gaming sinds 1997

Dragon Ball Z: Burst Limit

De strijd der vechtspellen is hard. Het is niet gemakkelijk om op te boxen tegen fightgames als Tekken, Soul Caliber en Street Fighter. Dragonball, de immens populaire anime-serie, heeft ook al enkele vechtspellen op zijn naam staan. Atari staat garant voor het leveren van Dragon Ball-games met een hoog niveau, maar zullen ze ook deze keer voor voldoende vernieuwing zorgen??

Hoewel we allen stiekem hoopten op een andere verhaallijn dan gewoonlijk in de Dragon Ball Z-games, heeft Atari zich aan de gebruikelijke formule gehouden. Het verhaal speelt zich opnieuw af op het moment dat Goku zijn handen vol heeft met Raditz. Bij het spelen van de storymode begint men direct aan een gevecht zonder een woordje uitleg over wat er zich vooraf afspeelde. Men vereist dus, zoals bij de vorige Dragon Ball Z-games, enige achtergrond over de verhaallijn om met volle teugen te kunnen genieten van deze game. Voor mensen die niets van de oh zo populaire anime-reeks afweten is de storymode eigenlijk niets meer dan een reeks achtereenvolgende gevechten.

Natuurlijk zijn die gevechten op zich zeer vermakelijk. Atari verdient een grote pluim voor het uitstekend overbrengen van de snelle gevechten die we gewoon zijn van de serie. Je zoeft van de ene kant van je scherm naar de andere. Ter land, (niet ter zee) en in de lucht! Knop-geram tot je er stijve vingers van krijgt. Voor de mensen die willen imponeren met krachtige combo’s of snelle aanvallen is het altijd mogelijk, en tevens ook aan te raden, om de tutorial modus eens door te nemen.

Helaas worden de snelle gevechten gehinderd door de lastige ‘Drama Pieces’. Wanneer je aan een bepaalde voorwaarde voldoet, dan krijg je een verhaalgerelateerde actie tijdens het gevecht. Na zo’n scene word je personage verrijkt met enkele positieve effecten zoals een toename in snelheid of krachtigere slagen. De voorwaarden voor een scene variëren van het uitvoeren van een speciale aanval over het incasseren van grote schade tot het terugkaatsen van een aanval,… Deze Drama Pieces zijn naar mijn mening zeer irritant, zeer herhaaldelijk en maar matig uitgewerkt.

Een groot pluspunt tegenover de vorige Dragon Ball Z-games is de toevoeging van een online modus. Hier kun je echt uit je bol gaan en bewijzen dat jij de beste Goku of Gohan bent. Online gevechten zorgen immers voor een extra dimensie in het spel. Men vecht als het ware tegen een andere persoon. Het is veel spannender, de wil om te winnen is veel groter en ons mannelijke ego wil en zal niet verliezen. En zoals we van Xbox Live gewend zijn wordt het hele online gebeuren gespeeld zonder lag. Niets dan lof dus voor deze online modus!

Grafisch is Burst Limit een streling voor het oog. De nadruk lag duidelijk bij het zo goed mogelijk namaken van de anime-reeks en niet bij het creëren van een zo realistisch mogelijke wereld. Het lijkt wel of je de serie in High Definition aan het bekijken bent. Burst Limit kent een DTS-soundtrack die ongetwijfeld schitterend te noemen is. Helaas is de voice acting afgrijselijk slecht. De stemmen lopen niet synchroon met de monden en het lijkt of elk personage een script van welgeteld drie zinnen heeft.

Dragon Ball Z: Burst Limit gaat verder op zijn gebruikelijke formule. Niet veel vernieuwing, niet veel extra. Maar toch?! Is het fout om een goede formule opnieuw te gebruiken? Het geheel zit goed in elkaar met ontzettend spannende en snelle gevechten. Daarnaast maken ook zeer scherpe grafics en een eindeloze online wereld van Burst Limit een uitstekende fightgame. Als Dragon Ball Z-fan moet je deze gewoon hebben, als niet-fan zou ik maar snel enkele afleveringen bekijken en je daarna naar de winkel reppen om deze game te kopen.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Dragon Ball Z: Burst Limit
geplaatst in: NamcoBandai, Reviews, X360
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>