gaming sinds 1997

Command & Conquer: Red Alert 3

De Command & Conquer games van EA lijken er al eeuwen te zijn met hun ups en downs. Na de release eerder dit jaar van de C&C3-expansie Kane’s Wrath krijgen we nu een nieuw deel in de Red Alert-reeks. Red Alert 3 gaat terug in de tijd (letterlijk) om de Sovjets nog een kans te geven om de wereld te overheersen, maar zal dat genoeg zijn om ons het fantastische Red Alert 2 te doen vergeten?

Laten we beginnen met het verhaal: terwijl de Sovjettroepen overal verpletterd worden door de Geallieerden, beslist premier Cherdenko één laatste poging te doen om het tij te keren. Samen met generaal Krukov gaat hij naar een ultra-geheime bunker waar dr. Gregor Zelinsky een tijdmachine heeft gebouwd dat hen toelaat Einstein te vermoorden zodat de Geallieerden nooit nucleaire wapens kunnen maken. Eenmaal terug, lijkt het erop dat Cherdenko’s plan gelukt is. De Sovjets zijn aan de winnende hand, maar er is één klein detail. Het voorheen nietige Rijk van de Rijzende Zon is erin geslaagd extreem machtig te worden omwille van het feit dat nucleaire wapens niet bestaan. En ze hebben absoluut de intentie om de rest van de wereld verpletteren.

Daar heb je het, drie facties die elk hun specifieke units hebben en in totaal drie campagnes die eerlijk gezegd vrij lang zijn en erin zullen slagen je een tijdje bezig te houden. Kane’s Wrath was eerder kort, de campagnes van Red Alert 3 zijn echter individueel langer dan de uitbreiding in zijn geheel en dat is iets dat we zeker kunnen appreciëren!

Zoals in elk goed C&C game, en zeker de Red Alert-reeks, is er een enorme hoeveelheid meligheid aanwezig. De sterrencast met onder meer Tim Curry, J.K. Simmons, Jenny McCarthy, Peter Stormare, Gemma Atkinson en zelfs George Takei uit Star Trek, slaagt er uitstekend in serieus te blijven onder het portretteren van personages die zo uit een of andere slechte B-film weggelopen lijken te zijn. Om dit nog te overtreffen zal EA Robert Englund en Jenna Jameson moeten inhuren voor hun volgende versie en zombie strippers moeten toevoegen aan de units. Gewoon om je een idee te geven.

In feite zouden zombie strippers niet misstaan tussen de units die er nu al zijn. Want wat denk je bijvoorbeeld van gepantserde War Bears, shuriken gooiende Shinobi, Rocket Angels met zweepjes of dolfijnen met sonische stoorzenders?

De andere units lijken misschien meer realistisch, maar dat is slechts schijn. Ondanks Mirage stealth tanks, Crycopters die units kunnen bevriezen en Athena Cannons die satellieten lasers laten afschieten op grondtroepen hebben de Geallieerden het meest conventionele leger. Vergelijk dat met de Terror Drones van de Sovjets die vijandige tanks binnendringen, de Apocalypse Tank die zelfs over een magnetische straal beschikt om vijanden dichterbij te brengen of de Bullfrog die infanterie afvuurt om hen te laten neerkomen als paratroopers in vijandelijk gebied.

De vreemdste dingen zie je echter bij de Japanners, met hun door manga geïnspireerde technologie van transformerende robots. Voeg daar nog aan toe dat veel units de vaardigheid hebben om over zee, land en/of lucht te gaan en je kan je zo de vele mogelijkheden inbeelden.

De drie facties verschillen niet enkel in units maar zelfs ook in de manier waarop hun basissen opgezet worden. De Geallieerden bijvoorbeeld kunnen hun gebouwen maken en dan ergens neerzetten terwijl de Sovjets onmiddellijk iets kunnen neerpoten om het dan gebouwd te zien worden. Dit is dan weer verschillend van de Japanners die een soort van amfibie-nanocores hebben die vrij kunnen rondreizen en zich onmiddellijk kunnen opstellen op een plaats van jouw voorkeur, zelfs als het niet in de buurt is van een construction yard.

Helaas komen al deze mogelijkheden met een prijs. Er is veel micromanagement nodig als je de speciale vaardigheden van de units wil gebruiken en aangezien Red Alert altijd al redelijk snelle RTS gameplay had, is de kans groot dat je niet eens de helft van die vaardigheden zal gebruiken en je zal beperken tot de basisfuncties.

De waarschijnlijk grootste verandering in gameplay die effectief de manier waarop je speelt verandert, is het feit dat er co-op beschikbaar is voor elke missie. Co-op? Ja, co-op! Elke missie kan gespeeld worden met een menselijk teamlid (niet via LAN om een of andere vreemde reden) en dit verandert de dingen drastisch. Je hele strategie is niet langer dat van één tegen één. Terwijl je vriend een deel van de kaart voor zijn rekening neemt, kan jij je bezighouden met de andere kant. Of je kan missiedoelen verdelen onder elkaar. Of je kan beslissen om eens te ontspannen en de ander al het werk te laten doen. Een heel goede verandering en de manier waarop het geïmplementeerd is, is zo goed gedaan dat je je afvraagt waarom andere ontwikkelaars niet eerder hiermee op de proppen zijn gekomen.

Helaas is het systeem om iemand anders te vinden om samen met jou te spelen nogal lastig en het loopt niet zo vlot als de eigenlijke co-op gameplay, dus er is nog ruimte voor verbetering hier. En aangezien we toch bezig zijn over dingen die verbetering kunnen gebruiken: de AI is nog zoiets.

Wanneer je alleen speelt, zal de computer je beste vriend zijn en kan je hem zelfs vragen specifieke acties te ondernemen met enkele eenvoudige bevelen. Helaas lijkt het erop dat de vijandige AI niet zo slim is. Tijdens bepaalde levels vecht de computer tegen zichzelf en wint toch! Het enige wat je eigenlijk moet doen is de main objective(s) volbrengen, want zelfs wanneer alle vijandige legers van de kaart geveegd zijn; je cpu-collega laat die eer aan jou.

Is het omdat tegenwoordig games eerst en vooral voor consoles gemaakt worden dat de moeilijkheidsgraad gezakt is? Ik weet het niet, maar ik vond het toch vreemd om te zien dat ik op een keer bijna vernietigd was en de AI me plots niet meer aanviel, waardoor ik mijn leger terug kon opbouwen en toch de missie kon winnen. Een andere voorbeeld van verandering ten gevolge van de focus op consoles is het feit dat ore mines nog altijd aanwezig zijn maar dat de economie trager is door een gebrek aan gem fields. Dat is niet slecht op zich, maar je zou je kunnen afvragen hoeveel compromissen er gemaakt worden om ervoor te zorgen dat consolespelers even veel van de game kunnen genieten met een controller. Persoonlijk hou ik niet van het idee dat een toetsenbord en muis game een lagere moeilijkheidsgraad krijgt om ervoor te zorgen dat het gespeeld kan worden met een controller. Maar dat is natuurlijk mijn eigen mening.

Qua beeld en geluid is alles zoals het moet zijn. Heldere en blinkende kleuren, fantastische watereffecten en een soundtrack die perfect past bij de Red Alert sfeer. Technisch gesproken zijn er slecths twee dingen die ik storend vond met een gebrekkige pathfinding op de eerste plaats. Units raken de weg kwijt, nemen verkeerde afslagen of geraken zelfs vast in stukken muur zonder er nog uit te kunnen. Zeer frustrerend, zeker als je juist je laatste geld uitgegeven hebt aan dat Shogun Battleship en het nodig hebt om een nekslag uit te delen aan de vijandelijke troepenmacht.

Ten slotte is het laatste dat ik nog wil zeggen iets dat ik al jaren wens. Het is leuk om in te kunnen zoomen op je units, maar wanneer je een aanval plant wil je niet bezig zijn met omhoog, naar benden, links en rechts te scrollen om toch maar alle units te kunnen verzamelen die je wilt gebruiken. Je wilt een eindje kunnen uitzoomen om het ideale overzicht te verkrijgen. Dat is iets wat we EA al jaren vertellen. En Red Alert 3 heeft het nog steeds niet. Dus ik herhaal het nog een keer: uitzoomen is wat we willen!

Uiteindelijk heeft Red Alert 3 goeie en slechte punten. Het is niet de beste RTS die beschikbaar is, er zijn wat pathfinding problemen en de bijkomende vaardigheden van de units hebben te veel micro-management nodig om echt bruikbaar te zijn. Het lijkt er ook op dat de tragere economie en de makkelijkere AI compromissen zijn om gemakkelijker het spel te kunnen spelen op consoles. Dit helpt de PC-versie helemaal niet, maar verandert de game eerder in een cartoonversie van zichzelf in plaats van het boven het niveau van voorganger RA2 te tillen.

Gelukkig krijgen we wel de typische over-the-top verhaallijn die tot leven wordt gebracht door een sterrencast die uitstekend staat te sucken, gameplay die co-op introduceert op een manier die een primeur vormt voor RTS gaming en een overvloedig aantal missies en multiplayer maps om je een tijdje bezig te houden.

Red Alert 3 zet geen nieuwe standaard, maar biedt wel heel veel leuke gameplay om je gedurende een lange tijd bezig te houden.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Command & Conquer: Red Alert 3
geplaatst in: Electronic Arts, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>