gaming sinds 1997

Donkey Kong Jungle Climber

Onze dikke apenvriend Donkey Kong is al een tijdje van het rechte pad gesukkeld. Zijn laatste rasechte platformspel is al enkele jaren geleden, maar hij heeft ons ondertussen bezig weten te houden met allerlei spin-offs, als daar zijn Mario vs. Donkey Kong, Donkey Konga, Donkey Kong Jungle Beat, en het aangename GBA-spel Donkey Kong: King of Swing. Op die laatste is er nu een vervolg gekomen, tevens het eerste spel van de primaat op de Nintendo DS. Weet Donkey Kong Jungle Climber ons te amuseren en laat het de DS tot zijn recht komen? We zullen zien!

Al snel blijkt dat Nintendo niet al te veel aandacht heeft geschonken aan het verzinnen van een aanleiding tot DK’s nieuwe avontuur. Xananab, een pratende banaan, is in allerijl van zijn thuisplaneet naar onze grote vriend gevlucht, op zoek naar hulp. King K. Rool, de leider van de Kremlings en tevens de enige in het spel die erin slaagt dikker te zijn dan DK, heeft de uiterst krachtige ‘crystal bananas’ gestolen en wil ze gebruiken voor het kwaad. Oh noez!

DK Jungle Climber komt dicht in de buurt van een platformer, afgezien van de besturing. Met de R-knop ga je naar rechts, L staat logischerwijs voor links, en een druk op beide knoppen tegelijk doet je springen. Tenslotte heb je nog de A-knop om aan te vallen. Het grootste deel van de tijd zal je je echter in de lucht bevinden, van hier naar daar slingerend. DK draait van nature in het rond, en de R- en L-knoppen nemen dan de rol van grijpgrage handen op zich, waarmee je takken moet vastgrijpen. Het klinkt ingewikkeld, maar in no time slinger je vlot doorheen de levels. De grote afwezige is hier uiteraard het touch-screen, dat amper gebruikt wordt. Je moet het af en toe aantikken om een speciale move te activeren, waardoor DK kan vliegen. Over nutteloos gesproken…

Het tweede scherm wordt handig gebruikt om het speelveld verticaal enorm uit te breiden. De voornaamste, en geniale, verandering ten opzichte van King of Swing is het gezelschap van Diddy Kong, de kleine vriend van DK. Hij kan met Donkey meereizen en veel sterkere aanvallen uitvoeren, alsook items dragen. Zo zijn er vleugels, een allesvernietigende hamer, een vlammenwerper, enz.

Heen en weer slingeren lijkt misschien niet meteen een fascinerende bedoening, maar dat is het wel. In het spel zitten allerlei puzzels verwerkt; zo moet je bijvoorbeeld aan switches hangen, bouten losdraaien, een kanteltreintje (je weet wel, zoals in de koolmijnen) bewegen of met de hulp van de zwaartekracht een bal laten rollen door aan de juiste kant te gaan hangen. Levels hebben ook hun eigen thema, afhankelijk van de eilandjes waarop ze zijn ingedeeld. Zo heb je een fruit- en groetenwereld, met rollende maïskolven, druiventrossen om aan te zwieren en bloemen die je katapulteren. De thema’s maken de speelwerelden gevarieerd en leuk om naar te kijken.

En zo tuimelen we in het audiovisuele deel. Alles ziet er gelikt uit en er werd gelukkig gekozen voor netjes afgewerkte 2D-omgevingen in plaats van slechte 3D-graphics. Toch had Nintendo gerust iets meer werk kunnen steken in de kleine details zoals effectjes. Als het op geluid aankomt, moeten we genoegen nemen met verschillende hippe jungledeuntjes en warm apengekreun.

Wat vele goede games ten val brengt is de vaak korte duur ervan en dat is ook hier het geval. Ik zit midden in de examens en toch ben ik erin geslaagd het spel op één dag uit te spelen tijdens mijn pauzes (al moet ik wel toegeven dat er niet al te veel geblokt werd). Een gemiddelde gamer zal er na zo’n 6 à 7 uur volledig doorheen gelopen zijn. Je kan dan de game dan nog herspelen om alle verborgen munten en dergelijke te zoeken, maar dat is niet bepaald verschrikkelijk interessant te noemen. Er zijn ook nog enkele minigames om je mee bezig te houden, maar na een keer of vijf laat je die ook links liggen, vrees ik.

Ik heb altijd een dubbel gevoel bij dit soort spellen. Je suist erdoor vanwege de verslavingsfactor en net wanneer ze behoorlijk pittig beginnen te worden, zijn ze voorbij. Sowieso is een spel dat je in een dag uitspeelt té kort. Door de puzzelelementen is een volledige tweede play-through niet iets waar je meteen terug aan begint, waardoor je dus 45 euro betaalt voor iets dat na een of twee dagen alweer in de kast ligt. Je moet Donkey Kong Jungle Climber echter wel eens gespeeld hebben: huren dus, die handel!

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Donkey Kong Jungle Climber
geplaatst in: DS, Nintendo, Reviews
tags: ,


Leave a Reply