gaming sinds 1997

Call of Duty 4: Modern Warfare

Na lang wachten is het dan zover: Activisions nieuwste game in de Call of Duty-reeks ligt eindelijk in de winkelrekken. Samen met Unreal Tournament 3 stond dit spel bij menig gamefanaat bovenaan het verlanglijstje. De hype rond Call of Duty 4: Modern Warfare was enorm en de verwachtingen lagen hoog. Lees vooral verder om te weten of die verwachtingen ook werden ingelost.
Waar de vorige versies van Call of Duty zich nog afspeelden in WO II-settings, werd nummer 4, zoals de naam ook aangeeft, in een hedendaagse omgeving geplaatst. Gedaan met vechten in de woestijnen van Noord-Afrika of in de kille en vernielde steden van Rusland; deze keer mag je je bewijzen in hedendaagse hotspots zoals het Midden-Oosten en Oost-Europa. Duitse soldaten zullen niet langer bij bosjes sneuvelen, want vanaf nu moet je het – geheel volgens de tijdsgeest – opnemen tegen terroristen. Je zal dit afwisselend doen als John ‘Soap’ MacTavish van het Britse S.A.S., en als sergeant Paul Jackson van het iets minder subtiele Amerikaanse Marine Corps.

De singleplayer begint met een trainingslevel waarin je kort wapens kan testen op de firing range. Na die eerste “test” word je naar een volgend gebouw gestuurd. Daar begint de eigenlijke proef: alvorens de echte actie kan beginnen, zal je een parcours moeten afleggen waarin je bewijst dat je de basics onder de knie hebt. Afhankelijk van hoeveel tijd je nodig hebt om het parcours af te werken wordt er een bepaald moeilijkheidsniveau aangeraden. Die suggestie is echter geheel vrijblijvend en het staat je natuurlijk vrij om je naar de slachtbank te laten leiden of net niet.

Enkele seconden later word je samen met je nieuwe team gedropt op een vrachtschip middenin een storm. Het doel van de missie is het lokaliseren van een nucleaire bom. Aanvankelijk krijg je relatief weinig tegenstand (een deel van de crew ligt zelfs gewoon te slapen in bed) maar naarmate je verder doordringt in het schip krijg je met meer en meer gespuis te maken.

Meteen wordt duidelijk dat je zoals in eerdere versies van Call of Duty ook nu niet te veel moet verwachten van je team. Nu en dan zullen ze wel iemand neerschieten maar grotendeels zal je toch zelf je tegenstanders neer moeten halen. Door de opbouw van de levels hebben je teammates toch nog een zekere functie gekregen. Hoewel het spel zeer lineair is opgebouwd en er ruwweg maar 1 mogelijke route is doorheen heel het spel, is het deze keer wel zeer goed mogelijk de vijand van 2 posities aan te vallen in plaats van, zoals in eerdere versies, continu frontaal aan te moeten vallen.

Deze eerste missie brengt meteen een zeer intense ervaring met zich mee, en deze intensiteit wordt ook doorheen de rest van de singleplayer aangehouden. Desondanks is het geen constante schietpartij van begin tot einde. Met onder andere een snipermissie en een spectaculaire sessie als gunner in een vliegtuig wordt voor voldoende afwisseling en verrassing gezorgd.

Het is echter niet allemaal rozengeur en maneschijn. Zoals eerder vermeld zijn de levels nog steeds erg lineair opgebouwd, en tevens zoals zijn voorvangers moet ook deze editie het stellen met een erg scripted A.I. Vooral dit laatste zou toch beter mogen in deze tijd met spellen zoals Crysis, Far Cry (dat bovendien al uit was ten tijde van de Call of Duty 2 release) en F.E.A.R. waar de A.I. erg gevorderd is. Je kan dit echter gemakkelijker vergeven gezien de kwaliteit van het spel, en de intensiteit die volgt uit die lineariteit.

Het grootste minpunt is echter ongetwijfeld de speelduur. Zelfs op de hoogste moeilijkheidsgraad is het spel op een luttele tien uur uit te spelen.

Wie snel overal doorgaat kan reeds op een minieme 6 uur klaar zijn. Dit maakt het oninteressant voor mensen die enkel in de singleplayer geïnteresseerd zijn en geen zin hebben in het herspelen van sequenties. Deze singleplayer moet dan ook meer beschouwd worden als een korte maar o zo geslaagde aanvulling bij de multiplayer, waar het in Call of Duty 4 toch voornamelijk meer en meer om draait.

Na de verrassende populariteit van de Call of Duty 2 multiplayer heeft men bij Activision niks aan het toeval overgelaten om dat succes over te doen. Hiervoor hebben ze meer gedaan dan het spel een nieuwe look geven en wat nieuwe levels ontwerpen. Call of Duty 4 komt namelijk met een hele hoop vernieuwingen op multiplayergebied.

De grootste en belangrijkste vernieuwing is het invoeren van ‘perks’. Deze perks zijn bonussen die je een edge op bepaalde gebieden kunnen geven. Zo is er de de ‘Deep Impact’-perk die, zoals de naam aangeeft, ervoor zorgt dat je kogels gemakkelijker door muren gaan. Een ander voorbeeld van een perk is ‘Iron Lung’, een perk die speciaal ontwikkeld is voor snipers. Deze zorgt er namelijk voor dat die hun adem langer kunnen inhouden waardoor ze meer efficiënt te werk kunnen gaan.

Om het evenwicht te bewaren is het enkel mogelijk om drie perks tegelijk te gebruiken en bovendien slechts 1 per categorie (de perks zijn opgedeeld in drie categorieën). De perks staan ook niet zomaar ter beschikking vanaf het begin, ze moeten namelijk unlocked worden. En dit brengt me bij een andere belangrijke vernieuwing.

Net zoals in de Battlefieldserie heeft nu ook Call of Duty een unlocksysteem gekregen. Aanvankelijk krijgt elke speler een basiswapen per klasse ter beschikking. Deze wapens zijn echter niet zo krachtig of stabiel als de wapens die je kan unlocken naarmate je vorderingen maakt. En niet alleen wapens zijn unlockable, ook silencers en scopes zullen ter beschikking gesteld worden.

Om te vorderen in de multiplayer wordt er niet alleen met je kills rekening gehouden, ook het behalen van bepaalde doelstellingen geeft je extra punten. Dit alles wordt mooi weergegeven aan de hand van een levelsysteem, gaande van 1 tot niveau 55. Bovendien komen er extra challenges vrij naarmate je rank stijgt, zodat je steeds uitgedaagd wordt om nieuwe dingen uit te proberen. Ook voor het behalen van deze challenges worden punten gegeven als beloning. Voldoende manieren om alles te unlocken dus!

Op gebied van beschikbare gamemodes en speelbare classes vallen er toch ook wat kleine maar leuke veranderingen te rapen. De standaard classes bestaan uit Assault, Spec Ops, Demolitions, Sniper en Heavy Gunner. Hierbij komen dan nog 5 custom classes die volledig naar wens aangepast kunnen worden, zelfs tot het camoufleren van wapens toe, wat in bepaalde maps het verschil tussen leven en dood kan betekenen.
De game modes bestaan overigens uit Free For All (Deathmatch), Team Deathmatch, Domination, Sabotage, Headquarters en het onvermijdelijke Search & Destroy. Verrassende afwezige is Capture the Flag, hoewel dat mogelijk nog toegevoegd wordt in een patch.

Het ‘nieuwe’ Domination is een regelrechte kopie van Domination uit Unreal Tournament. Elke map bevat drie controlepunten, die een team kan controleren door er naast te staan. Per punt dat een team onder controle heeft, stijgt de score van dat team. Bedoeling is dus om minstens twee punten te controleren zodat jouw score sneller stijgt dan die van je tegenstander.

Sabotage, de andere nieuwe gamemode, is een variant op het gekende en populaire Search & Destroy. In S&D moet 1 team aanvallen met de explosieven, terwijl het andere team 2 plaatsen moet verdedigen. In Sabotage daarentegen kunnen beide teams de explosieven oppikken en moeten beide teams een doelwit aanvallen, en dus ook verdedigen. Hoewel deze twee nieuwe gamemodes niet echt nieuw genoemd kunnen worden, zijn ze zeker en vast welkome toevoegingen aan de Call of Duty reeks!

Veel Call of Duty 2 fans waren lange tijd ongerust dat hun oude computers deze nieuwste versie niet aan zouden kunnen. Opluchting alom toen bleek dat Activision had gekozen om met DirectX9 te blijven werken. Bijgevolg is het spel zeer speelbaar voor deze mensen die in het bezit zijn van een iets oudere pc en is de stap veel kleiner om het spel aan te schaffen. Een logisch gevolg daarvan is dat Call of Duty 4 iets lager scoort op grafisch gebied. Hoewel alles uit de Dx9 engine wordt gehaald kan men niet vermijden dat het moet onderdoen voor andere toppers die in dezelfde periode zijn uitgekomen.

Het aantal polygonen is echter niet alles. In deze versie vliegen de kogels je vaker wel dan niet om de oren. Het effect dat dit teweegbrengt wordt versterkt door de uitstekende geluidseffecten. Ook explosies worden erg mooi weergegeven, maar het is het geweervuur dat iets minder is. Hoewel de kwaliteit zeer degelijk is en het geluid zeker niet onrealistisch, krijg je toch niet dat “wauw” effect dat men bij sommige andere spellen krijgt. Zelfs met een Extreme Music geluidskaart en 5.1 geluidsboxen kreeg ik het gevoel dat men dit een beetje heeft verwaarloosd. Desondanks is het geluid zeker niet slecht en door de vlotte en snelle actie is dit helemaal niet storend.

Op gameplay gebied zijn enkele aanpassingen gemaakt tegenover zijn voorganger op de pc. Niet alleen is er veel meer snelle actie, het hele spel lijkt gewoon net dat beetje vlotter te spelen. Dit heeft ongetwijfeld voor een groot deel te maken met de overgang naar moderne wapens. Geen bolt-action rifle meer om one shot-one kill’s te maken: vanaf nu moeten spelers rekening houden met snelvurende automatische wapens. Ook het invoeren van de sprintfunctie is een niet onbelangrijke factor voor de versnelde gameplay.

Het grootste verschil met CoD2 is ongetwijfeld de mogelijkheid om door dunne muren en andere zwakke materialen te schieten. Was je vroeger nog veilig achter een houten doos, dan kan je nu beter maken dat je achter iets steviger gaat zitten. Een toevoeging die reeds eerder in andere games gezien werd en die de hele ervaring nog intenser maakt!

Call of Duty 4 is zeker één van de beste spellen in het FPS genre, en een must-have voor wie van snelle en vlotte gameplay houdt. Ondanks enkele van de meest intense en memorabele levels van de laatste jaren heeft het spel ook enkele minpuntjes. De singleplayer is veel te kort, de graphics niet goed genoeg om mee te kunnen met de absolute pc-top en de geluidseffecten zijn niet intens genoeg om dit spel een monsterscore te geven. Maar laat dat je niet tegenhouden om onmiddellijk naar de winkel te rennen.

* review origineel gepost door Desertwolf

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Call of Duty 4: Modern Warfare
geplaatst in: Activision, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>