gaming sinds 1997

Command & Conquer 3: Kane’s Wrath

EA blijft de Command & Conquer-games opstapelen. Over een paar maanden kunnen we aan de slag met Red Alert 3, maar tot dan moeten we genoegen nemen met Kane’s Wrath, de uitbreiding van Command & Conquer 3, waarin duidelijk gemaakt wordt hoe NOD erin slaagde te verrijzen en de derde Tiberiumoorlog te beginnen.

Expansions zijn rare beestjes. Enerzijds geven ze je meer van hetzelfde, aangezien ze bijkomende content leveren voor een reeds uitgekomen spel. Anderzijds bieden ze ook de mogelijkheid nieuwe zaken toe te voegen die niet aanwezig waren in het origineel. Meestal blijft dat beperkt tot een nieuwe (of verlengde) verhaallijn, een aantal nieuwe units en misschien een nieuw missietype. Soms is er echter meer. Ontwikkelaars proberen wel eens nieuwe dingen uit om te kijken of ze werken, en als dat het geval is, dan zie je ze zeker terug in komende games in de serie.

In Kane’s Wrath, heeft EA dat laatste gedaan. Ze hebben de ‘global conquest’-mode geïntroduceerd, die je de mogelijkheid biedt om Command & Conquer 3 te spelen als een soort wedstrijd met een doel, en niet als een op missies gebaseerde campagne. NOD moet genoeg rellen beginnen in steden; GDI moet een percentage van de wereld veroveren en de Scrin, wel… die moeten verderdoen met hun gewoonlijke buitenaardse bezigheden. Uiteraard levert het uitmoorden van iedereen ook de overwinning op.

Het goede nieuws is dat global coquest non-lineair is en dat je het als een aparte game kunt spelen, maar helaas is het tactisch gedeelte wel wat verloren gegaan. Bouw gewoon een groot leger en je zal zonder twijfel zowat elke basis kunnen verpletteren. Niettemin blijft het toch best genietbaar.

De andere nieuwigheden vallen in de lijn der verwachtingen: er zijn weer een aantal nieuwe eenheden, waarvan vooral de ‘epic units’ de aandacht trekken. GDI krijgt de ‘M.A.R.V.’, die wat lijkt op een dolgedraaide harvester met wapens; NOD heeft de ‘redeemer’-gevechtsrobot erbij gekegen en de Scrin hebben versterking gehad van de ‘eradicator hexapod’. Elke epic unit kan bovendien worden geüpgradet door er infanterie in te stoppen. Hou echter je kwijl nog even in, want helaas kan je maar een van die supereenheden bouwen.

Verder biedt Kane’s Wrath gewoon meer van hetzelfde. Je krijgt nieuwe missie, die amper verrassen, en ook de cutscenes met Kane en zijn volgeligen zijn net zoals je kon verwachten.

Kane’s Wrath heeft echter ook wat technische foutjes. Zo is er een stealth-missie, die het spel doet crashen als je het extraction point niet uit de juiste richting nadert (die in dit geval niet de logische richting is). Ook de pop-ups in de legercreatiemenu’s werken ook niet altijd zoals ze zouden moeten en de geluidseffecten zijn niet altijd even duidelijk.

Kane’s Wrath is -afgezien van global conquest- een wat standaard uitbreiding, die netjes binnen de lijntjes van Command & Conquer kleurt, zonder echt waardevolle innovaties te bieden. Ik vermoed dat we zullen moeten wachten op Red Alert 3 of een toekomstige C&C om weer wat nieuwe zaken te zien.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Command & Conquer 3: Kane’s Wrath
geplaatst in: Electronic Arts, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply