area 51 stelt Midway mij reeds voor de tweede keer dit jaar zwaar teleur (de eerste keer was met Stranglehold). De game is lelijk, lineair, saai en op de koop toe slecht afgewerkt. Zelfs de fans van het origineel hebben hier niks te zoeken. Wie een degelijke shooter wil, koopt beter eens bovenvermelde voorbeelden.

Onze Score:
5.0
gerelateerd spel: Blacksite: Area51
geplaatst in: Reviews, X360
tags: , ,


Leave a Reply