gaming sinds 1997

Driv3r

Er is de laatste tijd heel wat heisa rond Driv3r. Volgens sommigen valt het goed mee, maar anderen boren het dan weer volledig de grond in. Ik vond dus dat het tijd werd voor een eerlijke en onpartijdige recensie zodat iedereen weet hoe de zaken staan. Uiteindelijk is dat toch waar Fragland om draait.

Slechts één woord heb ik nodig om uit te drukken wat ik vind van het verhaal en hoe het verteld wordt: perfect. De filmpjes zien er zo indrukwekkend uit dat het voelt alsof men een actie/videoclip regisseur heeft ingehuurd om de actie van het scherm te laten druipen. Als je een groter deel van het spel hebt gespeeld, kan je die tussenfragmenten allemaal na elkaar bekijken waardoor je denkt dat je naar een film kijkt die kan concurreren met Heat (de eerste scène die je ziet, vertoont een grote gelijkenis met het straatgevecht na de bankoverval in Heat). De basiselementen in het verhaal zijn een diefstal van veertig exotisch wagens en het web van misdaadorganisaties en intriges dat daarmee gepaard gaat (dit deed me onmiddellijk denken aan de originele Gone In 60 Seconds van 1974, ook omdat een groot deel van de bolides lijkt op degene uit de film).

Indien je voor een poosje gestopt was met spelen zal het verhaal worden samengevat in een 24-achtige “vorige keer in Driv3r”. Dit fragment zorgt ervoor dat het tempo er meteen weer inzit.

Zoals ik al zei, zijn de beeldfragmenten prachtig, maar dat zorgt er ook voor dat het verschil tussen die scènes en de in-game graphics erg groot is. De omgevingen zijn niet bepaald lelijk, maar toch lijkt het alsof er niet genoeg tijd was om alles degelijk af te werken. De botsingen en de gevolgen daarvan zijn dan weer wel prachtig en diep uitgewerkt. Men gebruikt een systeem waarbij een voertuig uit een bepaald aantal elementen bestaat en die kunnen dan tot een zekere graad worden vernield. Dit leidt tot gebroken vensters, geplooide motorkappen en half loshangende bumpers die over de weg schrapen.

De geluidseffecten zijn op hun best als het te maken heeft met motoren of gierende banden. In veel films zie je die typische witblauwe politiepatrouilles één voortvluchtige achtervolgen. Als een dergelijke auto de bocht rond slipt, maken die banden een typisch geluid en men is erin geslaagd dat effect precies na te bootsen.
In een opdracht moet je een oude slee, voorzien van de nodige paardenkracht, terug naar een bende rijden. Het geluid van die ronkende motor klonk indrukwekkender dan de op en neer bewegende cilinders van de Dodge Charger die recent in Top Gear werd getest (voor degene onder jullie die niet onmiddellijk een idee hebben hoe zo’n stukje nostalgie eruit ziet: hij werd gebruikt in de film Vanishing Point en was het antwoord van de concurrentie op de Ford Mustang).

De voice-overs zijn schitterend, als een grote acteur als Michael Madsen die verzorgt kan dat natuurlijk niet anders, en ook de soundtrack mankeert niets. Effecten buiten de wagen zoals het openen van een deur of geweerschoten zijn matig, misschien omdat de rest zo indrukwekkend was.

Tijd voor het meest besproken onderwerp: de gameplay. Na een halfuurtje is het duidelijk hoe alles in zijn werk gaat en tegen die tijd zal het autorijden een ongelooflijke sensatie zijn, zeker wanneer je door kleine straten of over drukke kruispunten scheurt terwijl de tijd genadeloos wegtikt.

Als doelloos rondrijden en keet schoppen alles is wat je hartje begeert, kan je de mode “take a ride” kiezen. Wil je echter je rijvaardigheden grondig testen, speel dan de driving games. Ze geven het spel een grote meerwaarde omdat ze zo spannend en verslavend zijn. Er is voor elk wat wils: checkpoint race, achtervolgingen (zowel achtervolgen als achtervolgd worden), overleven, alle kegels raken, tussen de kegels rijden, noem maar op. Jammer dat men niet gekozen heeft voor een uitspeelstijl. Ter verduidelijking: nu kan je elk spel spelen wanneer je maar wilt, maar als je erin slaagt het doel te bereiken, gebeurt er niets. Wat ik prefereerde was dat per stad een aantal proeven moesten afgelegd worden en na het slagen van een bepaald aantal, krijg je een volgende stad om aan te beginnen. Iets zoals de Tony Hawk single player dus.

Wat is het probleem dan? De gameplay buiten de voertuigen is, cru gezegd, gewoon brakkig. De camera werkt compleet tegen, rondlopen is veel te stijf, automatisch richten werkt bijna niet en samen met alle andere slechte eigenschappen zorgt dit alles ervoor dat je binnen het halfuur misselijk bent. Ik ben erg teleurgesteld in Atari en kon bijna niet geloven dat ze dit niet opgelost konden hebben, maar de dingen zijn zoals ze zijn en treuren verandert daar uiteraard niets aan.

De extra’s zijn goed: met een making of Driv3r, een Terminator trailer en een Transformers demo legt Reflections ons wel erg in de watten. Michael Madsen vertelt je de grote lijnen die schuil gaan achter de productie van dit spel, de trailer doet je wensen dat het reeds herfst was (wat al zo zou kunnen zijn als je naar het weer kijkt) en de demo nu ja … is een demo.

Jammer dat de gamplay gedeeltelijk de mist in gaat, anders was dit spel zowat perfect. Hoe dan ook, het heeft mij niet tegengehouden om te blijven doorspelen, vooral dankzij het boeiende verhaal. Het geluid klinkt bij momenten zeer indrukwekkend, doch de in-game graphics zijn dan weer wat aan de zwakke kant. Maar het zijn vooral de leuke driving games die ervoor zorgen dat het spel een volwaardige levensduur krijgt, zelfs al speel je de story mode niet. Misschien waren de critici zo streng omdat de verwachtingen tijdens die drie jaar te hoog zijn opgebouwd en dat andere gelijkaardige games zoals GTA: Vice City profiteerden van het feit dat ze eerder op de markt werden losgelaten. Wat opvalt, is dat ondanks de negatieve reacties in de media de verkoopcijfers, misschien door het indrukwekkend reclamefilmpje, torenhoog in de charts genoteerd staan. Maar wees gewaarschuwd: dit spel heeft wel degelijk één zeer zwak punt.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Driv3r
geplaatst in: Atari, PS2, Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>