gaming sinds 1997

Dungeon Siege

In Mei 1998 verliet Chris Taylor Cavedog Entertainment, waar hij werkte aan het legendarische Total Annihilation, om een eigen bedrijfje genaam Gas Powered Games op te richten. Het eerste project van deze nieuwe developer werd Dungeon Siege, niet een RTS waarmee Chris Taylor al zijn strepen had verdiend, maar een action fantasy RPG. Is dit dé Diablo-killer waar we allemaal op hebben gewacht of is dit een mooie illustratie van het spreekwoord « Schoenmaker blijf bij je leest! »?

Het verhaal speelt zich af in het land Ehb, waar mensen nog mensen zijn en waar magie getolereerd wordt, het land is vredig en wordt beschermd door het ijzersterke 10th legion. Maar compleet onverwacht valt er een hele resem ongedierte binnen. Boer Zwaardmans zit rustig patatjes te planten terwijl zijn buurman zijn erf komt opstrompelen. Na een korte conversatie neemt de moedige Zwaardmans zijn riek en trekt ten strijde tegen het kwade.

De intro is gedaan, en wat blijkt: de cut-scene was real-time gerenderd en maakte gebruik van de game-engine. Deze engine is buitengewoon schitterend, niet alleen is alles compleet 3D, maar zijn er geen laadtijden, de gehele wereld kan je doorwandelen met slechts een laadbeurt. Buiten dit is de engine ook nog eens in staat geweldig mooie omgevingen weer te geven en is het cameragebruik ook heel eenvoudig. De engine schokt heel zelden en vereist geen supercomputer! Ik voel mij dan ook verplicht om de graphics van dit spel een maximum score te geven.

De gameplay is anders als in de normale RPG, zo kan je niet na een aantal XP-points je skills zelf aanpassen, maar gebeurt dit door het spel zelf. Als je vaak met de boog schiet, zullen die skills verhogen, terwijl als je je vijanden molt met spells zal je intelligentie verhogen. Dit is leuk voor de casual RPG-er maar voor een RPG-freak is dit eerder een negatief punt. Buiten een enorme wereld die je moet verkennen is het vecht systeem enorm gemakkelijk, zo zal je niet meer Diablo 2 gewijs op elke vijand moeten klikken, maar is een klik meestal genoeg om een hele groep vijanden uit te moorden. Ook kan je kiezen tussen 4 wapens die je onmiddellijk bij de hand hebt: je zwaard, je boog en 2 spreuken.

Je merkt aan het spel dat het gemaakt is door een RTS-er, zo kan je met meerdere personages tegelijkertijd spelen, je komt deze figuren tegen waarna je ze kan inhuren of soms komen ze ook gewillig mee. Zo kan je ook ezels meenemen, deze dieren hebben quasi niets van kracht maar worden gebruikt om extra items te kunnen meesjouwen. De AI van de muilezels zijn van goed tot heel goed, zo lopen ze nooit in de weg en als er gevochten wordt blijven ze altijd achterwege zodat ze niet gekwetst raken. Ook de AI van de mensen is vrij goed, zo zullen sommige dieren wegvluchten wanneer ze verliezen. Nog een invloed van de RTS is dat je kan kiezen of je mensen aanvallen of verdediging en kan je ook een formatie kiezen.

Volgens de makers is het spel in zo’n 30-50 uur zijn uit te spelen, ik heb er 26 uur over gedaan en ben op een bepaalde plaats compleet verloren gelopen dus volgens mij is het te doen in een dikke 20 uur. Maar nadat je de single-player mode hebt uitgespeeld, heb je natuurlijk ook de multiplayer-versie. Voor de multiplayer-mode kan je je single-player karakters gebruiken, je kan dus gemakkelijk beginnen met een level 50+. Je kan met de Multiplayermode met maximaal 8 personen de Single Player- versie cooperative spelen of gewoon een “quick game” spelen waar je 1 opdracht krijgt zoals: val een kasteel aan, waar je dan zo’n 2 uur mee bezig bent. Connecten kan met een ingame systeem of gewoon via zone.com. En als je hierna nog meer Dungeon Siege wilt spelen kan je je eigen levels maken met de Dungeon Siege level editor, deze is niet getest maar als er genoeg vraag naar is wil ik deze gerust ook eens op de pijnbank leggen…

Natuurlijk is geen enkel spel perfect, en zo zijn er ook fouten gemaakt bij Dungeon Siege. Zo is de sound soms wat overweldigend, vooral als je tegen 15 monsters tegelijkertijd bent aan het vechten. Ook zijn de geluidjes niet echt creatief laat staan realistisch maar soms wel mooie effecten bijvoorbeeld wanneer je in een grot zit. Ook het verhaal en de sfeer is niet van een top- niveau, ze zijn niet slecht maar ook niet echt goed.

***SPOILER*** Voor deze RPG gaat zeker een add-on uitkomen of mischien zelfs een 2de deel, dit wordt namelijk geinsinueerd wanneer je het spel hebt uitgespeeld. Het is nu eenmaal ook een traditie om goed verkopende spelen uit te melken en dit spel zou wel eens een instant-klassieker kunnen zijn.

Het spel is dé Diablo-killer, grafisch is het prachtig, de AI is goed, de gamelan is vernieuwend, eenvoudig en superverslavend. Het spel van de maand zonder twijfel, Dungeon Siege is het spel waar ik sinds GTA het langst op heb gespeeld. Echte RPG-fans zullen wat teleurgesteld worden door de beperkte karaktercreatie/vorming maar voor alle anderen is dit spel een aanrader!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Dungeon Siege
geplaatst in: Microsoft, PC, Reviews
tags: ,


Leave a Reply