gaming sinds 1997

Bulletstorm

De eerste beelden van Bulletstorm vond ik al fenomenaal, maar de gameplay baarde mij zorgen. Kan dit de spelers wel aan hun controllers vastnagelen, het blijft tenslotte gewoon je tegenstanders op verscheidene manieren afmaken! Gaat deze game niet gewoon vervelen? Op E3 in juni verleden jaar kreeg ik echter de kans om aan de slag te gaan met de titel. Het was kort, maar de periode dat ik de game in handen kreeg was ongelofelijk. Nu de game af is en er meer tijd is om te spelen blijft de vraag, is dit genoeg om je aan een scherm te kluisteren?

Wie van Bulletstorm een game verwacht met een serieus verhaal heeft het dik mis. De tutorial begint al heel lichtzinnig met de protagonist, Grayson Hunt, en zijn kompaan Rell die zwaar geintoxiceerd een flesje van het hoofd van een gevangene proberen te schieten. Het maakt de spelers meteen duidelijk dat het verhaal niet vies is van wat zwarte humor. De hoofdgedachte gaat echter over wraak op de voormalige generaal van het stelletje gedeserteerde ruimtepiraten. Tijdens hun actie storten ze echter neer op een kleurrijke planeet met een gevaarlijk aantal gekke tegenstanders die je maar al te graag tussen zes planken zien belanden. Overleven en de maniakale generaal vinden blijft dus je missie.

Het verhaal is echter niet de reden om je trekker over te halen. Daar zorgt het goed geïmplementeerde skillshot systeem voor. Hoe unieker je kills, hoe meer geld je krijgt waarmee je nieuwe wapens en kills vrijspeelt. De grote database aan skillshots kan je tijdens het spelen altijd raadplegen. Je krijgt er onder andere voorgeschoteld hoe je precies de kill moet uitvoeren en op welke manier je nog meer punten kan scoren. Het daagt je vooral uit om nieuwe dingen te proberen doorheen de hele campagne.

Uiteraard is dit skillshot systeem niets zonder enkele indrukwekkende wapens. Mijn favoriet wapen is zonder twijfel de Flail gun: het schiet twee granaten af die aan elkaar verbonden zijn door middel van een ketting. Je kan de ketting het werk laten doen via een onthoofding, maar je kan het ook rond een vijand schieten en hem daarna richting de andere aanstormende tegenstanders schoppen om een massa-dissectie te veroorzaken. Daarnaast is er ook nog de Boneduster, een shotgun bestaande uit vier lopen, goed om vijanden in twee te knallen. Heb je liever bruut werkgereedschap, dan is de Penetrator iets voor jou. Het ding schiet een boor af waarmee je vijanden aan de muur kan nagelen, terwijl de boor nog enkele seconden ronddraait. Gruwelijk! Ieder wapen bezit trouwens nog een ‘aangenamere’ tweede vuurmethode, maar deze heeft nood aan andere munitie waardoor je er spaarzaam mee moet omgaan en zeker moet zijn dat het schot raak is. Wie liever mano-a-mano vecht heeft dan weer een reusachtige voet ter beschikking of een elektrisch geladen zweep.

Wie zich doorheen de campagne worstelt kan aan de slag met de Echoes modus, hierin moet je een zo hoog mogelijk score behalen in mini-levels uit de campaign. Rap en creatief zijn is van levensbelang als je hoog wil eindigen op de leaderboards. Wie dan weer liever online speelt kan kiezen voor de Anarchy modus. De gameplay is gebaseerd op Horde uit Gears of War waarin je verschillende golven aan vijanden moet afmaken. Het co-op aspect is echter van nog groter belang dan in Gears of War want wie meer XP wil verdienen moet samenwerken met de andere spelers om skillshots uit te voeren. Goede communicatie en gemotiveerde vrienden of onbekenden is hier van belang.

Grafisch zie je meteen dat de Unreal Engine op volle toeren draait. Het grootste verschil met andere games is echter het felle kleurenpalet. De jungle-achtige omgeving ziet er heel levendig uit met een grote verscheidenheid aan planten en mooie achtergronden. De binnenlocaties zijn dan weer voorzien van de nodige details en prachtige lichteffecten. Het hoogwaardige stemmenwerk van Grayson Hunt, de hoofdrolspeler, is afkomstig van Steven Blum, bekend van Spike Spiegels stem in de anime Cowboy Bebop. Het zorgt voor de juiste sfeer en past perfect bij de soms wat overdreven grappen. Geluidseffecten klinken dan weer zoals we ze willen horen.

Wie Bulletstorm aanschaft zal zich vooral laten verrassen door het snelle tempo en hoe goed het skillshot systeem in elkaar zit. Het zorgt ervoor dat je steeds nieuwe dingen wil uitproberen en ontdekken. Het verhaal kon iets beter en de Echoes modus had men beter kunnen uitwerken door nieuwe omgevingen te gebruiken in plaats van te recycleren. De kleine minpunten wegen echter niet op bij het plezier dat dit nieuwe subgenre biedt. Laat het vervolg maar komen!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Bulletstorm
geplaatst in: Electronic Arts, PS3, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply