gaming sinds 1997

Dead to Rights: Retribution

De Dead to Rights reeks werd voor het eerst op ons losgelaten in 2002 en liet ons kennis maken met Jack Slate, een politieagent in Grant City, en zijn trouwe viervoeter Shadow (met viervoeter bedoelen we dus zijn hond, geen kat of varken zoals sommige zich misschien afvragen). Het was een aangename game, maar geen hoogvlieger. Toch had ik het idee dat dit misschien het begin van een hele goede reeks kon worden. De tweede game, wijselijk gedoopt Dead to Rights II, was echter een ware teleurstelling en van mijn veronderstelling werd brandhout gemaakt.

Tijd heelt echter wonden bij Namco Bandai en de ondertussen nieuwe hardware is misschien de juiste oplossing om het duo de game te bezorgen die ze verdienen. Ondertussen zijn we zo ver gevorderd in deze generatie consoles dat het niet meer mis kan gaan met Dead to Rights: Retribution, of toch?

Na zachtjes de blu-ray in de console te penetreren kreeg ik al meteen een eerste klap in het gezicht: wat een slechte beelden! Graphics maken de gameplay niet, maar het geeft wel weer met hoeveel zorg en liefde de titel is gemaakt.

Het verhaal begint bij Jack Slate die in kritieke toestand van een boot strompelt en meteen verbaal aangevallen wordt door twee clowns waarvoor een circusschool te hoog gegrepen bleek. Tijdens het plagen van onze held verschijnt Slate’s hond Shadow gepast uit de schaduw en scheurt hij de keel open van de met verf bedekte tegenstander. De andere clown-achtige slaat algauw op de vlucht en dan krijg jij de controle meteen in handen… als Shadow weliswaar.

In een kleine tutorial leer je de basisbewegingen van de getrainde hond en rijt je vlot kelen open, krab je buiken kapot en bijt je in de edele delen van je tegenstanders. Vanaf dit punt krijg je het idee dat het spel een combinatie is van ‘Die Hard’ met ‘Turner and Hooch’. Het ondermijnen van bevelen van je overste en het overvloedige geweld is immers schering en inslag.

Het verhaal is niet van de bovenste plank, maar meer verwachten we ook niet van een titel waar de nadruk op actie ligt. Het grootste probleem is met andere woorden de gameplay: alles voelt log aan en is reeds lang voorbijgestreefd. Op de vuist gaan is ronduit saai en repetitief en wanneer je je wapens trekt vraag je je af of je plots weer in het PlayStation 2-tijdperk bent beland. De vijanden zijn dom en je hoeft niet meer te doen dan je crosshair op een punt te fixeren en te wachten tot de vijand zijn hoofd iets boven de ton uitsteekt. “Bang”, weeral een headshot en een Trophy of Achievement in de categorie makkies voor je collectie.

Ondanks de tekortkomingen bezit de game wel enkele goede innovaties zoals het bliksemsnel gijzelen van een vijand of het ontwapenen van een tegenstander met één druk op de knop om ze daarna brutaal af te maken met hun eigen wapen.

Het onderdeel waar het meest plezier valt uit te puren is het spelen met Shadow. De missies zijn vooral op stealth gericht, maar dan met een erg gewelddadig kantje. Tijdens het sluipen maakt Shadow vooral van zijn instinct om de hartslag gewaar te worden van vijanden, zelfs doorheen muren. Shadow kan tevens lichamen verslepen in de schaduw en blaffen om vijanden in de val te lokken. Het is meteen duidelijk: Shadow is niet het typische schoothondje van je oma!

We hebben uiteraard al gemeld hoe het grafisch aspect tegenvalt bij deze Dead to Rights, maar we moeten het er toch nog even over hebben. Het eerste wat opvalt zijn de saaie, steeds terugkomende texturen die veel te grof zijn afgewerkt. Het geheel is ongeïnspireerd en bevat geen tot weinig details waardoor het spel wel erg middelmatig op je scherm komt. De bewegingen van Jack zijn veel te stijf en de details op Shadow zijn, euh veel te weinig? Tevens lijkt Shadow eerder boven de grond te zweven dan werkelijk te lopen en contact te maken. De audio is met dezelfde haast opgenomen waardoor je enorm slecht stemmenwerk hebt, magere dialogen en schoten die niet beter klinken dan een slag met een lepel op een conservenblikje.

Ergens kan ik moeilijk geloven dat Namco Bandai een game zoals dit op ons loslaat. Misschien heeft de uitgever gewoon de hoop opgegeven en lijkt het makkelijker om Dead to Rights: Retribution te releasen in plaats van Volatile Games verder te laten prutsen zonder resultaat. De ideeën zijn er maar de uitwerking blijft uit. Gelukkig zijn er momenteel wel genoeg andere toptitels te vinden die waar voor je geld bieden.

Onze Score:
5.0
gerelateerd spel: Dead to Rights: Retribution
geplaatst in: NamcoBandai, PS3, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>