gaming sinds 1997

Blitzkrieg II

Er zijn verschillende redenen om hoge verwachtingen te hebben voor Blitzkrieg II. Ontwikkelaar Nival Interactive heeft met bijna al hun titels bewezen dat zij fatsoenlijke spelen kunnen afleveren. En als uitgever moet CDV wel de meest aangewezen partner zijn voor om het even welk Wereldoorlog II-strategiespel, gezien hun ervaring met titels als Sudden Strike, Combat Mission, Codename Panzers en het originele Blitzkrieg. Overdaad schaadt echter en je kan jezelf wel eens afvragen of de gemiddelde gamer nog zit te wachten op alwéér een WOII-RTS. Echt goede games slagen er niettemin toch in om alles terug verfrissend voor de dag te laten komen en dan is het wel de moeite om ze eens van dichterbij te bekijken. Lees verder om te weten te komen of dat met Blitzkrieg II ook zo het geval is.

De campagnes vormen duidelijke de grootste brok van het spel. Je kan aan de slag met de Sovjets, Yankees en Duitsers, die telkens hun eigen verzameling van opeenvolgende scenario’s bevatten. In elk scenario kan je dan kiezen met welke missie je wil starten of welke je wil overslaan. Hoe meer missies je volbrengt, hoe hoger je rang zal worden en des te meer promoties je aan je troepen zal kunnen uitdelen. De variatie aan objectieven is behoorlijk en het is eigenlijk verrassend hoe Nival erin slaagt om, in een RTS zonder echte basissen, het geheel op deze manier nog vrij fris te laten ogen. Af en toe word je ook getrakteerd op een paar filmpjes; de klassieke montage van zwart-wit beelden tussen de scenario’s of CGI filmpjes in kleur (zoals de intro en de outro’s). Het is geen Blizzard-kwaliteit nee, maar het doet deugd dat er nog ontwikkelaars/uitgevers bereid zijn om een campagne wat op te fleuren met dergelijke intermezzo’s.

Na een tijdje komt er toch een gevoel naar boven dat je alles wel al eens gezien hebt. Het blijft erg Blitzkrieg-achtig (het zou maar erg zijn van niet voor de fans), maar tegelijk zijn er niet echt nieuwe features die de spelbelevenis naar een hoger niveau tillen of die echt iets opvallends aan de gameplay en controle van het origineel toevoegen. Het voelt op één of andere meer verfijnd aan door de volledige 3D engine die nu gebruikt wordt, maar daarmee is ook alles gezegd.

Er is wel het nachtthema dat garant staat voor een paar mooie lichteffecten en ook de volledige controle over vliegtuigen en schepen zijn nieuwe, interessante details. De vliegtuigen zijn echter moeilijk te controleren met het beperkte overzicht en de beschikbare vloot in Blitzkrieg II (er zijn vier verschillende schepen in het spel aanwezig) is erg ondermaats. Ik stel me toch wel andere taferelen voor bij de grote militaire schepen uit WOII dan de schuiten die men je hier meegeeft. Het duidt er alleen maar meer op dat de nadruk op landgevechten blijft liggen. Op dat deel zal je niet teleurgesteld worden met het uitgebreide aanbod aan tanks, artillerievoertuigen en infanterie-eenheden. Alle units staan, zoals in Blitzkrieg I, netjes beschreven in de encyclopedie, die je vanuit het spelmenu kan bereiken.

Hoewel de titel het anders laat vermoeden is dit geen spel voor rushers. Je krijgt maar een beperkt aantal troepen per missie en de weerstand is meestal niet van de poes. Gewoon iedereen selecteren en ze zomaar naar de vijandelijke stellingen sturen zal praktisch altijd resulteren in een nederlaag. Je moet op voorhand proberen te weten te komen waar de vijand zich juist schuilhoudt en op tijd je eigen units kunnen intomen. Hun standaard gedrag maakt ze vrij aggressief. Meestal is het leuk om te zien hoeveel initiatief ze dan nemen, maar als puntje bij paaltje komt lopen ze zich stomweg vast in het vijandelijke vuur. Hoewel het tempo laag ligt is de voldoening wanneer je net een map gezuiverd hebt daarom niet zoveel minder vergeleken met andere RTS-games. De interface is ook veranderd sinds Blitzkrieg I en die neemt nu de hele onderkant van je scherm in, wat niet echt storend is, want je kan het geheel ook wegklikken zodat enkel de map en de versterkingsknop nog overblijven. Wel zal enkel de default interface de speler genoeg info over de verschillende statistieken (gezondheid, munitie, pantsersterkte) van zijn eenheden verschaffen.

De kwaliteit van de grafische engine is redelijk; je zal wel geen prachtig gedetailleerde gevechten van dichtbij kunnen bewonderen zoals in andere strategiegames. Dat komt omdat het echte spektakel in Blitzkrieg II enkel tot zijn recht komt bij een groot overzicht, zoals wanneer je een dorpje laat platbombarderen of als je plots de vijand van overal ziet aankomen. Niets blijft trouwens overeind; tanks lijken er wel een duivels genoegen in te scheppen om bomen, hekjes en huizen op te blazen en omver te rijden. De explosies en de manier waarop de infanterie theatraal neergemaaid wordt komen zeer overtuigend over. De tank ‘laserstralen’ zijn nog aanwezig, maar in vergelijking met een vroegere versie van het spel zijn ze wat meer afgerond en valt het eigenlijk niet meer zo op. Er zijn genoeg WOII-RTS games die al uitgekomen zijn, of die nog moeten uitkomen, die er toch ietsje beter uitzien dan dit spel. Een waardige vermelding verdient ook het geluid. De effecten en stemmen zijn echt op hun plaats; een Duitser spreekt ook Duits, je zal zeker geen Engels met een grappig Arnold-wannabe accent moeten aanhoren. De muziek dan is erg bombastisch opgevat, wat een uitstekende keus is voor deze setting. Ze is echt luid, krachtig en zonder pauze. Het vormt alleszins één van de hoofdredenen waarom het geheel niet te snel zal vervelen.

De multiplayer mode voorziet in amper 10 maps; we worden dus niet echt verwend op dit vlak. Het is eveneens spijtig dat je deze maps niet in een soort van skirmish mode, tegen de AI dus, kunt spelen. Natuurlijk, indien er een vindingrijke community rond het spel ontstaat, zal je binnenkort wel kunnen meegenieten van nieuwe single- en multiplayer maps die door de fans gemaakt zullen worden, dankzij de bijgeleverde editor die goed gedocumenteerd en ook makkelijk in het gebruik is.

Er zijn niet veel zaken die je kan afkeuren in Blitzkrieg II. De ontwikkelaars hebben voor een meer uitgebreide campagneopbouw gekozen, hebben meer units dan voorheen voorzien en zijn overschakeld naar een complete en up-to-date 3D engine. De gameplay voelt al bij al vertrouwd aan en zal niet veel nieuwigheden bieden voor de fans van het origineel. Meer van hetzelfde in een nieuw jasje dus, maar het valt nog best te pruimen. Mensen met een WOII-fetish weten weeral wat ze zich moeten aanschaffen. Als je echt niet zeker bent, zou ik aanraden om de demo uit te proberen.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Blitzkrieg 2
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>