gaming sinds 1997

Day of Defeat: Source

Het is altijd moeilijk om een mod te bespreken. Vooral als die reeds wijdverspreid is en door een redelijk hechte community is omringd. Ontstaan uit een gratis modificatie op Half-Life in 2001, is het toenmalige Day of Defeat uitgegroeid tot een heuse World War 2-shooter. Valve dacht er het zijne over, en besliste – tot ongenoegen van de community – om de mod over te kopen. Meerdere levels werden zonder pardon uit het spel gebonjourd en de classes werden grondig dooreen geschud. Naast de gratis download via Steam voor wie Half-Life bezat, was Day of Defeat nu ook te koop als stand-alone game.

Met de komst van Half-Life 2 werd, net zoals voor Counter-Strike, een Source-versie aangekondigd voor DoD. Na een ellenlange wachtperiode werd ieders droom toch werkelijkheid, want in september laatstleden zag Day of Defeat: Source het levenslicht.

In DoD: Source bind je de strijd aan als een strijdlustige geallieerde of sturmtruppe der asmogendheid. Het doel bestaat erin om binnen een ronde (meestal zo’n twintig minuten lang) het meeste strategische punten te bezitten, voorgesteld als vlaggen in de wereld. Verlies je al de vlaggen aan de vijand; dan is het ‘game over’ en word je lekker afgeknald.

Wie eerdere ervaringen heeft met het spel, merkt meteen dat de ‘oude’ levels een heuse opknapbeurt hebben ontvangen. Naast zeer detailrijke textures bevat het spel nu ook High Dynamic Range lighting (HDR), een techniek die ervoor zorgt dat het licht realistisch wordt weergegeven. Dit merk je aan de overbelichting van de buitenomgeving wanneer je je in een donker gebouwtje bevindt, wat het zicht naar buiten toe belemmert en zo dus ook de speelervaring verandert.

Met amper zes maps in deze mod wordt toch een behoorlijke brok entertainment geleverd. Hoewel een map of twee extra zeker niet mis zou gestaan hebben. De mappen ‘dod_avalanche’ en ‘dod_anzio’ werden opnieuw getweakt en her en der gewijzigd. Het recentere ‘dod_donner’ moet dan weer volstaan als remake van het oeroude ‘dod_thunder’ uit de betaversie van zijn voorloper.

Ook aan de uitrusting van de verschillende types infanterie werd gesleuteld. Zo draagt elk type nu slechts een beperkt aantal wapens. Pantzerfaust beschikken bijvoorbeeld naast de bazooka nu ook over een (semi-)automatisch geweer, om toch iets weerbaarder te zijn in de lijf-aan-lijf gevechten. Aan de heuse terugslag bij het vuren werd gelukkig niet veel gewijzigd. Dit is nog steeds hét punt waar Day of Defeat zich van de andere mods differientieert. Als beginneling zal je het hier hoogstwaarschijnlijk moeilijk mee hebben, maar deze leercurve maakt het net zo interessant voor liefhebbers van het genre.

Ik hoef ongetwijfeld niets nieuws te vertellen over de kracht van de grafische engine, want alles ziet er werkelijk afgelikt uit. Ook het geluid valt wel te pruimen, want het is écht ‘retecool’ om de doffe MG’s uit de verte te aanhoren. Het geheel klinkt echter nét iets te kaal, wat de lagere score verklaart.

Allemaal: “Maar waarom is dit spel niet de beste mod ooit gemaakt?” Ik kan het héél simpel samenvatten: het spel bevat te weinig maps, is moeilijk om onder de knie te krijgen en is helaas niet meer gratis.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Day of Defeat: Source
geplaatst in: Electronic Arts, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>