gaming sinds 1997

Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 2

Voor wie niet genoeg krijgt van Dragon Ball Z is er nu Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 2 voor de Wii. Het spel verscheen al eens op de andere consoles, maar krijgt er nu een volledig nieuwe besturing, nieuwe personages en nieuwe arena’s bij.

De besturing is volledig aangepast aan de Wii-mote en ze werkt verbazingwekkend goed. Verschillende bewegingen met je afstandsbediening leiden dus tot andere moves. Dat ziet er misschien lullig uit voor een buitenstaander, maar wat boeit mij dat? Het is gewoon cool om een Kamehameha uit te voeren door die beweging na te bootsen. De besturing is, zeker in het begin, wel extreem moeilijk.

Maar een steile leercurve betekent later meer voldoening. Alle bewegingen voer je uit met je Wii-mote en dat betekent dat je veel van buiten moet leren. Hoe moet je vliegen, wat zijn de verschillende Ki-moves, hoe verdedig je best? Normaal heb je die dingen meteen onder de knie, maar dit is echt opnieuw leren gamen. Protest is hier niet aan de orde, want de besturing is tot in de puntjes uitgewerkt. De echte azijnpissers kunnen altijd hun GameCube-controller aansluiten op hun Wii, maar zo ontneem je volgens mij jezelf het grootste plezier.

Voor wie al eerder Tenkaichi heeft gespeeld, biedt dit vervolg niets nieuws. Het is allemaal wel wat beter uitgewerkt, je hebt meer personages en het verhaal is weer een stuk uitgebreider. Alles samen biedt Tenkaichi 2 een dikke 60 uur aan gameplay en dat is veel voor een fighter. Het is echter maar de vraag hoeveel keer je de Saiyan-saga nog eens wilt spelen. Hoe goed deze spellen ook zijn uitgewerkt, het is echt tijd voor een verhalend spel in het universum van Dragon Ball Z.

Grafisch blinkt het spel ook voor de Nintendo Wii uit. De sfeer zit er helemaal in dankzij de aparte tekenstijl van de personages in een 3D-wereld. Die 3D-wereld kun je overigens helemaal aan gort schieten, zodat er uiteindelijk enkel een zwartgeblakerd gebied overblijft. Ook de personages hebben duidelijk te lijden onder je aanvallen. Ze krijgen schrammen en kleerscheuren en takelen zichtbaar af. Dit is zonder twijfel de mooiste Dragon Ball Z tot op heden.

De sfeer van DBZ zit er goed in; verwacht je dus maar aan supersnelle actie, belachelijk uit proportie getrokken aanvallen en ijzersterke dialogen. Die ijzersterke dialogen zijn eigenlijk helemaal niet zo ijzersterk, maar ze doen me wel nostalgisch denken aan de tijd dat ik nog verslaafd was aan Dragon Ball Z. Je kunt ook kiezen voor de Japanse stemmen en dat maakt het alleen maar authentieker.

Naast het reeds bekende verhaal, dat nu ook is aangedikt met de films en minder bekende passages, zijn er nog veel meer mogelijkheden. De meeste ken je al uit eerdere games, zoals tournament of een gevecht voor een hogere ranking. Je kunt je fighter natuurlijk ook volledig aanpassen naar jouw normen. Nogmaals, er is niet veel nieuws onder de zon en het is maar de vraag hoelang ze dit concept nog kunnen rekken.

Maar als we even niet denken aan vernieuwing blijft dit het beste Dragon Ball Z-spel ooit verschenen. Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 2 voor de Wii is niet essentieel beter dan die voor de PS2, maar het doet wel iets nieuws met het genre. Niemand, ook ik niet, dacht dat dit wel zou werken. Maar het werkt, enkel het neerdalen is soms een beetje problematisch. Het is jammer genoeg ook de enige frisse wind die waait in de serie. Daar moet je geen rekening mee houden, maar het mag wel. Nog geen Budokai of Budokai Tenkaichi gespeeld? Dan is dit spel zeker de moeite waard door zijn 120 personages, 60 uur gameplay, gelikte menu’s, perfecte DBZ-sfeer en belachelijk veel mogelijkheden.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 2
geplaatst in: Atari, Reviews, Wii
tags: ,


Leave a Reply