gaming sinds 1997

DiRT 3

DiRT 3, de nieuwste telg van Codemasters, neemt ons mee naar afgelegen landwegen, dichtbeboste gebieden en open vlaktes waar we bijna het zand tussen onze tanden voelen. De voorgaande delen bezorgden racefans een overvloed aan offroad disciplines, maar dwaalde duidelijk af van het rally racen zelf. DiRT 3 maakt echter een U-bocht en keert terug naar het begin. Kan deze keuze ons bekoren, of rijden we liever met de andere kolossen op gesloten circuits?

In DiRT 3 begin je als een rookie in het rallywezen: je krijgt een sponsor en een wagen en hiermee kan je beginnen aan de eerste rally stages. Naarmate je naamsbekendheid opbouwt en je talent groeit (of dit zou toch de bedoeling moeten zijn) speel je meer sponsors vrij en kan je uit meer wagens kiezen. Doorheen de carrièremodus zal je vaak rally-evenementen afwerken, maar toch stapt de game meer dan regelmatig op een zijspoor en zal je een Land Rush evenement (Rally, maar met snellere wagens en minder opgelegde wagen-specificaties), Rally Cross, Head 2 Head en het nieuwe Gymkhana moeten doorstaan.

Gymkhana heeft nog weinig met rally te zien, maar werd door Codemasters toegevoegd omdat Ken Block, de X-games piloot en tevens bekend uit DiRT 2, hier zijn tijd mee verdoet. Het is de bedoeling om op een terrein zo stijlvol mogelijk te driften, spinnen, springen en donuts te maken langs obstakels. Haal maar je beste stuurmanskunsten boven want dit vergt soms millimeterwerk!

De verscheidene racemodi komen nog eens meer tot hun recht door de grote diversiteit aan regio’s waarin je kan racen. Het ene moment vlam je door de open vlaktes van Kenia, om de race daarna in de besneeuwde bergen van Aspen af te werken en je laatste stage te eindigen in de dichtbeboste naaldwouden van Finland. Reken daar nog eens verschillende weersomstandigheden bij en een nachtcyclus waardoor de ritjes nooit gaan vervelen. De Ghymkhana evenementen vinden dan weer plaats in Monaco, Los Angeles Colosseum en de Britse energiecentrale Battersea. Als afwisseling gooit men nog een extra uitdaging in de weg onder de naam DC Challenges. Hier vervul je kleine opdrachten zoals het omrijden van borden tegen de klok of een driftsessie voor zoveel mogelijk punten. De drift-opdrachten konden mij weinig bekoren – het lijkt een hype om dit in racegames in te bouwen – en hier kijken we niet naar uit. Lozen die handel!

Het wagenpark is net zoals de trackselectie erg uitgebreid. Naarmate je meer sponsors vrijspeelt kan je aan de slag met moderne rallywagens zoals de Subaru Impreza WRX, de Ford Focus RS, Fiat Punto Abarth of de Lancer Evo X. Daarnaast is de game nog eens gevuld met een waslijst aan iconen uit de rallysport zoals de Audi Quattro, Toyota Celica, Renault Alpine, de Mini Cooper S Works Rally, Ford Escort MK2, de Lancia Delta HF Integrale en zelfs de Renault R5 Turbo! Hier eindigt het lijstje zelfs nog niet, maar Wikipedia vertelt ze je ongetwijfeld allemaal.

Grafisch doen de DiRT games het altijd goed. Het onderste uit de kan halen doen ze nooit, maar deze probeert het toch aardig goed. De wagens zien er fantastisch uit en het schademodel is er duidelijk op vooruit gegaan. De omgevingen zijn dan weer gedetailleerd en de effecten van de sneeuw, modder en verbrand rubber maken het plaatje bijna compleet. Het enige minpunt vond ik bij de start van een race in de regen dat je wagen er precies uitziet alsof hij bedekt is met noppenfolie in plaats van realistische regendruppels en je voelt ook wel dat alle tracks je uitzicht beperken.

De nieuwe menu’s zijn ook een aardige verbetering. In plaats van te drukke tussenschermen krijgen we hier een minimalistische presentatie met driehoekjes. Het is even wennen om een menu in deze stijl te zien, maar het oogt werkelijk prachtig. Jammer genoeg gooit een irritante stem die je zogezegd moet begeleiden roet in het eten. Gelukkig blijft alles beperkt en bieden de motorgeluiden en piepende banden soelaas.

Wie dan weer graag zijn stuurmanskunsten test tegen een medemens kan terecht bij de splitscreen, eindelijk nog een ontwikkelaar die hieraan denkt, of de multiplayer modus. Uiteraard zijn de modi hier precies zoals je verwacht van een racegame, maar er is meer. Dankzij een nieuwe party-modus kan je nu leuke wedstrijden spelen zoals Capture the Flag, maar dan met wagens of Outbreak waarbij je andere mensen moet infecteren door ze een duwtje met je bumper te geven. De variatie is enorm online en zal iedere speler, die-hard racer of recreatieve gamer, zeker bekoren.

DiRT 3 is zonder twijfel de beste en meest gevarieerde rallygame van dit moment. De diversiteit is enorm, maar Codemasters verloochent niet langer de rally-roots. De introductie van Gymkhana zorgt dan weer voor een frisse toets, maar overheerst de game nooit. Tel hier nog eens een leuke online modus bij en de game gaat je nooit vervelen. Deze hoort in de collectie van iedere gamer met een hart voor snelle bolides.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: DiRT 3
geplaatst in: Codemasters, Reviews, X360
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>