gaming sinds 1997

Colin McRae Rally 3

Vroem vroem … prut … vroem … iiiiiiii … Yeah, rally’s back in town! Bezitters van een Playstation 2 werden onlangs met een flinke laag modder bedekt: zowel WRC 2 als Colin Mcrae 3 waren aangekomen. Laatstgenoemde heeft het voordeel dat zijn 2 vorige titels uitgroeiden tot ware klassiekers in het genre. Maar kan onze goeie ouwe Schot zijn leiderspositie behouden of wordt hij met zijn kop in het zand geduwd? Ik zocht het alvast met gierende banden even uit.

Colin Mcrae Rally 3 kan jammer genoeg niet rekenen op licenties van het FIA en afgezien van Colin Mcrae zelf zit er dus geen enkele bestaande rallypiloot in het spel. De auto’s daarentegen zijn echte modellen, waaronder Colins trouwe Ford Focus en een Subaru Impreza, Peugeot 206, … Elke wagen die hard rijdt en veel modder doet opspatten dus.

Spelers kunnen slechts in 2 modes furore maken: Championship en Stages. In het kampioenschap mag je in 8 landen telkens 7 parcours berijden. Deze strekken zich uit over 2 dagen en je begint ’s morgens vroeg bij het ochtendgloren om die dag alvast 3 races te voltooien. De volgende dag opnieuw hetzelfde, maar bij zonsondergang krijg je nog een super special stage voorgeschoteld. Hier moet je in een stadion 1 tegenstander zien te verslaan. Op het eind van deze 2 dagen krijg je dan de uitslagen van alle piloten te zien en de hoogst geklasseerde gaan naar goeie gewoonte met de meeste punten lopen. De eerste keer dat je deze mode rijdt, moet je op “normal” aan de slag. Nadat je het kampioenschap eens hebt gewonnen, kun je op “hard” en later nog op “very hard” gaan sjezen. Spijtig genoeg kun je hier wel enkel met Colin en zijn Ford Focus spelen.
In de andere mode, Stages, ga je op afzonderlijke parcours uit het kampioenschap van jetje geven, met of zonder vrienden. Het multiplayer-aspect hier is wel erg sober gehouden. Je krijgt elk een half scherm om tegelijk te racen, maar elk rijdt zijn parcours alleen. Enkel een balkje duidt aan hoeveel de eventuele voorsprong bedraagt.

Vanaf het moment dat de eerste screenshots en filmpjes van CMR 3 toestroomden, was het al kwijlen geblazen. Deze PS2 versie is grafisch gezien uiteraard het zwarte schaap uit de familie, maar oogt toch erg mooi. Enkel de textures vond ik soms wat weinig gedetailleerd. De wagens en omgevingen daarentegen zijn om van te smullen. Je kunt heel ver kijken en er is altijd wel iets te bespeuren als een stralende zonsondergang of een rijtje sfeervolle huizen. De blinkende bolides (aan de start althans) bevatten enorm veel details en ook het schademodel is realistisch. Half loshangende bumpers, gebarsten ruiten en ja, je kunt zelfs een wiel verliezen.

De effecten kunnen uiteraard ook niet ontbreken en hier scheert Codemasters opnieuw hoge toppen. Vooral het oog voor detail is verbluffend. Om een kort voorbeeld te geven: als je door de regen raast, zul je vanuit de cockpit druppels op de ruit zien inslaan en de ruitenwisser veegt constant het glas schoon. Ik heb zelfs ettelijke races met dit camerastandpunt rondgereden, enkel en alleen om dit realistische showspel te mogen aanschouwen.

Maar de mooie wagens laten ook van zich horen. Jammer genoeg doet het ronkende geluid dat ze voortbrengen mij eerder denken aan een opgefokte grasmaaier. Een rallywagen mag van binnenuit dan wel min of meer zo klinken, het geluid had zich zeker en vast mogen aanpassen aan de camerastandpunten. De piepende banden, de krakende uitlaat en het brekende glas zijn gelukkig van de bovenste plank, ook het aanstekelijke deuntje dat de menu’s vergezelt, wist mij te bekoren. Al bij al valt het geluid dus nog best te pruimen.

Maar een racespel staat of valt met zijn gameplay en vooral hier blinkt CMR 3 uit. De wagens rijden vrij realistisch, maar ook de fun werd allesbehalve uit het oog verloren. Op asfalt zal je auto lekker soepel draaien en in de modder soms extreem ver doorslippen. Hierbij moet je flink tegensturen, waardoor elke scherpe bocht uitdagend blijft. Je kunt ook vaak een hoekje afsteken zonder bestraft te worden met een respawn, enz. Realisme met een vleugje spektakel, meer moet dat niet zijn!

Om je door dik en dun, slijk en sneeuw of aarde en asfalt bij te staan, kun je rekenen op je trouwe copiloot die je voor elke bocht aanwijzingen geeft. De stem is heel duidelijk, de informatie accuraat en gedetailleerd. Zo weet je zelfs of je een bocht mag afsnijden of er een obstakel dit verhindert. Dit voorkomt vaak frustrerende botsingen en heel wat tijdverlies. Ook wordt er telkens een pijltje op het scherm getoverd, dat de richting en scherpte van de bocht aangeeft. Je zult kortom nooit verdwalen …

Colin Mcrae 3 mag dan leuk zijn, het is toch niet helemaal geworden wat ik ervan verwachtte. De beelden zijn mooi, maar bieden toch niet die spetterende graphics die Codemasters ons beloofde. Rallyfanaten zullen uren zoet zijn om het kampioenschap op alle moeilijkheidsgraden te doorlopen, maar voor de doorsnee gamer is het spel al vrij eentonig. Hoewel het racen op zich erg leuk en goed uitgewerkt is, zijn er te weinig modes om de sfeer erin te houden. Daarbij komt de flauwe multiplayer, waardoor dit spel erg leuk is voor even, maar na een tijdje jammer genoeg stof zal vergaren. De houdbaarheids-duur van zijn games is blijkbaar recht evenredig met de rallyprestaties van onze Schot…

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Colin McRae Rally 3
geplaatst in: Codemasters, PS2, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply