gaming sinds 1997

Dead or Alive: Dimensions

Dead or Alive: Dimensions was een grote verrassing om eerlijk te zijn. Ik ben geen al te getalenteerde persoon op het gebied van vechtgames en een handheldversie boezemde me niet al teveel vertrouwen in. Maar, de Nintendo 3DS heeft er een game bij dat even leuk is als de boezems van de hoofdpersonages soepel zijn!

Eén van de leukste modi is Chronicle, een combinatie van de hoofdverhaallijn, gameplay natuurlijk en een erg uitgebreide en erin verweven tutorial. Het verhaal overloopt volgens mensen die het kunnen weten de gebeurtenissen uit de eerste vier Dead or Alive games, maar ik snapte er eigenlijk geen bal van. Allerlei personages duiken op met elk hun eigen rivaliteiten en issues en het tempo ligt zo hoog dat je nooit de kans krijgt echt iets of iemand te leren kennen zonder dat je Wikipedia bezoekt.

Niet dat dat de pret kon drukken. Enkele knappe CGI-filmpjes maken het verteerbaar – de meeste zijn jammer genoeg wel in-engine en de acteerprestaties zijn … nogal 1D – en vooral dat je langzaam maar zeker de verschillende controls en moves leert kennen maakt het ideaal voor nieuwkomers in de reeks. Je wordt bij de hand genomen al was je een kleuter en dat is meer dan welkom. Bovendien worden de twee schermpjes erg goed gebruikt met een knap 3D-effect bovenaan en handige aanwijzingen en referenties onderaan. Zo kan je dynamisch zien welke combo’s je nog kan uitvoeren afhankelijk van welke inputs je al gaf, iets wat ook handig van pas komt in de Training modus.

Het vechten zelf kon ik door dit alles erg appreciëren en ik werd zelfs zo enthousiast dat ik probeerde combo’s uit mijn hoofd te leren. Minder ingewikkeld dan pakweg Street Fighter dit, met drie aanvallen en een vlot te gebruiken systeem om attacks te ontwijken en tegenaanvallen te starten. Je moet dan ook niet over bovenmenselijke reactiesnelheden beschikken om de nodige kont te schoppen in DoA: Dimensions en er is een perfect evenwicht tussen diepte en toegankelijkheid.

Het spektakel wordt verzorgd door duidelijke en vloeiende animaties en een hele reeks erg gevarieerde locaties waarin je nog ’s op verschillende niveaus kan knokken (en tegenstanders van af kan gooien). Zowel qua detail, artistieke keuzes als animatie valt er weinig op te merken en is dit één van de mooiste games uit de launch line-up. Ondanks dat de 3D implementatie snor zit, zullen hardcore spelers al snel omschakelen naar 2D omdat je dan 60 in plaats van 30 frames per seconde krijgt, iets cruciaals voor wie serieus bezig is met zijn job. Een beetje jammer dat hierdoor het punt van een spel op de 3DS een beetje de mist ingaat.

Er is overigens nog veel meer te beleven bovenop die al erg rijk gevulde singleplayer. De Survival modus plaatst je tegenover steeds sterkere en meer talrijke tegenstanders, tot een maximum van 100 gevechten. Zotjes en iets voor betere vechters dan ondergetekende! Iets toegankelijker zijn de Arcade uitdagingen die ook makkelijkere onderdelen hebben en waarin je je vooral zorgen moet maken om een zo goed mogelijke tijd neer te zetten.

Voor wie dan nog meer wil, is er de Tag modus. Daarin neem je het op tegen de moeilijkste opponenten, maar krijg je hulp van een tweede vechter bestuurd door de AI. Je kan wisselen tussen de twee, maar het is jammer dat de AI ook zelf kan beslissen om plots in de ring te springen. Multiplayer is er ook, maar je moet wel elk een versie van het spel hebben. Vind ik toch persoonlijk altijd een grote bummer. Je kan gelukkig naast lokaal ook online van jetje geven, maar de weinige wedstrijdjes die ik speelde liepen in het honderd door de vele lag. Vooral geschikt dus voor als je een vriend hebt die ook het spel heeft en naast je in de zetel zit.

In ruil voor al je bloed, zweet en tranen krijg je kleine poppetjes die je nadien kan fotograferen met je 3DS, zoals met die AR spelletjes. Een leuk extraatje voor de fans is dat nog, naast natuurlijk de normale dingen die je kan vrijspelen zoals kostuums en nieuwe personages.

Dead or Alive: Dimensions is een echte aanrader geworden dankzij de geduldige en slimme manier waarop nieuwkomers in de gameplay worden getrokken en langzaam maar zeker hun talent kunnen ontwikkelen. Jammer dat de verhaallijn nog altijd heel erg moeilijk te volgen is en niet profiteert van diezelfde visie en het bijhorende geduld van de ontwikkelaars. Gelukkig wordt dat goedgemaakt door knappe graphics, lekkere personages met het nodige décolleté-geweld, een diep en responsief vechtmodel en natuurlijk heel wat extra modi voor nieuwkomers en absolute specialisten. Zoek je een vechtgame op een handheld, dan is dit eentje dat je nu uit de winkel mag halen!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Dead or Alive Dimensions
geplaatst in: 3DS, Reviews, Tecmo Koei
tags: ,


Leave a Reply