gaming sinds 1997

Capcom Fighting Jam

Zit de wereld nog te wachten op een nieuwe 2D fighter? Dat is de vraag die ondergetekende zich stelde toen Capcom Fighting Jam zich in de brievenbus aandiende. Wat kunnen de oude Capcom-helden nog tussen de Tekkens en Virtua Fighters van deze next-gen wereld? Vooral omdat we na de Marvel vs. Capcom-reeks toch gedacht hebben dat dit genre nu toch echt wel zijn beste tijd gehad had. Wat kan CFJ nog toevoegen aan zijn voorgangers? Laten we eens kijken…

CFJ verenigt karakters uit Street Fighter II, Street Fighter Alpha, Street Fighter III, Darkstalkers en Red Earth. Aan het begin van het single player spel kies je 2 personages en met hen zal je de rest van het game kunnen spelen. Voor ieder gevecht kan je kiezen met wie van de 2 je wil spelen. Dat betekent dat je, rekening houdend met de kwaliteiten van je tegenstander, het toch wel af en toe tactisch kan aanpakken. Helaas houdt het daar zo ongeveer op wat originele nieuwigheden betreft. De single player wedstrijden duren maximaal 6 gevechten en buiten een nieuwe manga-achtige animatie als je je 6de gevecht wint, valt er niet zo veel eer te rapen. Naast deze Single player mode is er enkel nog een Vs. mode en een Training mode. Veel variatie is er niet te vinden.

De graphics zijn zoals we ze verwachten van een 2D fighter: in orde maar niet buitengewoon. De karakters lijken zo weggelopen uit de originele versies en de achtergronden zijn houterig en gewoontjes. De achtergrondmuziekjes en effecten doen geweldig retro aan. De ene zal nostalgisch terugdenken aan de tijd dat dit cutting edge in geluidseffecten was, terwijl de ander een zucht van opluchting slaakt dat die tijd al ver achter ons ligt.

Maar 2D fighters hebben altijd al uitgeblonken door hun sterke gameplay. En ook hier schiet CFJ lichtjes tekort. Om de karakters van de 5 verschillende games evenwaardig te maken, is er wat gesleuteld aan de vaardigheden van ieder personage. Vooral het Street Fighter II legertje heeft heel wat van zijn krachten moeten inleveren. Bovendien is de timing van het indrukken van de knoppen wat versoepeld waardoor het nu makkelijker is om moves aan elkaar te rijgen tot combo’s. Deze twee kleine veranderingen zorgen er toch voor dat ook de gameplay niet het niveau haalt van de oude klassiekers.

Hoewel mijn verwachtingen niet al te hoog gespannen waren, is Capcom Fighting Jam er toch niet in geslaagd ze in te lossen. Deze titel voegt niets toe aan het genre en is wat mij betreft volledig overbodig. Enkel de hardcore 2D-fighterfanaat zou kunnen overwegen om deze game aan te schaffen maar het is misschien de moeite waard om hem eerst een avondje gaan huren.

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: Capcom Fighting Jam
geplaatst in: Capcom, PS2, Reviews
tags: ,


Leave a Reply