gaming sinds 1997

Cynisch met Sandro

Ik heb om een nog onverklaarbare reden zin om lekker cynisch te doen. Je weet wel, tegendraads, iedereen afzeiken en dan op applaus worden onthaald door mijn cynische medemens. Maar waar zal ik het deze keer over hebben? De belachelijke overmaatse proporties die het debat over vrije meningsuiting de laatste dagen aanneemt? De aanvaarding van extreem rechts in verschillende delen van het land, of toch maar over het dreigende gat in de ozonlaag? Natuurlijk niet, want wat is er belangrijker dan gamers en hun favoriete hobby? Seks, drugs en rock ’n roll uiteraard, maar daar gaat het vandaag ook niet over.

Gamen in zijn totaliteit is gewoon niet meer wat het geweest is. Veel “hardcore” gamers haken af wegens een sluipend gebrek aan innovatieve en spectaculaire spellen. Daar komt dan nog bij dat er veel “mainstream” gamers bijkomen, en die kopen gewoon de voor de handliggende spellen. Je merkt dit fenomeen ook op in de film– en muziekwereld. Een reclamespot op televisie of een stoere foto in een populair tijdschrift is vaak al genoeg voor mooie verkopen. Het probleem ligt echter niet bij de ondermaatse kwaliteit van die spellen. De games die op televisie komen overstijgen de middelmaat meestal wel. Als je op televisie wilt komen moet je sowieso al over een groot budget beschikken, en dan mag je ook wel met een degelijk spel aankomen. Waar ligt het probleem dan wel?

De games die ervoor hebben gezorgd dat iedereen aan het gamen is geslagen zijn ontzettend plat. De industrie heeft niets gedaan om deze nieuwe generatie kennis te laten maken met het meer verfijnde werk. Nee, ze heeft er gewoon voor gezorgd dat bedrijven miljardenwinsten boeken met het jaarlijks uitbrengen van een update. Ik bedoel, het hele gamesgebeuren boeit me de laatste tijd echt wel geen ruk meer… Ik heb denk ik op 3 jaar tijd twee spellen gespeeld waar ik over 10 jaar nog met nostalgische gedachten aan zal terugdenken. De rest was gewoon leuk maar nooit echt legendarisch.

Games zijn nog nooit zo populair geweest, maar mijn enige hoop op beterschap ligt bij Nintendo met de Revolution. Als zij mislukken brengen ze waarschijnlijk geen nieuwe console meer uit, en dan stopt het voor mij ook. En reken maar dat andere voormalige “echte” gamers het dan ook voor gezien houden. Eerlijk is eerlijk, de nieuwste consoles imponeren momenteel alleen nog maar op gebied van graphics. Echt enthousiast word ik er nog niet van.

Kijk ik dan nergens meer naar uit? Jawel hoor, er zijn nog twee spellen die ik absoluut in mijn collectie wil deze generatie. The Legend of Zelda: Twilight Princess en Final Fantasy XII zijn spellen die het gevoel van vroeger weer eventjes kunnen terugbrengen. Net zoals Metal Gear Solid 3 en Resident Evil 4 dat in 2005 hebben gedaan. Eventjes voelde ik me terug die gamer die lang moest sparen voor een nieuw spel en er dan maanden plezier aan beleefde. Ik zou er veel voor geven om dat kinderlijke enthousiasme terug te krijgen. Jammer genoeg zie ik dat nog niet meteen gebeuren.

Waarschijnlijk denken jullie nu dat ik games de rug toe heb gekeerd. Dat is niet zo, games hebben mede bepaald wie ik nu ben. Ik zou nooit dezelfde mensen hebben ontmoet als ik nooit verliefd was geworden op Nintendo na Super Mario Bros 3. Ik zou nooit reviewer geworden zijn, als ik niet had gevoeld wat ik voelde bij het spelen van Final Fantasy VIII. En ik krijg het nog altijd koud als ik terugdenk aan de avonturen die ik beleefde in Metal Gear Solid. Games hebben ervoor gezorgd dat ik ben wie ik ben en geen respectloze sukkel die meent dat hij stoer is na vijf pinten.

Misschien had ik vroeger een geromantiseerd beeld over games, het zal daar wel aan liggen. Andere gamers zullen het ooit ook wel moe worden om elk jaar hetzelfde spel met een ander cijfer te spelen… Alleen zal het misschien wat langer duren.


geplaatst in: Specials
tags:


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>