gaming sinds 1997

Dragon Quest IX: Protectors of the Starry Sky

Dragon Quest is samen met Final Fantasy zowat de meest bekende en succesvolle RPG reeks in Japan en sedert Dragon Quest VIII op de PS2 zijn ook gamers in onze contreien opgewarmd geraakt voor de klassieke gameplay, de intieme verhalen en de originele monsters van deze spellen. Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies komt uit op de Nintendo DS in plaats van op grote consoles en dat is niet de enige vernieuwing waardoor Square Enix van dit klassieke rollenspelgame een absolute must maakt.

Je kruipt in de huid van een Celestrian, een soort goddelijke mens met vleugeltjes die leeft in de wolken, hoog boven de normale wereld waar gewone stervelingen kunnen genieten van jouw bescherming. Ze kunnen dan ook de effecten van jouw activiteiten zien, maar niet jou zelf. Al snel echter gebeurt er iets verschrikkelijks waardoor je je krachten verliest, en op avontuur moet gaan om jezelf terug goddelijk te maken. Bovendien ligt de hoop van alle Celestrians in jouw handen om het verwoeste rijk tussen de sterren in ere te herstellen.

Het hoofdverhaal mag dan wat standaard aanvoelen, waar DQIX in uitblinkt is in het creëren van geloofwaardige personages, met hun eigen leventje en problemen. Elk dorpje dat je aandoet heeft dan ook memorabele opdrachten in petto die an sich niet episch zijn, maar wel meeslepend omwille van de intieme en gevoelige sfeer. Achtergelaten dochters, mysterieuze ziektes, eenzame zielen die niet kunnen naar de hemel overgaan tot ze hun achterblijvende man hebben getroost.. Het mag er dan kiddy uitzien, de vele verhaallijnen hebben voldoende diepgang en subtiele humor op verscheidene niveaus om zowel volwassenen als kinderen te boeien.

Tientallen uren alleen al om daarmee te spenderen, maar er is nog veel meer. Er zijn vele zij-missies, je kan specifieke missies ondernemen om je personages te versterken of speciale objecten te verzamelen en wie zich wil specialiseren in één klasse – laat staan in meerdere – zal dan ook weken en maanden zoet zijn. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de alchemie-mogelijkheden. Stop allerlei ingrediënten in een pot, en verkrijg zo unieke wapens, potions en armour. Natuurlijk moet je daarvoor eerst recepten ontdekken en testen en de nodige ingrediënten verzamelen. En pas op, we beperken ons hier niet tot een zwaard en drie soorten schilden. Sexy onderbroekjes, pluizige schoentjes met een konijntje erop, boxer shorts, jeansbroeken en zelfs pumps in allerlei kleuren.. Aan originaliteit en mogelijkheden geen gebrek! Moet ik nog zeggen dat je waar krijgt voor je geld hier?

Dit alles zorgt er dan ook voor dat je personage ongelooflijk uniek kan worden uitgewerkt, wat leuk is om jezelf te individualiseren voor de multiplayer-opties zowel wat betreft uitzicht als skills. En je kan hetzelfde doen met je drie kompanen die je volledig zelf kan uitbouwen en desnoods van klasse kan laten switchen na ongeveer een derde van het verhaal.

Maar let op, hoe leuk en casual dit lijkt, je zal zwaar op je doos krijgen als je ook niet wat strategie en tactiek stopt in hoe je jezelf en je party uitbouwt en balanceert. De verschillende klassen (dief, magiër, priester, …) hebben elk hun eigen specifieke specialiteiten naast algemene skills die allemaal kunnen worden verbeterd via skill points en die dan ook naargelang je erin sterker wordt je bijzondere krachten en mogelijkheden geven.

Het vechten zelf is nog steeds turn-based. Minpunt is onder meer dat je niet kan kiezen wie eerst aanvalt wat het soms moeilijk maakt om je tactieken perfect uit te werken, maar in ruil krijg je wel gestroomlijnde gevechten waarin magie, hand-aan-hand en ranged aanvallen elkaar snel opvolgen. Er zijn ook massa’s verschillende wapens en magische mogelijkheden waardoor je de schermutselingen – en toegegeven, grinden is soms nodig – niet snel beu zal worden. Handig is ook dat tegenstanders zichtbaar zijn op de wereldmap zodat je ze soms kan ontwijken mits wat handigheid en na een tijdje zullen zwakkere tegenstanders ook gewoon van je weglopen in de map zodat je er geen tijd mee verliest.

Wat dit alles nog aangenamer maakt, is de grote variatie aan vijanden en ongelooflijke creativiteit en kunde die aan de dag werd gelegd om ze te maken. Zowel creatief als technische zijn het stuk voor stuk pareltjes, voorzien van de nodige humor (hun namen, aanvallen, reacties blijven verrassen en laten je soms glimlachen) zodat het nooit overdreven serieus wordt. De bazen zijn evenzeer om duimen en vingers bij af te likken, maar zullen je even goed soms een kwartier duren om te verslaan! Geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken dus, en vandaar de nood om nu en dan wat te grinden. Gelukkig zijn er ook genoeg spells en objecten die je in geval van nood uit kerkers kunnen teleporten en je kan er ook heel snel mee van de ene locatie naar de andere gegoocheld worden zodat je nooit te gefrustreerd raakt. Sterft er iemand van je crew, dan kan je die laten herrijzen voor een prijsje en als iedereen het loodje legt dan zal je enkel gestraft worden in je geldbuidel. Pijnlijk, maar een goeie manier om je vooruitgang niet in de weg te leggen.

We moeten ook absoluut wat zeggen over de multiplayer. Je kan lokaal met zijn vieren (of minder) op avontuur trekken en je moet daarbij niet constant in één groepje blijven. Iemand kan dus gerust alleen zijn ding doen en enkel ter hulp schieten wanneer je merkt dat er problemen zijn. Bovendien speel je zowel in singleplayer en multiplayer met hetzelfde personage wat een leuk gevoel van persistentie geeft.

Een knap uitgewerkt vechtsysteem dus, levelen dat duidelijk effect heeft op je efficiëntie, monsters en kerkers waar je blij van wordt, een prachtige en intieme verhaallijn, knappe graphics en animaties, meeslepende muziek, hopen persoonlijkheid in het design en een originele multiplayer… Maar niet alles is perfect. Zo zijn de menu’s, vooral bij het kopen en verkopen, wat onhandig en kan je bijvoorbeeld niet zien wat alle effecten zijn van het kopen en uitrusten van nieuwe spullen zodat je nooit helemaal zeker bent of het een goeie keuze is. Ook de aparte inventories tussen je personages en dan nog eens een aparte knapzak lijkt me wat overbodig.

Dragon Quest IX is een prachtige RPG die oude en nieuwe spelelementen met elkaar combineert tot een uniek handheldavontuur dat een must is voor iedereen met een DS in zijn pollen. Zelfs als je rolletjes spelen normaal maar niks vindt, dan nog garandeer ik je uren en uren speelplezier. Proberen!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies
geplaatst in: DS, Reviews, Square Enix
tags: ,


Leave a Reply