gaming sinds 1997

EA: het grote, slechte beest

Ik check regelmatig de newspost-comments en bezoek regelmatig de fora van zowel Fragland als collega-newssites. Sedert enkele maanden heb ik daar iets vreemds vastgesteld. Bij de aankondiging van videogames, ontwikkeld of uitgegeven door softwaregigant Electronic Arts (of EA, zoals ze zich graag noemen), lees je steevast dezelfde commentaren. Woorden als “uitmelkerij”, “sequel”, “alweer” en “geen vernieuwing” blijven terugkeren. Het is alsof een groot deel van de gamers plotseling een afkeer gekregen heeft van de grote vriendelijke reus EA.

Nochtans zou je dat niet merken aan hun verkoopcijfers. Telkens ik er de wekelijkse FragCharts op nasla (elke dinsdag), staat EA met ongeveer 3 titels in de algemene top-10. Niet slecht voor een “evil” bedrijf, zou ik zeggen. Maar waar komen die reacties dan vandaan? Duidelijk niet van het mainstream publiek, die EA’s titels gretig blijven verslinden, maar van wie dan wel?

Ik zet mijn geld op een gedeelte jongere “hardcore” gamers, die heel wat games spelen, heel wat vrije tijd hebben en ook graag kritiek geven op allerlei zaken in de gameswereld. Inderdaad, de fanboy-generatie. Oudere gamers zijn al veel verdraagzamer en volwassener, waardoor ze zich niet storen aan EA’s vele sequels en licentietitels en zich dan ook niet de moeite troosten om EA te bekritiseren. Negatieve publiciteit is immers ook publiciteit.

Let wel, ook ik ben helemaal geen fan van de jaarlijks wederkerende EA Sports games (NHL, FIFA, NBA Live, Madden NFL, Tiger Woods PGA Tour,), waarvan we rond oktober de 2006-edities mogen van verwachten, maar ik stoor er mij niet aan. Een groot bedrijf als EA is immers nog steeds een kapitalistische instelling, die winst moet maken. Vermits hun sportgames jaarlijks miljoenen exemplaren verkopen, zou het voor hen commerciële zelfmoord zijn om een jaargang over te slaan. Ook de enorme fanbase wacht vol ongeduld op een nieuwe editie en betaalt dan ook zonder morren de gevraagde 60€. Beide zijden zijn dus tevreden. Wat heeft de criticasters dus het recht om Electronic Arts te kapittelen?

Maar EA is niet alleen EA Sports. In tegenstelling tot wat sommigen denken, brengt EA wel degelijk originele concepten op de markt. Neem nu Battlefield 1942, Need for Speed: Underground of het recentere Oddworld: Stranger’s Wrath bijvoorbeeld. Alledrie de games verschillen radicaal van de rest van het gamesaanbod en waren dus commerciële gokken. Het siert EA dan ook dat ze dergelijke titels op de markt willen gooien en het succes is hen dan ook van harte gegund. EA is trouwens zowat het enige bedrijf dat gamen toegankelijk heeft gemaakt voor het grote publiek en het negatieve imago van gamen heeft opgekrikt.

Maar dat succes is geen toeval, in tegenstelling tot wat de meesten denken. EA’s sterkste punt is dat ze luisteren naar zowel het mainstream als het hardcore publiek en dat ze precies dié games uitbrengen die de gamers willen zien. Wie had er ooit gedacht dat The Sims en The Sims 2 ooit zo’n groot succes zouden worden? Niemand, maar EA had er vertrouwen in en hun gok werd rijkelijk beloond. Dat voor beide games meerdere expansions zijn verschenen is ook niet meer dan normaal. Het is een kwestie van vraag en aanbod. Indien de vraag groot is, doet EA lekker verder en als die vraag wat slabakt, stoppen ze ermee. Dat, mijn lieve lezertjes, noemt men een gezond financieel beleid; de winst maximaliseren, met zo weinig mogelijk kosten (expansion packs zijn immers relatief goedkoop te ontwikkelen).

EA blijft dan ook immer groter en sterker worden, waardoor ze ook steeds meer mensen kunnen aannemen. Al diegene die EA graag zien failliet gaan, kijken dus best even wat verder dan hun neus lang is, eer ze dergelijke uitspraken doen. De beste raad die ik een echte gameliefhebber kan geven luidt dus als volgt: koop wat je graag speelt, probeer veel verschillende games en genres en heb respect voor de keuzes van anderen.

Column door Zwan


geplaatst in: Electronic Arts, Specials
tags:


Leave a Reply