gaming sinds 1997

Crysis Warhead

Crysis, de eerste, was een beetje een vreemd spel. Je vocht je namelijk een weg door de jungle, trotseerde hordes Koreanen en buitenaardse wezens, en uiteindelijk blies je een gigantisch buitenaards voertuig naar het hiernamaals. Wanneer je daarna je stoere kleren aan trok, ready to kick some alien ass met als enige gedachte “payback” in je hoofd… dan was het een teleurstelling om plots de credits over je scherm te zien rollen.

In Crysis Warhead kan je echter je hartje ophalen want je mag wederom aliens het hoekje om helpen. Deze keer in het pak van sergeant ‘Psycho’ Sykes. De sequel waarin de buitenaardsen terug naar hun thuisplaneet geschopt worden, is dit hoe dan ook niet. De gebeurtenissen in Warhead spelen zich namelijk gelijktijdig af met deze in Crysis zelf. Teleurstelling? Niet noodzakelijk, want Cevat Yerli, CEO van Crytek, heeft laten weten dat Crysis een trilogie zou krijgen.

Net zoals in het originele Crysis begin je het verhaal door ten strijde te trekken tegen de Koreanen. Na een kort introfilmpje zit je deze keer onmiddellijk middenin de actie. Artilleriegranaten ontwijkend krijg je een spoedcursus over hoe je moet bukken, springen en andere truukjes uithalen. Zo ben je al snel vertrokken om je eerste stapjes te zetten in de exotische jungle van het spel. Net zoals in Crysis zijn de controls vrij intuïtief. Dit wil zeggen dat de typische “wasd” bediening aanwezig is (die uiteraard volgens voorkeur kan ingesteld worden) aangevuld met de controletoetsen voor je nanosuit.

Dit nanopak is best een fraai staaltje technologie. Het pak heeft vier modi: Speed, Strength, Armor en Cloak. Elk van deze functies verbruikt energie die automatisch wordt aangevuld, behalve dan bij de Cloak mode. De Speed mode verandert je in een ware roadrunner-achtige raket maar jammer genoeg zal rondrennen op deze manier ook heel snel je energie uitputten, waarna je weer even moet wachten om verder te kunnen sprinten. Dan is er de Strength mode, een modus waarbij je hele muren van huizen kan slopen met een slag van de vuist. Het mooie aan deze modus is dat je ook preciezer schiet met je wapens. Verder is er nog de Armor mode waarbij je pak het geweld van inslaande kogels kan absorberen. Last but not least is er nog de Cloak modus. In deze configuratie ben je quasi onzichtbaar, wat best handig is om vijandelijke kampementen ongemerkt te infiltreren. Aangezien Cloak constant werkt, zal je energievoorraad hierbij enkel dalen. Door gehurkt of sluipend te bewegen ben je wel langer zoet met dezelfde voorraad.

Het mooie aan Crysis Warhead zijn de details. Zo zijn er de rondlopende vogels, schildpadden en krabben die bijdragen tot de knappe en meeslepende omgevingen. Mijn persoonlijk favoriete detail: het radiojournaal over de invasie van het eilandje waar je zelf in ronddwaalt. De inleving die hier wordt gerealiseerd vergroot op een knappe manier de waarde van de ervaring.

Net zoals Crysis kreeg ook Warhead graphics om u tegen te zeggen. Verbeteringen in de engine zorgen ervoor dat het spel deze keer bovendien vlotter loopt. Of er veel meer grafisch detail te zien is, valt moeilijker te zeggen. Alles ziet er in ieder geval zeer gelikt uit van een zonovergoten exotisch strand over een regenachtige, donkere jungle, tot een volledig ondergesneeuwde vlakte waar de wind vrij spel heeft. Waar je je ook bevindt, waartegen je ook vecht, wat je ook te zien krijgt, grafisch zal je nooit op je honger blijven zitten.

Eén van de krachttoeren van Far Cry, daarna Crysis en nu ook Crysis Warhead is de vrijheid die die spellen je gunnen. Je wordt nooit gedwongen om een bepaalde route te bewandelen. Integendeel, de kaart is je enige richtlijn en de enige vereiste is dat je aankomt bij je doel. Of je hiervoor de jungle verkiest, over de vlaktes wil rijden (als die er zijn) of simpelweg het bos wil doorkruisen, het is zoals jij beslist. Op deze manier wordt de herspeelbaarheid van het spel verhoogd en een interessante gameplay ervaring gecreëerd. Je kan levels meerdere keren opnieuw spelen zonder dat je dezelfde situaties meemaakt. Zo is het ook moeilijk om te zeggen of het spel lang of kort duurt, aangezien dit allemaal afhangt van hoe de speler zijn routes en aanvalsplannen uitkiest.

Deze vrijheid vinden we deze keer echter niet in elk level terug. Het zijn vooral de weidse landschappen waar de speler naar willekeur kan ronddolen die deze belofte inlossen. Eens je een binnenlocatie betreedt wordt je route wel degelijk voor je gekozen. Nog steeds vrij subtiel en misschien kan je via twee verschillende gangen op dezelfde plaats terechtkomen, maar het is duidelijk dat Warhead kiest voor een directere aanpak. Dit heeft het voordeel dat in tegenstelling tot bij het originele Crysis er hier geen verwarrende levels te vinden zijn. De mappen zijn allemaal duidelijk en intuïtief ontworpen en een half uur ploeteren om een buitenaardse rots te navigeren is verleden tijd.

Tot zover de singleplayer. De multiplayer in Warhead is best de moeite waard. Deze multiplayer is zelfs zo radicaal verschillend van de singleplayer dat het op een andere disc, en met een andere naam komt. Crysis Wars, want zo heet het kindje, biedt in dat opzicht dan ook wel interessante mogelijkheden. Heel simplistisch zou je kunnen stellen dat Crysis Wars een beetje een combinatie van Battlefield en Counter Strike is. Zo moet je ook bepaalde punten op de kaart veroveren, en moet je je wapens kopen. Daar stopt de gelijkenis dan ook ongeveer. De controlepunten die je verovert, hebben in Crysis Wars ook een directe impact op het verloop van het spel.

Zo heb je bijvoorbeeld een fabriek die je kan innemen, wat je geen spawnpoint oplevert maar wel de mogelijkheid voertuigen te produceren. Deze kunnen variëren van tanks tot jeeps en meer exotisch spul. Deze voertuigen koop je overigens op dezelfde manier waarop je je wapens aanschaft. Verover je een research facility dan kan je daar een nieuw soort wapen onderzoeken, of je tank uitrusten met een beter kanon, om maar iets te zeggen. Het zit eigenlijk best vernuftig in elkaar.

Crysis Warhead is een goed afgewerkt product, iets wat niet zo vanzelfsprekend is tegenwoordig. Bovendien is het spel toegankelijk en biedt het originele en gevarieerde gameplay. Crytek heeft duidelijk geleerd van de slechtere kantjes van Crysis. De intense actie die je wordt aangeboden is echter geen al te lang leven beschoren, ook al kan je vele levels op verschillende manier afwerken. Doordat de game zich afspeelt tegelijk met de verhaallijn van Crysis voelt het spel daardoor een beetje aan als een (weliswaar uitstekende) add-on. Gelukkig brengt de uitgebreide multiplayer soelaas en zolang je verwachtingen niet te hoog gesteld zijn, zal je geen spijt hebben van deze aankoop!

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Crysis Warhead
geplaatst in: Electronic Arts, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply