gaming sinds 1997

Colin McRae Rally 2005

Toen ik dit spel tussen de opdrachten zag staan, begon mijn hartje een klein beetje sneller te bonken van nostalgie. Het symboliseert namelijk mijn eerste jaar als Fragland reviewer. Om mijn kunnen te bewijzen, schreef ik een recensie over Colin McRae Rally 04. Nu, ongeveer een jaar later, ligt de opvolger op mijn bureau. Dat deed me toch even nadenken over de gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Hoe die paar woorden van overduidelijke interesse bij de juiste mensen leidde tot één van de grootste veranderingen in de spelletjeswereld … ik bedoel in mijn leven. Het is echter nu pas, dat ik besef hoeveel het geluk aan mijn zijde stond, een geluk dat hopelijk nog lang blijft voortduren. Gelukkige Fragdag BillieTurf!

Brandend van ongeduld ram ik, met een nooit eerder gezien tempo, op de startknop (het scheelt niet veel of ik snakte naar adem). Die intro/reclame toestanden interesseren me namelijk nog altijd niet. Plots bleef ik blijkbaar stilstaan bij een scherm dat over opslaan handelde. “Ja ja, natuurlijk wil ik doorgaan of wat dacht je dan?!”. Hm, nadat ik nog tweemaal op x duwde begon het tot mij door te dringen dat ik de zinnetjes maar eens diagonaal moest doorlezen. En zo sprak hij tot mij: “Memory card vol!”. Allé vooruit het moet weer eens lukken. Oké, snel heropstarten, cd uitnemen en naar de memory card navigeren. Ook hier was tijd verliezen uit den boze en daarom verwijderde ik gewoon alle dertig saves, met uitzondering van het Richard Burns Rally profiel. Playstation dicht en we zijn vertrokken, maar was dit een stille boodschap of gewoon toeval?

De carrière had me reeds lang geleden razend benieuwd gemaakt en dus test ik die eerst uit. Ongelooflijk maar waar, BillieTurf is nog steeds te lang aangezien deze naam het maximum aantal karakters met twee overschrijdt. Een extra byte zal de processor nu ook niet overbelasten hé! Maar goed, ik hoopte erop dat de carrière tevens een soort van rijschool zou bevatten, dat was echter niet het geval. Alles blijft dus beperkt tot het rijden van rallies. Na het behalen van een podiumplaats mag je dan nieuwe onderdelen te testen. Slaag je tevens in die proef, dan wordt de bolide van het betere onderdeel voorzien. Dat doet me trouwens heel erg denken aan de formule van zijn voorganger, al keert de mogelijkheid om dergelijke tests te spelen nu wel vaker terug.

Er zijn wel meer dingen die me bekend voor komen, het systeem om je auto bij te regelen en te herstellen bijvoorbeeld. Het is uiteraard nog steeds van groot belang om de juiste banden te kiezen, maar dat doe ik nu al sinds Colin McRae Rally 2! De besturing van de wagen vond ik eerder teleurstellend omdat het niet meer aanvoelt alsof ik tegen supersonische snelheden over het onregelmatige wegdek scheur. Dat wil niet zeggen dat je zomaar alles op het moeilijkste niveau kan winnen, maar het is de manier waarop die moeilijkheid bereikt wordt die me tegensteekt. Zo kost het initiëren en controleren van een Scandinivian flic vrijwel geen moeite en moet je constant vol gas geven om een waardige chrono te rijden. Uiteraard is het geen rijschool voor bejaarden, maar als je snel rijdt moet je ook met de daaruit voortvloeiende gevolgen geconfronteerd worden volgens mij.

Grafisch, en dit geldt alleen voor de PS2 versie, is er niet veel verbeterd maar dat was ook niet echt nodig aangezien je nu toch al het gevoel krijgt dat de omgevingen vrij realistisch zijn. Online, kon ik met echter niet van de indruk ontdoen dat alle details naar omlaag werden getrokken. Daar lijkt de PC versie volgens mij de bovenhand te nemen aangezien die wel over de nodige infrastructuur kan beschikken. Begrijp me niet verkeerd, het opnemen tegen echte tegenstanders is reuze spannend en verlengt de levensduur van dit spel aanzienlijk. Bovendien is er voor een goed compromis gekozen: je tegenstanders vertrekken gelijktijdig maar zijn wel ghosts. Zo kan je perfect je eigen rally rijden, zonder in te moeten halen (wat vrij lastig is op sommige smalle baantjes). Toch is er een gevoel van real-time tegenstand. Excellente oplossing voor dit dilemma dus.

Ook de indeling van de controller zint me niet, je kan de L of R toetsen namelijk niet instellen, dus evenmin gebruiken, om de handrem te bedienen. Op zich heb je die zelden nodig, maar dat is gewoon geen excuus.

De co-piloot zou mij niet al te lang vergezellen, want die beseft totaal niet wanneer hij welke nota’s lezen moet. “Rechts snel, links lang en jump” gevolgd door een te lange stilte waarna hij er terug drie aantekeningen uit gooit. Hij deed me eerder denken aan een treinconducteur: “De volgende haltes zijn Vertrijk, Tienen en Ezemaal.” Eens daar aangekomen: “De eerst volgende haltes zijn Neerwinden en Landen, eindstation Landen.” Ach, nadat ik hem het zwijgen opgelegde merkte ik dat instinctief rijden ook perfect mogelijk was.

Ik geef toe dat ik relatief veel aandacht besteed heb aan de negatieve kantjes van het spel. Dat wil niet zeggen dat Colin Mcrae 2005 compleet de mist in gaat, verre van. Qua geluid en graphics zit het zeker goed. Alles is tot in de puntjes afgewerkt, waardoor je leuke achtergrondinformatie krijgt over bv. Colin Mcrae’s alias “The Flying Scotsman”. Daarenboven kan je genieten van trailers of filmpjes (sommige moet je wel verdienen) en kan je jouw vaardigheden bewijzen in een carrière, kampioenschap, enkele proef en multiplayer, zowel online als in LAN. Deze reeks is lang mijn favoriete rallysubstituut geweest maar volgens mij heeft Richard Burns Rally, door zijn realistische gameplay, een nieuwe standaard gezet.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Colin McRae Rally 2005
geplaatst in: Codemasters, PS2, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply