gaming sinds 1997

Dungeon Siege II

Toen Dungeon Siege enkele jaren geleden het daglicht zag werd het beschouwd als een 3D-versie van de Diablo-reeks. Gas Powered Games had gezorgd voor prachtige graphics en heel veel actie. Dat de klassieke RPG-elementen hier wat onder leden kon veel gamers niet deren, maar toch werd het spel geen overdonderend succes zoals Diablo 2 er één was. Of de makers de gameplay hebben kunnen verdiepen en verbeteren met de opvolger Dungeon Siege II zal je snel te weten komen dankzij deze review.

DSII is eindelijk nog eens een stevige boterham; reken immers maar op tientallen uren spelen voor je dit beestje hebt doorworsteld. Eens je zover bent zal je dan ook een indrukwekkend aantal keer op je muisknop hebben geklikt, massaal veel monsters hebben afgemaakt en heel wat buit hebben verzameld. Want daar draait het allemaal om in dit spel: je al hakkend en stekend met je party een weg banen doorheen allerlei omgevingen en kerkers, onderweg spulletjes verzamelend en je personages uitbouwend.

De vijanden zijn overigens best afwisselend en sommige bosses blijken verrassender dan verwacht. Wel jammer dat de tegenstanders niet zo bijster slim of moeilijk te verslaan zijn. Epische gevechten zoals in Baldur’s Gate 2 zitten er niet in. De makers hebben vooral gekeken om het spel toegankelijk te houden en hadden kennelijk een voorkeur voor meer, maar gemakkelijkere, vijanden. Toegegeven, na de eerste keer uitspelen kan je herbeginnen op een moeilijkere setting, maar tegen dan had ik bijlange geen zin meer om nog eens een muis te verslijten!

Net als zijn voorganger is dit spel immers vooral een singleplayerervaring. Hoewel je in het begin je personage (beperkt) mag samenstellen is dit geen Guild Wars of laat staan een World of Warcraft. Eenzaam zal je desondanks niet zijn, want je party zal tot zes avatars (4 tijdens het eerste keer doorspelen) kunnen bevatten die je nu ook voor de eerste keer helemaal zelf naar wens kan uitbouwen. Als je liever één van die personen vervangt door een pet kan dat ook perfect! Er is onder andere keuze uit pakezels, draakjes en ander ongedierte.

Het blijft niet enkel bij het meenemen van die, overigens relatief zelfstandige, kompanen tijdens je tochten; je kan op elk moment tijdens het spelen switchen naar gelijk welk personage in je party. Bovendien is het erg makkelijk om eenvoudige bevelen uit te delen aan je vrienden, zoals ze vragen om alles kort en klein te slaan of gewoon precies hetzelfde te doen als jou. Ook op andere vlakken is de interface goed uitgewerkt en werden de controls simpel gehouden. Aanvallen doe je met de rechtermuisknop, lopen met links, mages kunnen autocasten en items kunnen met één druk op de knop verzameld worden.

Even goed uitgewerkt, met net genoeg diepgang om ook de meer ervaren kerkerganger te kunnen blijven boeien zijn de RPG-parameters. Je kan kiezen uit vier klassen: Ranger, Fighter, Combat Mage en Nature Mage. Je moet echter zelf je klasse uitbouwen door de passende speelstijl te volgen: een Nature Mage laat je dus best niet de hele tijd met een oorlogshamer timmeren. Elke klasse heeft op zijn beurt 12 verschillende skills (de ene al leuker dan de andere) die je kan uitbouwen zoals je wil. Zoals het de gewoonte is in dergelijke games, moet je eerst de lagere skills voldoende sterk maken vooraleer je de meer geavanceerde kan gaan kiezen. Tenslotte heb je ook nog eens enkele erg handige ‘special powers’ die je gelimiteerd kan gebruiken.

Naast het vechtgedeelte is in dergelijke games het verzamelen van coole items meestal één van de leukste aspecten. Op dat vlak stelt het spel echter een beetje teleur omdat je die beste wapens en armour eigenlijk niet nodig hebt om de vijanden te verslaan en ook gewoon omdat ik de stuff uit Diablo 2 verslavender vond. Wel handig zijn de ezeltjes en de teleporters waarmee je gemakkelijk terug naar de stad kan om al je spulletjes te verpatsen in ruil voor een handvol goud.

Dat vechten en verzamelen doe je overigens in knappe omgevingen. Vooral op één van de hogere resoluties ziet alles er afgelikt uit, zijn de modellen en objecten erg gedetailleerd en ook wat betreft het design is er goed werk geleverd. De setting blijft vanzelfsprekend geïnspireerd op de traditionele fantasywerelden, maar diegene die door Dungeon Siege II wordt neergezet is geloofwaardig en stelt je inlevingsvermogen niet te veel op de proef. Ook een al te groot déjà-vu gevoel is afwezig, wat enkel maar als een pluspunt moet gezien worden, zeker als je weet dat je de typische (maar uitstekend in beeld gebrachte) bossen, kerkers en zandvlaktes zal moeten doorkruisen.

Over het geluid is het altijd moeilijk oordelen, maar de sfeer wordt wel mooi gezet door de soundtrack. Die is erg sfeervol en past zich aan naargelang de locatie en de activiteit. Ook de effectjes tijdens het knokken zijn goed gedaan en zorgen ervoor dat je het gevoel krijgt dat je deel uitmaakt van een groter geheel. De voice-acting valt mee, maar ik klikte zoals gewoonlijk sneller door de dialogen dan dat die mannen spreken.

Leuk en verfrissend is de optie om het verhaal samen met een vriend te spelen. Je kan zelfs je party uit je singleplayer savegame importeren en daarmee aan het werk gaan. Jammer is wel dat je steeds moet beginnen van bij het begin, iets wat de funfactor van deze optie een beetje beperkt.

Dungeon Siege II is een geslaagde actie-RPG die alles heeft wat je van een dergelijk game verwacht. Jammer genoeg kan je de meer uitdagende moeilijkheidsgraden pas na een eerste keer uitspelen unlocken, is het verhaal en de gameplay net iets te middelmatig en steekt na een paar tientallen uren wel het spook van de repetitiviteit op. Ben je echter op zoek naar een spel in dit genre en hou je van voorgangers zoals Sacred of Diablo 2, dan zal het mooie en goed klinkende Dungeon Siege II zeker voldoende plezier voor je geld bieden!

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Dungeon Siege II
geplaatst in: Microsoft, PC, Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>