gaming sinds 1997

Darkstar One

Darkstar One is de nieuwe spaceshooter aan de hand van Ascaron Entertainment. Het spel doet op het eerste gezicht sterk denken aan Freelancer, dat enkele jaren geleden op de markt werd gegooid door Digital Anvil, een ontwikkelstudio van Microsoft Games. Is dit een succesvol alternatief of een mislukte kopie?

In het spel speel je de tiener Kayron, die verneemt dat de dood van zijn vader geen ongeluk was. De Darkstar One was het laatste project waaraan hij werkte: een experimenteel ruimteschip, gebouwd uit artefacten van een oud buitenaards ras. Wat de Darkstar One speciaal maakt, is dat het schip kan groeien wanneer het in de buurt is van nieuwe artefacten, die verspreid liggen over het ganse universum. Je hebt zelf de keuze hoe je het schip wilt uitbreiden. Kies je voor betere wendbaarheid, meer stuwkracht, of toch maar een sterkere romp?

Je missie is dus tweeledig: start een zoektocht naar de moordenaar van je vader en doorkruis het universum op zoek naar artefacten. Al snel krijg je gezelschap van de schone Eona, met wie het aardig lijkt te klikken. Het enige wat nog ontbreekt om écht op zoek te gaan is geld om je eigen wapenarsenaal te kopen. Want ondanks het feit dat je schip kan groeien, moet je schip nog steeds voorzien worden van wapens, schilden en diverse systemen, zoals een automatische landingscomputer.

Geld verdienen kan op meerdere manieren gebeuren. De meest voor de hand liggende is door één van de vele opdrachten aan te nemen in de verschillende ruimtestations. Die opdrachten zijn redelijk afwisselend: een individu vermoorden, verloren goederen terughalen, een gesprek afluisteren,… Meestal ontaardt het toch in een gevecht, maar het is de gedachte die telt. Verder kun je ook vrachtschepen escorteren, want dat zijn ideale doelwitten voor piraten.

Doe je het liever iets vreedzamer aan? Dan kan je ook zelf goederen gaan verhandelen. Kies uit ongeveer dertig producten die je kunt transporteren van de ene ruimtebasis naar de andere. Ondanks de ‘dynamische’ economie verschillen vraag en aanbod veel te weinig, waardoor veel geld verdienen veel te gemakkelijk gaat. Meestal kun je al na één hyperjump de goederen tegen 250% van de aankoopprijs verkopen. Naast de eerlijke handelaar spelen, kan je ook even proeven van piraterij, waarbij je nóg sneller geld kan verdienen, al leidt dat wel tot ongunst bij de lokale overheden.

Het heelal is ingedeeld in territoria, sterrenclusters en zonnestelsels, waarvan er in het totaal meer dan driehonderd zijn. Ondanks het grote aantal en de visuele verschillen, zijn alle werelden quasi identiek opgebouwd: één handelsbasis, al dan niet enkele onderzoekscentra (waarvan ik mij het nut nog steeds af vraag) en heel vaak ook een meteorietenveld. Naast de visuele pracht hebben zonnestelsels weinig te bieden tijdens je doortochten, aangezien uitrusting voor je schip overal te koop is en –afhankelijk van je territorium– overal hetzelfde.

Genoeg over de inhoud; hoe zit het met het spel zelf? Grafisch ogen de zonnestelsels op zich wel goed, maar de ruimteschepen missen naar mijn mening toch wat detail. De enkele planeetmissies, die bovendien aanvoelen alsof ze er op vijf minuten zijn tussen geflanst, schieten op alle gebieden tekort en verpesten de sfeer van het spel. Het besturen van je schip gaat dan weer zeer eenvoudig. Omdat je moet aanduiden waarheen je wilt vliegen, wordt het achtervolgen van je vijand een ‘stukje cake’. Enkel je muisaanwijzer op de target marker van de vijand plaatsen verzekert een raak schot. Wie Freelancer gespeeld heeft, weet ongetwijfeld wat ik hiermee bedoel.

Sta me toe het spel als volgt samen te vatten: Darkstar One weet zich te onderscheiden van de concurrentie door die enkele features, maar valt al snel terug onder de term “meer van dat”. Je legt sneller grote afstanden af, hebt een grote keuze aan missies, het is gericht op snelle actie, maar het komt écht te kort als het op economie aankomt. Leuk voor even, maar niet voor die-hards.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Darkstar One
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>