gaming sinds 1997

Command & Conquer: Renegade

10 Jaar geleden maakte Westwood een spel genaamd Command & Conquer: Tiberian Dawn. Het spel dat het eerste was in een lange reeks C&C spelen, was hét spel dat de basis legde voor bijna elk RTS-spel dat nadien uitkwam. De bedoeling van het spel was om units aan te maken en met deze units je tegenstander aan te vallen. Al snel kwam er het idee om hiervan een shooter te maken, waar jij een van die units zou zijn, maar zo’n 10 jaar geleden was dit technisch onmogelijk.

Nu in het jaar 2002 is het dan eindelijk zover: Command & Conquer: Renegade ligt in de CD-lade van mijn computer. Het spel is gehypt en heeft hoge verwachtingen, zal het de machtige sfeer die de RTS spelen hadden kunnen evenaren? Er is maar 1 manier om dit te weten te komen, namelijk: deze review lezen (of gewoon het spel spelen).

Van een heel goede RTS een goede shooter maken, is even moeilijk als een atoom splitsen. Terwijl een RTS tactisch inzicht en veel geduld vereist, is een shooter meestal maar brainless schieten, maar is sneller en zit vol actie. Natuurlijk heb je ook tactical shooters, maar een ding kan ik je nu al verklappen, Renegade is geen tactical shooter.

Het verhaal is ongeveer hetzelfde als C&C: Tiberian Dawn: jij als held zijnde moet een aantal scientists gaan redden. Jij bent Nick Parker, beter bekend als Havok. Havok is het prototype van een FPS-held, hij is stoer, heeft een grote mond en probeert altijd grappig uit de hoek te komen, kortom een complete Duke Nukem rip-off. Havok is een GDI commando aangezien je in tegenstelling tot de oorspronkelijke C&C alleen maar als GDI-soldaat kan spelen, maar wie weet komt er nog een add-on waarmee je als NOD kan spelen.

Vanaf je Renegade installeert zit de sfeer er al goed in, het installatieprogramma wordt vooraf gegaan door een cool filmpje en tijdens de installatie worden de units voorgesteld. In het spel zelf vind je veel van de C&C serie terug, zo wordt elke unit omringd door een rode kader waar je de naam, en de gezondheidstoestand van de units kan aflezen. Ook zijn de typische gebouwen uit C&C in de missies terug te vinden, al merk je daar een aantal levels later niet al te veel meer van.

Het geluid en de soundtrack roepen nostalgische gevoelens op, en zijn goed gemaakt, maar daar staan de mensen bij Westwood nu eenmaal bekend voor. De missies worden ingeluid door cutscenes die nu realtime gerendert worden en niet zoals vroeger echt geacteerd waren. Verder is het wel leuk rond te lopen in een wereld die je 10 jaar geleden alleen topdown zag.

In het begin zijn de missies leuk en bevatten ze allemaal een grote C&C sfeer maar na een tijdje verdwijnen de meeste connecties met de RTS en wordt de engine onnuttig gebruikt omdat het spel verschrikkelijk lineair is. Je vind je missies door hun richting (deze wordt door een pijltje aangeduidt) te volgen, dit zorgt eigenlijk alleen maar voor verwarring omdat je soms je afvraagt waarom je er steeds verder vandaan loopt, op zo?n moment is een map handig en die is er ook, alleen? aan de map heb je vrij weinig omdat hij vrij onduidelijk en daardoor nogal onhandig is.

Wat leuk is, is dat je ook in de voertuigen kan kruipen en deze dan besturen, toch in de grondvoertuigen dan, alleen is de besturing hier niet zoals het kan zijn (MOHAA is hier beter in) ook is het zo dat deze voertuigen tegen voetvolk vrij nutteloos zijn, je moet echt op de units mikken, want als je projectiel slechts een meter naast je slachtoffer ontploft heeft de unit geen schade. In het spel heb je een 20-tal wapens die allemaal wel in orde zijn, alhoewel dat wanneer je met de vlammen of Tiberium-werper tegen een muur schiet terwijl je ertegen staat je geen schade krijgt. En het enige minpunt bij MOHAA telt hier weer, geen enkel spatje bloed te zien in Renegade, de logica van EA hierin snap ik niet echt, maar echt erg is zoiets natuurlijk niet. Het is wel leuk om de gebouwen uit de C&C reeks binnen te gaan; alleen zijn ze nogal kaal en is de design van de gebouwen vrij pover. Wat spijtig is, maar eigenlijk meer muggezifterij, is dat de liften automatisch zijn, als je te lang in een lift blijft staan, zakt deze onmiddellijk terug, en zo kan je ook een tijdje wachten eer de lift zin heeft om af te komen als je op een staat te wachten.

De powerups en de grote hoeveelheid wapens en kogels en de weinig damage die je krijgt maken het spel gemakkelijk maar wat het spel te gemakkelijk maakt is de ronduit slechte Artificiële Intelligentie. De AI is een regelrechte schande, ik heb eerlijk gezegd zelden zo?n slechte gezien. Vijanden waar niet op wordt geschoten lopen gewoon door de kogelregen waarmee je hun collega’s uitschakelt, als je een nod neerschiet reageert zijn collega die 5 meter verder staat niet. Hoe raar het ook klinkt, het lijkt wel alsof die NODs achteruitlopen wanneer ze de kamer binnenkomen waar je staat, ze staan ook altijd met de rug naar de deur. Maar als er iets erger is dan een slechte AI van je vijanden, dan is het wel een slechte AI van degene die je moet beschermen. Zo moet je in een level een scientist beschermen, hetgeen heel moeilijk is aangezien deze altijd kamikaze acties uitvoert waar Japanse piloten een punt aan kunnen zuigen.

De engine die Westwood voor dit spel heeft ontwikkeld is grafisch middelmatig, niet goed, maar het kan ermee door. De engine kan belange niet tippen aan die van Mohaa of van RTCW, maar hij is wel in staat om enorm grote mappen op het scherm te tonen. Alleen is het dan wel spijtig dat de mappen zo zijn opgebouwd dat dit absoluut niet nodig is, de mappen zijn zo lineair en er zijn niet al te veel open vlaktes.
Het ergste is dan dat naar mijn gevoel sommige missies te doolhofachtig zijn gemaakt de leveldesigners hadden volgens mij de levels soms beter wat kleiner maar beter afgewerkt hadden moeten maken.

In de Multiplayer-mode kan je als NOD of als GDI spelen, in deze mode kan je door prestaties geld verdienen en met dit geld een beter personage/wapen/voertuig kopen. Je krijgt ook geld bij zolang je harvester tiberium oogst, zo kan je de geldtoevoer van de tegenstander verminderen door hun harvester uit te schakelen. De Multiplayer mode ziet er leuk uit, en zeker als je weet dat er binnenkort een patch gaat uitkomen waarmee je ook met vliegtuigen gaat kunnen aanvallen, ware het niet dat het nogal laggy is.

Ondanks de vrij slechte AI, de grafische engine die niet gebruikt wordt waar hij voor dient en de te lage moeilijkheidsgraad, is Command & Conquer een vrij goede shooter die je de sfeer uit de RTS spellen doet opsnuiven. Ook valt de multiplayer mode goed mee, maar er blijft toch nog een lag-probleem dat hopelijk kan weggerwerkt worden met patchs. Als je pc niet sterk genoeg is voor MOHAA of RTCW, of als je gewoon een C&C freak bent kan je deze shooter eens proberen, anders zou ik je een andere shooter aanraden.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Command & Conquer Renegade
geplaatst in: Electronic Arts, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply