gaming sinds 1997

Dead Rising

We kennen allemaal George A. Romero’s werk. Night of the Living Dead, Dawn of the Dead, Day of the Dead en Land of the Dead hebben allen een plaatsje gevonden in de kasten van horrorfanaten en campliefhebbers. Romero’s zombieprenten zijn de grootste bron van inspiratie geweest voor de ontwikkelaars bij Capcom (hoewel het doosje ironisch genoeg vermeldt dat “dit spel niet werd ontwikkeld, goedgekeurd of gelicenseerd door de eigenaars en makers van George A. Romero’s Dawn of the Dead”). Een vleugje humor is dus al vanaf het begin aanwezig. Welkom bij Dead Rising.

Jij bent Frank West, een journalist die geruchten heeft opgepikt van een afgelegen stadje dat in quarantaine wordt gehouden door het leger. Frank ruikt een goed verhaal en neemt de helikopter naar Willamette, Colorado, waar hij zombies door de straten ziet dwalen. Hij vraagt de piloot om hem bij het Willamette Park View-winkelcentrum af te zetten en hem weer op te pikken binnen drie dagen. En zo begint de zoektocht…

Vanaf het begin word je dus geconfronteerd met de tijdsgebonden gameplay in Dead Rising. Je krijgt 72 uur (wat ongeveer overeenkomt met 6 uur real-time) om de mysterieuze zombieplaag te onderzoeken en levend weg te raken. Door de beperkte tijd is het onmogelijk om alles te zien en te doen in een speelbeurt. En de ontwikkelaars van Capcom hebben veel nadruk gelegd op die herspeelbaarheid, wat meer negatieve gevolgen heeft dan je zou vermoeden.

Ten eerste heeft het spel maar één saveslot, dus je kan niet op je stappen terugkeren als je een verkeerde keuze hebt gemaakt of ietsje te veel hebt geleuterd. Hoewel die keuze steek houdt vanuit het standpunt van de ontwikkelaar, zorgt het ook voor heel wat woede als je een ‘case’ (een hoofdstuk in het verhaal) niet kan uitspelen omdat je net op het verkeerde moment hebt besloten om je spel op te slaan. Het volkomen ontbreken aan checkpoints is echter nog veel vervelender. Als je sterft, krijg je twee keuzes. Ofwel kan je al je gewonnen ervaring behouden en het spel opnieuw spelen (inderdaad, de HELE story mode herbeginnen) met een sterker personage, ofwel kan je je laatste savegame ophalen. Geen van beide opties is ideaal.

Maar wanneer je voorbij dit grote mankement kijkt, vind je een ongelooflijk voldoening gevend actiespel terug. Om de meutes schuifelende zombies te verslaan, kan je zowat alles gebruiken wat er te vinden is in het winkelcentrum, of het nu hamers zijn, kassa’s, bezems, emmers, kauwgomautomaten, kettingzagen of zelfs een splinternieuwe grasmachine. Uiteraard zijn er ook vuurwapens te vinden (in de winkel met jachtartikelen), maar om die te pakken te krijgen moet je eerst een psychopaat verslaan. Psychopaten zijn gek geworden overlevenden, die dienst doen als de bazen in Dead Rising. Ze zijn pittig, maar de beloningen om ze te doden zijn navenant.

Naarmate je vordert in het spel zal Frank ervaringspunten verdienen, wat hem nieuwe bewegingen, een langere levensbalk of een grotere draagcapaciteit oplevert of zelfs zijn schade en snelheid verhoogt. Door boeken te verzamelen kan je ook je statistieken verbeteren. Boeken kan je vinden over heel het winkelcentrum, in de vele kranten-, boeken- en stripwinkels. Wanneer je ze meedraagt in je inventaris (je hoeft ze niet noodzakelijk vast te houden), kunnen ze je toegebrachte schade vergroten, je tonen wanneer een foto het meeste opbrengt, of de slijtage aan voorwerpen verminderen.

Wat je ook altijd meesleurt is je camera (je blijft een journalist natuurlijk) waarmee je zowel zombies als de omgeving op de gevoelige plaat kan vastleggen. Verplicht ben je hier niet toe, maar je kan er wel zij-opdrachten mee scoren of achievements (er zijn er 50 in totaal) mee behalen. Om alles wat uitdagend te houden kan je slechts 30 foto’s tegelijk opslaan en moet je ervoor zorgen dat je nu en dan je batterijen vervangt.

Als je tijdens dat kiekjes schieten of rondhossen schade oploopt (en geloof me, schade oplopen zal je!) kan je een stukje eten om terug op krachten te komen. Zoals in het echte leven is pakweg een fles melk gezonder dan een vettige pizza en zal je met dat eerste sneller recupereren. De chefs onder ons kunnen zelfs ingrediënten combineren om nog calorierijkere en gezondere voeding te bekomen.

De game is redelijk uitdagend (en het genadeloze save-systeem helpt uiteraard niet), maar nooit oneerlijk of onmogelijk. Zoals gezegd valt het spel uit te spelen in zes uurtjes, maar om werkelijk alles te zien en elke achievement te unlocken, moet je minstens een tweede en waarschijnlijk een derde keer de hoofdmodus doorlopen. Het goede eraan is dat het spel niet repetitief aanvoelt (je speelt immers andere quests). Als je alle cases hebt vervolledigd en op tijd aan het helikopterplatform bent geraakt, dan unlock je Overtime Mode, in feite een vierde dag die heel wat vragen beantwoordt. Als je ook die tot een goed einde brengt, wordt Infinity Mode vrijgespeeld. Zoals de naam doet vermoeden, kan je in theorie eindeloos blijven doorgaan. Het minpunt dat eraan verbonden is, is dat je levensbalk constant vermindert, waardoor je dus voortdurend naar voedsel zult moeten zoeken.

Het geluid en de soundtrack in Dead Rising is uitzonderlijk. Hoewel het stemmenwerk soms wat campy overkomt, maakt de muziek alles goed. Het zijn echter vooral de effecten die de show stelen. Krakende zombie-koppen en afgerukte ledematen klonken nog nooit zo vettig! Haal de kettingzaag boven en plant die in een groepje tegenstanders en je zal kirren van auditief plezier.

Op grafisch vlak hebben we qua gebruik van textures al heel wat beter gezien op de Xbox 360, maar daartegenover staan dan weer uitstekend ontworpen levels die overvol zitten van nooit geziene aantallen vijanden. Korte laadtijden steken wel net iets te vaak de kop op maar framedrops hebben we gelukkig nooit ervaren.

Wat is dan de conclusie van dit alles? Dead Rising is in alle opzichten een erg geslaagd game. Hordes ondoden de kop inslaan is nog nooit zo leuk en vettig geweest. De setting komt erg geloofwaardig tot leven en wordt aangevuld met een degelijk verhaal, een erg charmant B-film sfeertje en behoorlijk goeie graphics. Enkel het ongelukkige save-systeem gooit roet in het eten en dat feit is verantwoordelijk voor het net niet halen van een score van meer dan 90%. Hadden de makers ons wat meer bewaarmogelijkheden geboden dan was dit een must-have geworden in plaats van een dikke aanrader.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Dead Rising
geplaatst in: Capcom, Reviews, X360
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>