gaming sinds 1997

Cynic Gamer: Ze nemen ons langs achter!

Toen ik begon aan onderstaande rant was het de bedoeling om aan te tonen dat terwijl game publishers piraterij de schuld geven voor de achteruitgang van PC gaming, ze zelf schuldig zijn hiervoor. Echter, halverwege begon ik te beseffen dat er meer aan de hand was. Lees verder om te ontdekken hoe uitgevers ons langs achter aan het nemen zijn.

Enige tijd geleden kondigde Ubisoft aan dat ze af gingen stappen van de vervelende Starforce kopieerbeveiliging. Iedereen was gelukkig om dat te horen, maar dat duurde niet lang. Ubi gaat namelijk hun eigen software gebruiken die een permanente internetconnectie vereist en zelfs niet toelaat om achteraf een game terug te verkopen. Dus ze verbieden je niet enkel om een spel te spelen zonder dat je internet hebt (waardoor de potentiële userbase toch verkleint), ze maken het zelfs onmogelijk om na het beëindigen van een spel dit aan iemand anders te geven of te verkopen.

Om deze aanpassing goed te praten heeft Ubisoft laten weten dat ze nu iedereen de mogelijkheid geven om op meerdere PC’s hetzelfde spel te spelen aangezien je savegames op een server van Ubisoft geplaatst zullen worden. Maar hoeveel mensen zullen hier voordeel van hebben? Hoeveel mensen spelen effectief hun games op meerdere pc’s? En wat is de verhouding hiervan ten opzichte van mensen die games spelen zonder permanente internetverbinding? Denk gewoon aan de mogelijkheid dat je voor enige tijd op een trein zit met je laptop. Vergeet het spelen van Ubisoft games maar want als je veel geld en geluk hebt zal je internetverbinding onstabiel zijn. Yup, dit klinkt echt als een verandering die de service naar de consument zal verbeteren… maar niet echt!

Maar het is natuurlijk verkeerd om Ubisoft af te schilderen als de duivel in de gaming industrie. Nog niet althans. Electronic Arts (door velen tot enkele jaren geleden altijd gezien als “de slechterik”) is immers iets gelijkaardigs aan het doen.

Command & Conquer 4: Tiberian Twilight zal alles op een centrale server opslaan waardoor je op eender welke computer aan de slag kan gaan met alles dat je tot dan unlocked hebt, maar dat resulteert wel in de afwezigheid van dedicated servers en de mogelijkheid om via LAN te spelen. Dank u EA!

Of laten we het eens hebben over de gehypte Downloadable Content (DLC). Tegenwoordig krijgen we niet enkel expansions en patches voor spellen maar ook DLC. Woohoo! Laten we juichen!

Maar wacht eens even. Kregen we zulke zaken niet reeds in de vroege jaren ’90?

In die tijd kregen games zoals Quake of Unreal Tournament regelmatig updates die niet enkel bugs oplosten maar ook additionele game modes, maps, skins, models enzovoort toevoegden. En dat allemaal gratis! Wat is dan het verschil met “DLC”?

Wel, om te beginnen wordt de meeste DLC aangerekend en zeker op consoles. Yup, je moet ervoor betalen want het is “additionele content”. Ik kan tot op zekere hoogte hier akkoord mee gaan wanneer we het hebben over complete verhaallijnen of extra hoofdstukken, maar meer wel dan niet is DLC veelal beperkt tot wat nieuwe liedjes (muziek games), auto’s (racing games), kostuums (vele genres), één multiplayer game modus of enkele mappen etc…

Veel van deze zaken waren vroeger gratis en om het helemaal de max te maken kreeg de gaming community tools om hun eigen dingen te maken die eveneens gratis uitgebracht en gedistribueerd werden! Er waren complete communities van modders, mappers en skinners die de meest waanzinnige dingen bedachten waar gebruikers dan weer plezier mee konden beleven. En niemand hoefde hiervoor te betalen!

Dus wat doen onze “geliefde” firma’s? Ze besluiten dat zulke tools niet meer nodig zijn en brengen dan zelf wat spullen uit waar ze je geld voor vragen. Allemaal met in het achterhoofd dat het goed is voor de consument. Euh… hallo? Is iedereen vergeten dat sommige multiplayermodes uitgevonden zijn door de community voordat uitgevers ze als standaard zijn beginnen te integreren in hun spellen?

Electronic Arts wil zich laten opvallen en verscheidene uitgevers lijken hun voorbeeld te willen gaan volgen: gratis DLC vanaf dag 1! Hoera!

Oh wacht.. Waarom is die “DLC” niet aanwezig in het spel zelf? Waarom moet je dit downloaden na het installeren van wat je net gekocht hebt? Als ik geen internet connectie heb, heb ik dan niet evenveel recht op die content als iemand die wél een internetverbinding heeft? Ik ben er zeker van dat dit kan zorgen voor een zéér interessante rechtszaak. En gezien hoe Amerikanen verzot zijn op rechtszaken denk ik dat het gewoon een kwestie van tijd is voordat iemand een van de grote uitgevers voor de rechter daagt hieromtrent.

Maar dat is niet het enige probleem dat ik heb met “gratis DLC vanaf release”.

Electronic Arts heeft een nieuwe trend gestart met Mass Effect 2 waarbij je “gratis DLC” krijgt als je het spel origineel koopt. Een goed idee om piraterij tegen te gaan, maar waarom moet ik betalen voor access tot deze “gratis” DLC als ik het spel tweedehands koop? Heb ik iets verkeerds gedaan? Heb ik iets illegaal gedaan? Er zijn geen wetten die iemand verbieden om games of eender wat te (her)verkopen via de tweedehandsmarkt. Wederom is dit enkel en alleen een zet om wat extra geld in het laatje te krijgen.

Ja, uitgevers zullen dit promoten als een zet tegen de piraterij of met de redenering dat meer inkomsten zorgen voor betere games, maar kan iemand me uitleggen waarom iemand die legitiem een spel tweedehands gekocht heeft zou moeten betalen voor access tot DLC die eigenlijk al vanaf het begin deel van het spel zou geweest moeten zijn? Hoe past dit in het hele “anti-piraterij” verhaal?

Het past niet! Het zou hetzelfde zijn als een autohandelaar die zegt dat omdat je je auto tweedehands gekocht hebt, je eerst een extra kost moet betalen voordat hij accepteert om je wagen in onderhoud te laten komen bij hem zodat hij de software van de electronica kan updaten. Klinkt onnozel, toch? Wel, blijkbaar niet in de spelindustrie.

Game publishers zeggen dat piraterij zorgt voor de achteruitgang van PC gaming, maar ze gaan wel in een richting die ervoor zorgt dat iedereen zonder permanent internet geen games meer kan spelen. Een richting die er effectief voor zorgt dat hun potentiële markt verkleint.

Ze brengen “gratis” DLC uit die reeds van het begin aanwezig zou moeten zijn in hun product en stoppen met het ondersteunen van hun community. Een community die in het verleden enkele van de beste gameplay modes in de geschiedenis van het gamen uitgevonden heeft en die nu standaard zijn in de meeste hedendaagse games.

En last but not least proberen ze de tweedehands markt te vermoorden door mensen extra te laten betalen voor toegang tot spullen die reeds in hun product zouden aanwezig moeten zijn. En dat allemaal zogezegd voor het “goed van de consument”. En dit zou vooruitgang moeten zijn? Dankjewel uitgevers, dankjewel aandeelhouders!

gerelateerd spel: Mass Effect 2
geplaatst in: Electronic Arts, Specials, Ubisoft
tags: , ,


Leave a Reply