gaming sinds 1997

Darksiders II

Volgens mij zijn er drie manieren om deze Darksiders II te bekijken. De eerste is de meest eenvoudige: als een sequel op één van de leukste third person action games van de laatste tijd die bovendien op zowat alles verbeterd is. Fans van de eerste Darksiders hoeven dus niet eens te horen hoe Death het ervan afbrengt; je zal dit spel sowieso dagen en weken in je console steken hebben. Je bent al snel een twintigtal uren kwijt voor het hoofdverhaal en nog een veelvoudje van dat wil je alle quests en extra missies tot een goed einde brengen.

De twee andere manieren kan je gerust omschrijven als twee zijden van dezelfde medaille. De makers hebben meer dan leentjebuur gespeeld bij andere games. Enkele erg opvallende inspiratiebronnen zijn natuurlijk de Zelda-reeks. Dit actiespel is immers doorspekt van structuren en ideeën van deze iconische games. Zo is er een grote wereld waarin je met je paard lustig kan rondrennen op zoek naar nieuwe opdrachten of uitdagende kerkers volgestopt van puzzels, tegenstanders en natuurlijk hier en daar een baas.

Ook krijg je regelmatig nieuwe spullen toegestopt – net zoals Link – die je ten gepaste tijde ook kan gebruiken om nieuwe moeilijkheden te overwinnen. Ook Prince of Persia is nooit ver weg, zeker nu dit tweede hoofdpersonage een stuk beweeglijker blijkt dan zijn broer uit de vorige game. Je moet overigens zijn onschuld bewijzen door gelijktijdig met het vorige avontuur dit af te werken. Opvallend is dat je hiervoor meer vrijheid krijgt in je bewegingen, meer verschillende en afwisselende locaties te zien krijgt (van groene buitenlucht tot donkere grotten) en je heel wat zal moeten afspringen. Prince of Persia zei ik net, niet?

Het knokken zelf is wellicht het best uitgewerkt in dit spel, vooral omdat er voldoende diepgang is gebracht in een systeem dat werd geïnspireerd op Kratos uit God of War. Evenzeer ontzie je niks, maar combo’s zijn nog een stuk dynamischer, als je dat tenminste wil, en de balans werd ietwat verschoven van blokkeren naar ontwijken. Erg genietbaar, zeker in combinatie met soms gigantische bazen en overgoten met een RPG-sausje waarin je jezelf op allerlei manieren kan upgraden, verschillende wapens kan gebruiken en ook constant nieuwe loot krijgt toebedeeld. Geen seconde verveling gegarandeerd!

Klinkt dus allemaal uitstekend en dat is het ook als je op zoek bent naar een combinatie van al de bovenstaande soorten gameplay. Alles werd netjes bij elkaar geveegd en geen enkel onderdeel stelt teleur. Meer nog, dit spel hebben we heel veel plezier uitgespeeld. Zelfs de omgevingen, personages en vijanden moet je bij meer dan degelijk onderbrengen, al misten we wel een beetje de meer gedurfde keuze van de puur Apocalyptische wereld van de eerste Darksiders.

De ommezijde van deze kleurrijke en gevarieerde medaille is echter dat de makers jammer genoeg geen meerwaarde kunnen bieden ten opzichte van de beste voorbeelden waar ze zo intelligent van hebben geleend. In The Legend of Zelda word je verbaasd door de kerkers en het fantasierijke gebruik van al je spulletjes, in Prince of Persia raak je bij wijze van spreken nooit de grond en voel je je de meest handige kerel van deze aardbol en in pakweg Shadow of the Colossus is de creativiteit die gestopt werd in één reus meer dan in vijf bazen hier.

Een oneerlijke vergelijking aan de ene kant, maar aan de andere kant word je wel constant herinnerd aan die voorbeelden omdat er te weinig tijd werd gestopt in kwalitatieve uitschieters die Darksiders II een volledig eigen gezicht hadden kunnen geven. Dat alles neemt niet weg dat er weinig games zijn die je zoveel waar voor je geld bieden en wel degelijk die uren vullen met meeslepende gameplay, een al bij al origineel verhaal en lichtjes andere setting dan we gewoon zijn. We bleven een beetje op onze honger zitten, maar dat is vooral omdat we het potentieel van deze reeks nog altijd hoog inschatten en omdat we zo graag willen dat de makers hun ambities kunnen waarmaken. Tijd voor de rest van de broers dan maar om deze serie helemaal naar de top te laten schieten?

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Darksiders II
geplaatst in: PC, PS3, Reviews, THQ, X360
tags: , , , , , , ,


Leave a Reply