gaming sinds 1997

Cynic Gamer: Hail to the King, Baby!

Na niet minder dan veertien jaar ontwikkeling is Duke Nukem Forever eindelijk uit. En het zuigt, of toch volgens de meeste reviewscores…

Op het moment van schrijven hadden twaalf critici de Xbox 360-versie besproken, wat een gemiddeld Metacritic-cijfer opleverde van 50%. Wauw, dat is gewoon…erbarmelijk. Een blik op de reviews van de pc-versie levert echter een ander beeld op: vier recensenten gaven daar een gemiddelde van 76%, toch al heel wat degelijker.

Er valt niet te ontkennen dat veertien jaar ontwikkeling en een overdosis hype ervoor gezorgd hebben dat de game zijn hooggespannen verwachtingen nooit zou kunnen inlossen. In een wereld waar er elk jaar nieuwe technologie gelanceerd wordt, is het bovendien onmogelijk dat een spel na al die tijd technisch nog cutting-edge kan zijn. Daar kunnen zelfs verscheidene enginewissels en een verandering van developer niets aan veranderen.

Maar wacht! Wat klopt er niet aan dat plaatje? Simpel gezegd: het feit dat de meerderheid van de reviewers Duke Nukem Forever hebben gespeeld op X360. Hallo? Is iedereen vergeten dat DNF oorspronkelijk een pc-game was en dat het vervolgens GEPORT werd naar Xbox 360? En dat net als bij zovele multiplatformgames, er altijd wel een versie het zwakke broertje is (toegegeven: meestal de pc-versie)?

Twee vaak aangehaalde punten van kritiek zijn de lange laadtijden en de vele framedrops. Dat was te verwachten… 2K Games wilde het spel per se op meerdere platformen uitbrengen, om zo wat extra poen te kunnen scheppen. Als ze nu komen klagen dat de reviewscores niet zo goed zijn, is dat hun probleem. Pech gehad!

Voor een keer is de pc-versie niet de minste, maar wel de consoleports. Dat 2K Games en/of hun persagentschappen echter de meeste reviewcopies voor console verstuurden, is hun eigen fout. Als je dan slechte kritieken krijgt, heb je het zelf gezocht.

Ik gebruik hier nu het voorbeeld van Duke Nukem Forever en 2K Games, maar dit is een probleem van de hele gamesindustrie. Uitgevers en hun PR-bureaus lijken wel een afkeer te hebben van de pc als gameplatform. Ze sturen amper pc-reviewcopies van multiplatformgames uit naar critici, tenzij de pc-port pas een hele tijd na de oorspronkelijke consolerelease uitkomt (wat op zich weer extra visibility oplevert voor de game, consoleversies inbegrepen) of wanneer de journalist er specifiek om gevraagd heeft en de uitgever/PR-bureau in een goede bui is.

In de meeste gevallen is dat niet zo’n probleem, gezien de meeste games in de eerste plaats voor console worden ontwikkeld. Maar wanneer het eens andersom is, kan dat desastreuze gevolgen hebben voor de perceptie tegenover het product.

Zelfs na veertien jaar ontwikkeling wordt Duke Nukem Forever als stront behandeld door zijn uitgever. De game wordt uitgebracht in de drukste week van het jaar voor de gamesindustrie (E3) en wordt daarenboven hoofdzakelijk besproken op een secundair platform. Mocht ik Duke zijn, ik verkocht mijn uitgever een stamp in het kruis, om dan te zeggen: ‘Come get some!’

gerelateerd spel: Duke Nukem Forever
geplaatst in: 2K Games, Specials
tags:


Leave a Reply