gaming sinds 1997

Cynic Gamer: 2009 was een Slecht Jaar voor Gaming

Het einde van het jaar is nabij en zoals altijd worden we overspoeld met lijstjes die ons moeten overtuigen van hoe fantastisch de laatste 12 maanden wel niet waren op gebied van gaming. “Fantastisch”? 2009 was een saai jaar met amper een spel dat het waard was om een score boven de 90% te halen!

Ik kan de fanboys al zien aankomen met zeggen dat ik totaal over de lijn ga en dat “hun” platform WEL fantastische games had waarmee ze tonnen plezier hadden. Ik ga dat niet ontkennen, maar laat me dit zeggen: een score van 90+ betekent (of: ZOU MOETEN betekenen!) dat een spel zo fantastisch is dat het jarenlang herinnerd zal worden en zelfs tientallen jaren na release nog steeds gespeeld wordt. Games zoals Civilization, Starcraft, Warcraft 3, Doom, Metroid Pime, Street Fighter, … alle hebben ze een nieuwe standaard gezet in hun genre (of zelfs een nieuwe genre opgezet!) en alle worden ze nog steeds door vele mensen herinnerd als een doorbraak, zelfs decennia na hun release. Zagen we zulke games in 2009? Nee!

Kijk gewoon even naar Metacritic’s Best Videogames of 2009 om te weten hoe zielig dit jaar geweest is.

Met een gemiddelde review score van 91, is Metroid Prime Trilogy het beste spel dat op de Nintendo Wii uitgebracht is dit jaar. Excuseer me om dit te zeggen maar dit is gewoon een re-release van drie oude games met wat motion control toegevoegd. Als er IETS herinnerd zal worden, dan zijn het wel de ORIGINELE games, en niet deze Wii compilatie. Het is duidelijk dat de Wii niet zijn beste jaar heeft gehad want Beatles: Rock Band arriveert op de tweede plaats en Guitar Hero 5 op de derde. Was er niet gezegd dat de Wii een innovatieve console is? Al dat ik zie voor 2009 zijn sequels en herverpakkingen van oude klassiekers.

Op de Playstation 3 is de absolute nummer 1 zonder twijfel Uncharted 2: Among Thieves. Het spel heeft een verbluffende metascore van 96%, maar waarom? Ja, het is leuk om te spelen en ja, het is extreem goed afgewerkt. Maar doet het iets onverwachts? Zijn we zo soft geworden dat we al achterovergeblazen worden als een spel doet wat het moet doen en daarnaast ook nog eens een deftig verhaal heeft (wat ELK spel zou moeten hebben trouwens)? De AI is niet perfect en hetzelfde kan zelfs gezegd worden van de camera en toch krijgt het een bijna perfecte score. Het is een goed uitgewerkt spel dat ambachtelijk werk vertoont, maar het zet GEEN nieuwe standaarden in de gaming industrie en vertoont geen innovatie buiten misschien wat technische hoogstandjes die sneller verouderd zullen zijn dan je je kan voorstellen. En zelfs dat kan in vraag gesteld worden. Voor eens hebben de makers genoeg tijd gekregen om een spel af te werken zodat het zonder al teveel bugs in de winkelrekken belandt en we zijn aan het juichen alsof het de wedergeboorte van Jezus Christus is…

Nummers twee en drie op de PS3 zijn Call of Duty: Modern Warfare 2 en Street Fighter IV maar hier zullen we later op ingaan.

De PC, de grootvader van de hedendaagse games, is een zielig platform geworden dat vele uitgevers aan het verlaten zijn omdat ze er niet genoeg aan kunnen verdienen in vergelijking met consoles.

Daarom is het des te meer verdrietig om te zien dat een vechtspel erin geslaagd is om de hoogste reviewscore te krijgen hier. Inderdaad, Street Fighter IV kreeg een gemiddelde review score van 91% wat het spel de eerste plaats in 2009 opleverde. Sinds wanneer domineren vechtspellen de PC? Wat is er gebeurd met first person shooters? Of Real-Time Strategy games? Deze genres hebben jarenlang het PC platform staande gehouden en nu moeten we zelfs naar de vijfde plaats gaan om daar Left 4 Dead 2 (wederom een sequel) te vinden.

Microsoft moet niet al te hard lachen met mijn commentaren over de andere platformen want de Xbox 360 heeft het niet veel beter gedaan.

Met een gemiddelde review score van 94, heeft Call of Duty: Modern Warfare 2 de eerste plaats verkregen wat nogal zielig is aangezien het spel vooral herinnerd zal worden vanwege de oproer die veroorzaakt werd door de luchthaven level waarin je gijzelaars moet doden, het feit dat Amerika aangevallen wordt, en – last but not least – het verwijderen van support voor dedicated servers.

Tweede en derde plaats gingen respectievelijk naar Street Fighter IV (93% gemiddeld) en Batman: Arkham Asylum (92% gemiddeld). Men kan zeggen dat deze games fun waren, maar waren ze innovatief? Hebben ze de manier waarop games bekeken worden veranderd? Hebben ze de manier waarop games gespeeld worden veranderd? Hebben ze eigenlijk ook maar IETS veranderd in de gaming industrie? Zal iemand ze nog herinneren binnen tien jaar behalve wanneer ze per ongeluk gevonden worden in de koopjesafdeling van een of andere tweedehands games winkel? Ik betwijfel het ten zeerste!

Om eerlijk te zijn moet ik wel toegeven dat Modern Warfare 2 iets gedaan heeft dat weinig andere games in het verleden durfden: de kritiek van de hardcore gamers werd naast zich neergelegd en de middenvinger werd getoond aan de “politiek correcte” mensen die niet overweg konden met bepaalde “taboes” die doorbroken werden. Respect voor Infinity Ward omdat ze hun produkt bleven verdedigen en voor die reden, en enkel die reden, zou ik zeggen dat als er één spel is in 2009 dat respect verdient, het Call of Duty: Modern Warfare 2 is. Zelfs alhoewel het qua gameplay zeker niet baanbrekend was en bij release nog enkele irritante bugs bevatte.

Zeggen dat 2009 een schitterend jaar was op gebied van games zou al die klassiekers die wél baanbrekend waren, innoveerden, en dingen voor eens en altijd veranderden, herleiden tot een cynische grap. 2009 was een jaar gevuld met sequels en 90+ scores voor games die gewoon deden wat van hen verwacht werd. Hopelijk brengt 2010 ons wat échte innovatie en als er één ding is dat we van 2009 zouden moeten leren is dat de games pers veel te makkelijk geworden is op gebied van het geven van hoge scores.

90+ zou enkel gegeven mogen worden aan die games die nieuwe grenzen zetten, die baanbrekend zijn, die ervoor zorgen dat je kin op de grond valt en je van je sokken geblazen wordt, die je het gevoel geven dat alles dat je in het verleden gespeeld hebt speelgoed was en je nu in een nieuwe tijd aangekomen bent.

Met het einde van het decennium nabij zou dat een goed voornemen zijn voor de gaming pers: neem je job wat meer serieus en wees wat kritischer op wat je voorgeschoteld krijgt in plaats van de hype te volgen.

En met dat goed voornemen wens ik jullie allemaal een prettige Kerst, een gelukkig 2010 en vele schitterende – en innovatieve – games die hun 90+ ook effectief verdienen!


geplaatst in: Specials
tags:


Leave a Reply