gaming sinds 1997

Crysis

Ergens begin 2006 begon mijn hartje sneller te slaan. We kregen toen namelijk voor het eerst de CryEngine 2 aan het werk te zien. Even later werd Crysis, het eerste spel dat de engine zou gebruiken, aangekondigd. We hebben er sindsdien bijna twee volledige jaren op moeten wachten, maar in november was het eindelijk zover: dit grafisch wondertje lag in de winkelrekken, klaar om menig gamershart te veroveren (als zijn of haar systeem het toeliet althans). Graphics en physics zijn echter niet alles en gelukkig heeft Crysis veel meer te bieden dan alleen wat schitterende plaatjes.

Het is 2021. Een enorme asteroïde boort zich in afgelegen tropisch eiland. Noord-Korea slaagt erin om als eerste het ding te bemachtigen en bezet het hele eiland met een enorme militaire troepenmacht om hun nieuwe vangst veilig te stellen. Al snel wordt duidelijk dat de rots uit de ruimte niet is wat ze lijkt. De vorige keer dat een gesteente van die omvang tegen de aarde knalde, werden immers zowat alle levende organismen uitgeroeid. De VS willen de merkwaardige toestand onderzoeken en sturen een elite-Delta Forcegroep, uitgerust met de nieuwste nanopakken en bewapening, de wildernis in op verkenning. Wat bedoeld was als een recon-missie draait uit op een onwaarschijnlijk bloederig gevecht tussen de Koreanen, Amerikanen en een meedogenloos buitenaards ras. De inzet? Het voortbestaan van de mensheid.

Crysis is allesbehalve een ordinaire first-person shooter. Er valt heel wat meer te beleven dan wat rondlopen en knallen op alles wat beweegt en eventueel niet meer beweegt. Dat nanopak waar ik het eerder over had, biedt mogelijkheden waar Terminator jaloers op zou zijn. Stealthcamouflage, bovenmenselijke krachten, dierlijke snelheid en kogelwerende bepantsering behoren tot het technologisch takenpakket van het hypermoderne stukje kleding. Je bewapening is ook niet alledaags. Heb je een geluidsdemper nodig? Geen probleem, draai hem er on-the-fly op. Misschien een grenade launcher, speciale kogels of een scope? Alles wat je bij je hebt kan aangepast worden aan jouw tactische noden en verlangens. Hou je van lopen en knallen, dan ga je voor granaten en extra bepantsering. Ben je meer te vinden voor stille moorden, dan is de silencer, gecombineerd met de stealthcamouflage misschien meer jouw ding. Wat ik probeer te zeggen, is dat je je uitrusting kan aanpassen aan je geprefereerde manier van spelen en bovenal aan de opdracht die zich aandient.

Niet alleen de uitrusting biedt een brede waaier aan opties, ook de omgeving biedt meer dan één mogelijkheid om een opdracht tot een goed einde te brengen. De wereld is zo opgebouwd dat de speler een enorme vrijheid krijgt. Het maakt niet uit hoe je het doet, als het maar gebeurt. De meest voor de hand liggende manier om een basis binnen te vallen is langs de voordeur, maar daar liggen ook het meeste troepen op de loer, klaar om je aan grut te knallen. Dat is zeker geen slechte keuze, maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Ga je niet liever achterom om de vijand te besluipen en ze één voor één stilletjes om te leggen, alvorens ze weten wat er gebeurt? Crysis is een spel met enorme vrijheid. Het is geen Operation Flashpoint waar je desnoods het hele eiland rond kon rijden om toch maar die tank te mijden, maar het komt aardig dicht in de buurt.

Op zich is de hele singleplayer een meesterwerk, dankzij een stevig verhaal en de solide AI. Wat Crysis nog meer te bieden heeft dan dat? Een uitstekende multiplayermodus! Het combineert de grootste troeven van bekende multiplayergames als Battlefield met enkele eigen, weldoordachte aspecten. Ik heb het nu vooral over ‘power struggle’. Daar is het de bedoeling dat je de basis van het vijandige team met de grond gelijk maakt, maar dat kan alleen mits buitenaardse machinerie. Om die te kunnen gebruiken moet je samen met je ploegmaats energiecentrales overnemen en verdedigen, zodat de bizarre tuigen voldoende stroom krijgen om te kunnen werken. Om alles iets makkelijker te laten verlopen, kan je ook bunkers en fabrieken veroveren, om zo te zorgen voor zwaar bepantserde voertuigen en spawnpunten dieper in de vijandige zone. Daarnaast kan je ook genieten van een stevige ‘free-for-all’ mode, maar snak je echter naar zaken als team deathmatch of capture the flag, dan zal je in de kou blijven staan. Tijdens al dat multiplayergeweld kan je evenwel gebruik maken van de mogelijkheden die je krijgt in de singleplayer. Verwacht dus verdoezelde vijanden die je plots een enorme klap in de nek verkopen. Dit, mijn beste Fraglanders, is één van de meest intense multiplayermodi die ik ooit gespeeld heb.

Dat de graphics meer dan perfect zijn, zal ongeveer iedere gamer al wel eens gehoord of zelf gezien hebben. Dat dat leidt tot torenhoge systeemeisen (als je tenminste Crysis op het hoogste detailniveau wil spelen) zal niemand verbazen. Planten bewegen als je er tegen loopt, breken op de plaats waar je erop schiet en laten licht door zoals je het zou verwachten. Kiezels werpen een echte schaduw af. Crysis is gewoon een kunststukje. De oerwouden in Crysis zijn niets meer, maar vooral niets minder dan wat je ervan zou verwachten in het echte leven. Niet alleen het grafische aspect van het spel is ongelooflijk, ook het geluid is voorbeeldig uitgewerkt. Het zachte gekraak van takjes onder je voeten, de bladeren die meewaaien in de zachte zeebries, de volstrekte rust die plots verbroken wordt door het geluid van vurende geweren maken het plaatje gewoon àf. Het inlevingsvermogen van een shooter was nog nooit zo intens en dat is vooral te danken aan die twee laatste aspecten: beeld en geluid.

Crysis is een wonderspel, dankzij de schitterende gameplay in zowel single- als multiplayer, de onwaarschijnlijke vette graphics en de al even sterke audio. Dames en heren, dit is zowat de beste pc-ervaring van de afgelopen twee jaar en ik verwacht dat Crysis de eerste jaren nog niet wordt geëvenaard. Hoewel het spel pas echt volledig tot zijn recht komt met een DX10-machine en Vista, is ook de DX9-versie zeker niet te versmaden. Je zal dan wel niet kunnen genieten van de allerbeste beelden en physics, de gameplay is op zich al meer dan voldoende reden om dit spel aan te schaffen. Crysis is allesbehalve overhyped! Een aanrader voor iedereen!

Onze Score:
10.0
gerelateerd spel: Crysis
geplaatst in: Electronic Arts, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply