gaming sinds 1997

Civilization IV

Civilization heeft het gedaan en Sid Meier is de schuldige! “Wat heeft hij nu wel gedaan?” hoor ik jullie zeggen. Wel, de man is verantwoordelijk voor het maken van extreem verslavende spellen die je gewoon de tijd doen vergeten! In plaats van te studeren, speelde ik een heel jaar Civilization. Toen Civ 2 gereleast werd kon een universitair diploma mij niet veel meer schelen, zodat ik alweer een jaar verspeelde aan die sequel. Ik ben er op een of andere manier in geslaagd om Civilization 3 te skippen, maar nu met de release van Civilization IV gaat mijn huwelijk bergaf, aangezien ik geen aandacht meer kan besteden aan mijn vrouw! (Ocharme Leentjes! -red.) Verdomme, dit spel hield me zelfs weg van EVE: Online! (Dan moet het al érg goed zijn, want onze Speed is gewoonweg totààl verslaafd aan die game -red.)

Voor de jongelingen onder jullie leg ik even het concept van Civilization uit: je kiest een natie, begint bij het begin der tijden (nuja, niet echt het begin, aangezien er geen dinosaurussen te zien zijn), je bouwt steden en je laat je beschaving evolueren. Intussen gaan andere landen ook vooruit en na een tijdje kan je met hen diplomatische betrekkingen onderhouden of er gewoon oorlog tegen voeren.

Er zijn verschillende manieren om het spel te winnen. Het simpelste is de time victory. Daar moet je er enkel voor zorgen dat je de grootste beschaving hebt in 2050 n.C. . De diplomatic victory (word voorzitter van de Verenigde Naties en laat tijdens je bewind elk wetsvoorstel goedkeuren) en conquest (alle andere beschavingen vernietigen) zijn al wat moeilijker. Domination houdt in dat je 2/3 van alle land moet besturen en een cultural victory krijg je als je drie steden hebt met een legendarisch cultuurpeil. Space Race (om ter eerst de ruimte in) is ook een van de makkelijkere overwinningen.

Tot nu toe klinkt dit allemaal redelijk normaal voor een hedendaags spel, zelfs met de verschillende manieren om de overwinning te halen. Het addertje zit hem in het feit dat het spel turn-based is en niet real-time zoals zovele andere strategiespellen.

Hoe speelt het nu? Je begint met een settler en een warrior of een scout, naargelang je beschaving. Je hebt reeds enkele technologieën, maar die zijn erg beperkt. Denk maar aan dingen zoals jagen, het wiel en mijnbouw.

Eerst moet je met je settler een stad stichten, die automatisch de hoofdstad van je rijk wordt. Plaats die zeker op een geschikte locatie, dus liefst aan een rivier of dicht bij natuurlijke rijkdommen. Hoe beter de locatie, hoe sneller je eenheden kan produceren en hoe sneller je beschaving zal groeien. Zoek wel niet te lang voor een goed plaatsje, aangezien je concurrenten niet op je zullen wachten.

Intussen kan je warrior of je scout op zoek gaan naar kleine steden die je geld of technologie geven of die een stukje van de map opklaren. Je kan ook kiezen om ze in je stad te plaatsen, om zo een verdediging tegen barbaren te hebben.

Barbaren zullen geregeld opduiken en ze zullen soms je steden aanvallen, dus je zorgt best voor wat verdedigende troepen. Boogschutters zijn in het begin voldoende. Let wel op dat je niet al je soldaten in je hoodstad plaatst. Terwijl je stad groeit, stuur je best nog wat meer settlers op pad om je grondgebied uit te breiden. Hoe meer je er hebt, hoe makkelijker het spel later wordt. De andere landen zullen namelijk net hetzelfde doen en hoe meer steden je hebt, hoe sneller je soldaten kan creëren.

Land veroveren en steden bouwen is uiteraard niet het enige dat je kan doen. Je moet eveneens technologieën onderzoeken om de waarde van je steden te verhogen. In het begin heb je enkel graanloodsen, kazernes en barakken, maar na een tijdje krijg je ook toegang tot fabrieken, ziekenhuizen en luchthavens. Terwijl de technologie evolueert gaan ook je steden vooruit. Je eenheden maken ook veranderingen mee. In het begin start je met archers en warriors, daarna krijg je kruisboogschutters en olifanten en later in de game kan je beschikken over gunships en tanks. Ook eenheden op het water zijn aanwezig, in de vorm van onder andere slagkruisers en vliegdekschepen.
Om die te verkrijgen moet je onderzoek doen, maar dat kost geld. Een goeddraaiende economie is dus een hoofdvereieste. Als je bankrekening in het rood gaat, zal je onderzoek trager gaan, om zo wat geld vrij te maken.

Word het al wat ingewikkelder? Vergeet dan niet dat de CPU je niet met rust zal laten! Ze zullen vragen om technologie (soms in ruil voor spullen die zij hebben) en als ze denken dat ze machtig genoeg zijn, zullen ze zelfs geld eisen als een vorm van eerbetoon! Als je akkoord gaat zullen ze je minachten, als je zegt “fuck off” dan is de kans groot dat ze jouw land binnenvallen. De keuze is aan jou :)

Nu, het klinkt allemaal wel gecompliceerd, en hoewel er een dikke handleiding bij het spel zit, wordt alles snel duidelijk door de gebruiksvriendelijke interface. Je hebt voor zowat alles adviseurs en elke keer dat je iets gebouwd hebt in een stad, krijg je een kadertje met daarin de mogelijkheden die je erdoor krijgt. Je krijgt er zelfs enkele suggesties bij.

Naast de standaard gebouwen en eenheden, kan je ook wonderen creëren zoals onder meer de Notre Dame en het Parthenon. Die geven je extra grondstoffen en vergroten je kansen om een ‘great person’ te krijgen. Die laatste heeft enkele voordelen: door hem kan je vlugger technologie ontwikkelen (iets wat vooral in het begin handig is) of je kan hem in een stad stoppen als specialist. Als je drie vrije ‘great people’ hebt, kan je ze combineren en zo een gouden eeuw beginnen. Tijdens die periode gaat alles veel vlugger vooruit.

Zoals gezegd klinkt Civilization IV als een enorm ingewikkeld spel -en dat is het ook-, maar door de extreem intuïtieve besturing, vlot alles aardig en zul je na een paar uurtjes niet veel problemen meer hebben om uit te vissen wat je volgende stappen zullen zijn.

Er zijn heel wat moeilijkheidsgraden, die variëren van extreem makkelijk tot enorm moeilijk. Verwacht er dus geen vier zoals in de meeste shooters; elke graad heeft iets specifieks dat het moeilijker maakt dan de vorige. Op de makkelijke niveaus zullen barbaren moeilijker te verslaan zijn. Met een hogere moeilijkheid zul je vooral problemen krijgen met de naburige beschavingen. Vanaf het niveau ‘noble’ kunnen je tegenstanders sneller technologie ontwikkelen dan jou en zonder het voordeel van betere units wordt het spel véél moeijker om te winnen.

Véél. Dat is ook het kernwoord in deze review. Aantal werelden? Veel. Aantal klimaattypes? Veel. Aantal speelbare landen? Veel. Aantal verschillende units? Veel. Veel. Veel.

Elke map wordt willekeurig gerenderd, waardoor het spel bij elke speelbeurt anders is: een voorbeeld van herspeelbaarheid. En dan is er ook nog de multiplayer! Wanneer je denkt dat je alles in Civ 4 gezien hebt (binnen een jaar of tien misschien?), dan kan je beginnen spelen tegen menselijke opponenten via internet, LAN en zelfs via mail of op 1 PC!

Ik zou nog uren kunnen doorgaan over de mogelijkheden van Civ 4, maar dan zou deze review even lang worden als de bijgeleverde handleiding (Alsof hij nu nog niet lang genoeg is! -red.). Ik zal dus maar overgaan tot de technische kant van de zaak; de unieke units van elk land, de world builder, de XML-optie en nog wat andere snufjes laat ik dus aan jou om te ontdekken.

Op grafisch vlak valt vooral de verbeterde zoomfunctie op. Je kan niet enkel op het vakje van een eenheid inzoomen, maar je kan ook uitzoomen tot in de ruimte, om zo een fantastisch overzicht te krijgen van je hele rijk. Je kan zelfs wolken zien en hoewel dat niet speciaal bijdraagt tot de gameplay, is het wel een coole gimmick om eens te proberen. De camera zal zich trouwens automatisch aanpassen wanneer je rijk groeit, zodat je steeds een prima overzicht hebt. Uiteraard kan je hem eventueel nog aanpassen als hij je toch niet bevalt.

De eenheden zien er goed uit en ze kunnen zonder moeite concurreren met de meeste RTS-games. De animaties zijn ook goed uitgewerkt, maar af en toe zal je toch kleine foutjes zien, zoals een riflemen die naar links mikt, terwijl zijn vijand rechts staat. Die kleine dingetjes doen gelukkig niks af van de gameplaykwaliteiten.

Het geluid is ook degelijk, met passende muziek, die ook nooit gaat storen. Elke eenheid heeft ook zijn eigen geluidjes, afhankelijk van de actie die hij verricht.

Valt er dan helemaal niks negeatiefs te zeggen over dit spel? Wel er zijn enkele minpunten, maar die stellen niet zoveel voor (Ja, dames en heren, het is een echte goed-nieuws-show vandaag -red.). Sommige units hebben bijvoorbeeld bonussen die hen bijna onoverwinnelijk maken. Een longbowman of een rifleman die een stad verdedigt is echt irritant moeilijk te verslaan. Je zal ook merken dat sommige units wat te krachtig zijn, meestal in verdedigend opzicht. Er zijn ook eenheden die je bijna nooit zult gebruiken. Jachtvliegtuigen, bommenwerpers en slagschepen kunnen steden verzwakken, maar ze kunnen ze niet innemen. Wanneer de verdediging tot 0% gereduceerd is(wat niet betekent dat er geen verdedigers meer zijn), staan ze daar wat voor spek en bonen. Je kan steden enkel vernietigen als alle verdedigers opgeruimd zijn, en eens je een stad ingenomen hebt, kan je hem ook niet meer opblazen. Je kan dus niet terugkomen op genomen beslissingen!

Civilization IV is eigenlijk een reusachtig spelletje schaak. Het is elke keer anders, hoewel de basics hetzelfde blijven. Net daarom is het zo verslavend, eens je het onder de knie hebt. Net zoals schaken, een spel dat eeuwen na zijn introductie nog steeds gespeeld wordt, heeft Civlization zo’n sterk concept dat het nooit gaat vervelen. De gameplay, de graphics en het geluid zijn in Civ 4 allemaal verbeterd en het ijzersterke concept is hetzelfde gebleven. Firaxis heeft de game turn-based gehouden en de random maps geven het eindeloze mogelijkheden in zowel single- als multiplayer.

Onze Score:
10.0
gerelateerd spel: Civilization IV
geplaatst in: 2K Games, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply