gaming sinds 1997

Empire Earth II

De eerste Empire Earth was een goed spel, maar bevatte te veel fouten om uit te groeien tot een klassieker à la Command & Conquer of Total Annihilation.

Met bergen opties, vele uren gameplay en indrukwekkende graphics moet Empire Earth 2 opnieuw proberen de kloof te dichten met de voornoemde titels. Zal Mad Doc Software ditmaal wel in zijn opzet slagen?

Eerst en vooral zijn er die uitgebreide campagnes die je wel een tijdje zullen zoethouden. Je begint met de Koreanen, die je moet verenigen om een rijk te creëren dat het tegen de Chinezen kan opnemen. Zodra je dat gedaan hebt kan je beginnen met het maken van een Germaans imperium (nee, niet het Derde Rijk ;p) om uiteindelijk met de Amerikanen voorbij onze huidige tijdslijn te eindigen. Zoals je ziet gaat Empire Earth dus zelfs verder qua tijdsverloop dan Civilization wat op zich al redelijk indrukwekkend is.

Eens je de campaigns uitgespeeld hebt is het nog niet gedaan op singleplayer gebied. Je kan enkele “Turning Points” herspelen, zoals de landing in Normandië, enkele skirmish spelletjes tegen de computer opzetten of een scenario laden. Dit zorgt natuurlijk al voor vele uren speelplezier en het stopt zelfs daar niet want er is ook een multiplayer optie via Gamespy waarbij je niet minder dan 7 game modes ter beschikking krijgt(Conquest, Crowns – Time or Number, Capitols, Allied Capitols, Regicide, Hotspots en Territory Control). Als je dan nog niet genoeg hebt, kan je met de map editor zelf nog wat levels ineensteken zodat je zeer makkelijk extra content hebt om mee te spelen.

Op gebied van totale speeltijd is alles dus netjes geregeld, maar om de aandacht vast te houden moet het spel zelf natuurlijk ook nog wel leuk zijn.

Er zijn verschillende moeilijkheidsgraden present in singleplayer, maar de AI heeft toch wel enkele probleempjes. Ten eerste is er de pathfinding; meer dan eens zag ik units de weg blokkeren voor de rest van mijn leger en vooral bij bruggen lijkt dit onoverkomelijk. Een voorbeeld: ik wil een klein leger over een rivier sturen. Een grote unit (bv. een tank) gaat eerst over de brug en blijft halverwege steken. Ik laat de rest zich terugtrekken om plaats te maken maar om een of andere obscure reden blijft mijn tank ter plaatse staan… En dan maar hopen dat de vijand langskomt om de weg vrij te maken.

Je eenheden kunnen geupgradet worden, een feature die zeer handig is. Echter, de AI heeft deze optie blijkbaar nog niet ontdekt. Als je wat tijd en resources in het begin gebruikt om al je units te verbeteren zullen deze zonder al teveel problemen je beginbasis kunnen verdedigen, terwijl je zelf een tweede leger opzet waarmee je je tegenstander van de kaart kan vegen. Enkel in de latere missies van de Amerikaanse campagne kan je wat deftige tegenstand verwachten.

Ook zal je altijd je missieobjectieven perfect moeten volgen aangezien de AI absoluut niet flexibel is op dat vlak. Tijdens een van de Amerikaanse missies had ik de complete map onder mijn controle en de Duitsers waren weggevaagd. Ik moest echter de brug over de Rein gaan bewaken gedurende 6 minuten voordat mijn missie voltooid was. Dat alle Duitsers verdwenen waren maakte niet uit, ik moest en zou enkele outposts naast de brug zetten voordat de tijd begon te lopen. Plots kwamen er dan toch enkele Duitsers uit het niets tevoorschijn die mijn 3x grotere leger begonnen aan te vallen… Als ik die outposts niet had gebouwd had ik waarschijnlijk nog steeds in dezelfde map en mijn soldaatjes kunnen laten rondwandelen tot Sint-Juttemis.

Het zicht van de camera is op zich goed, maar het grote probleem is dat je niet ver genoeg kan uitzoomen. Je scherm is opgevuld met allerlei venstertjes waardoor het effectieve speelveld serieus verkleind wordt. Als je dan een groot leger wil leiden zou verder uitzoomen een welkome optie zijn, zeker als een gedeelte van je troepen op een berg staat. De camera behoudt namelijk niet constant dezelfde afstand tot de grond. Als je dus over een heuvel scrollt worden je units groter en kan je dag zeggen tegen je algemeen overzicht…

Nu, dit kan nu wel lijken alsof het spel op niets lijkt, maar dat is wat overdreven. Ik heb Empire Earth nu al meer dan 30 uur gespeeld en heb er veel plezier aan beleefd. Het is gewoon dat het aantal mogelijke opties zo immens is dat veel mensen op het eerste zicht schrik zouden kunnen krijgen (speel zeker de tutorials, je zal ze kunnen gebruiken!) maar eens je het spel gewoon bent is het echt leuk en zie je ook in dat het allemaal niet zo gecompliceerd is als je aanvankelijk zou denken. Een boel van de opties heb je zelfs niet nodig om het spel te kunnen beëindigen, alhoewel sommige wel handig zijn van tijd tot tijd.

Over naar de technische zijde dan. Graphics zijn altijd al belangrijk geweest voor games en Empire Earth 2 doet het redelijk goed. Uitzoomen is dan misschien wel een probleem, inzoomen is dat niet. Je kan zo dicht komen tot het lijkt alsof je tussen je manschappen staat. Verwacht echter geen verschillende gezichten, elk type unit heeft 1 “skin”, maar ik betwijfel dat iemand daar aanstoot aan zal geven. Immers, we spelen hier een RTS en normaal gezien ben je dan alles aan het bekijken vanboven aangezien je een goed overzicht wil behouden.

Een kleine teleurstelling voor mij was het feit dat je je gebouwen niet kan upgraden. Ok, je kan naar een nieuw tijdperk gaan tijdens sommige missies en dan zullen je gebouwen er anders uitzien, maar wanneer je in hetzelfde era blijft is er geen mogelijkheid om ze effectief beter te maken zoals je met je units wel kan. Ook het upgraden van je leger zal hun uitzicht niet veranderen. Of je nu een Veteran Tank of een Elite tank hebt, ze zien er allemaal hetzelfde uit.

De soundtrack is goed met een apart type muziek bij elke campagne en de effecten zijn ook best in orde. Meer kan er echter niet over gezegd worden, echt speciaal is het allemaal niet.

Al bij al neemt Empire Earth 2 de basisideeën van de meeste top RTS-spellen en combineert deze in een immens spel. En het doet dit zelfs zeer goed, iets wat op zich al lof verdient. Grondstoffenbeheer, diplomatiek, aanvalsplannen, inwonermanager, tech tree, … het is allemaal present. Mad Doc heeft zelfs een “Crown” systeem ingevoegd waardoor je bepaalde units voor een vaste periode kan verbeteren als je alle research van een bepaald soort volbracht hebt (Military, Economic en Imperial)

Empire Earth 2 is een spel dat nieuwkomers in het genre kan afschrikken door het grote aantal vensters en opties, maar wees niet overweldigd aangezien je redelijk snel alles onder controle krijgt. Het spel is enorm groot en zal je vele uren bezighouden, en is dat niet iets dat we altijd willen?

Er zijn echter nog enkele onvolmaaktheden die ervoor zorgen dat EE2 niet bij de beste games in het genre gerangschikt kan worden. De AI is niet goed genoeg, de zoomoptie moet beter en de gevechten zijn niet zo groots als we in andere recente titels gezien hebben.

Misschien dat Empire Earth 3 (als het al gemaakt zou worden) deze probleempjes kan oplossen en een spel wordt dat ons Starcraft en Total Annihilation zal laten vergeten. Het potentieel is er in ieder geval!

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Empire Earth II
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>