gaming sinds 1997

Empire: Total War

Hoe review je een gigant als Empire: Total War? Niet alleen hapt de downloadbare versie een goeie 15gb uit je downloadlimiet, maar ook je pc of laptop zal kreunen onder zoveel content, geweld en grafische pracht. Hoe je het ook draait of keert, wat The Creative Assembly in elkaar heeft gebokst is een meesterwerkje, een toonbeeld van hoe tomeloze ambitie en visie een game oplevert dat op zich alleen al het bestaansrecht van de hardcore game pc rechtvaardigt en onderweg consolespellen reduceert tot speeltjes voor de minderen onder ons.

De Total War reeks is altijd al een unieke reeks geweest. Strategen en tactische breinen verafgoden de serie sedert jaren en ook op TV werd de reeks al gebruikt omwille van zijn realistische inslag en epische proporties.

Dat is in deze aflevering niet anders, want alhoewel we worden geconfronteerd met een nieuwe periode uit de geschiedenis is de opzet van de game identiek gebleven. Nog steeds wordt er een combinatie gemaakt tussen twee genres. Het ene gedeelte is een volwassen RTS met waarheidsgetrouwe units die grote slagvelden bevolken, realistisch gedrag en een nog verbeterde A.I. die net als jou zal gebruik maken van tactische bewegingen zoals het uitbuiten van een hoger gelegen gebied of een verminderde moraal. Dit wordt dan gecombineerd met een turn-based gedeelte op een wereldmap die doet denken aan Civilization. Beslis wat je wil bouwen, hoe hoog je belastingen zijn en waaraan je ze wil besteden. Negotieer met andere naties, of als dat mislukt: stuur ze een troepenmacht waarna de gevechten dan worden afgewerkt in het RTS-deel. De mogelijkheden die daaruit worden gedistilleerd zijn zo uitgebreid dat je je eigenlijk kan beperken (mocht je dat willen) tot het ene of het andere gedeelte, zonder dat je ook maar één seconde de indruk zal hebben dat je geen stevig game aan het spelen bent.

Als dit allemaal ingewikkeld klinkt, dan heb je gelijk. En gelukkig maar! De diepgang van E:TW is ongekend en wij zouden niks anders willen. Gelukkig hebben de makers ook ervoor gezorgd dat er heel wat tutorials en tips te rapen vallen zodat je je op eigen tempo kan verdiepen in de mogelijkheden. Zalig om terug het gevoel te hebben dat je na uren spelen nog zoveel moet ontdekken en leren. Nieuwkomers zullen ook blij zijn met ‘The Road to Independence’, een verhaallijn die de bewogen onafhankelijkheidsstrijd van de Verenigde Staten vertelt, en die je weliswaar wat minder vrijheid biedt, maar wel beetje bij beetje aanleert hoe dit game te spelen en de vele aspecten te gebruiken. Bovendien worden de gebeurtenissen van die strijd mooi in beeld gebracht door tussenfilmpjes, en zullen geschiedenisfreaks zich best amuseren. De setting, voor wie dat nog niet doorhad, speelt zich dus af in de 18e eeuw, en alhoewel Europa de focus heeft, kan je ook twee andere gebieden verkennen die een grote rol speelden in die periode: Amerika en India.

Eens dat singleplayerstuk achter de rug kan je kiezen uit ondermeer de Grand Campaign, het pièce-de-résistance. Die vertelt geen verhaal, maar schotelt je een uitgestrekte, zeg maar gerust immense, wereld voor waarin je kan opteren om te spelen als één van de grote Europese machten van die tijd, elk met hun beperkingen, sterktes en specifieke doelstellingen om de overwinning binnen te halen. De herspeelbaarheid van deze modus is ongekend groot. Lieverdjes kiezen voor een vreedzaam pad, eentje van handelen (een spel op zich), diplomatie, het nemen van degelijke bestuursbeslissingen en het onderzoeken van technologie (er is nu ook een tech-tree) of wetenschap. Ben je dat beu, of zijn je collega’s net iets te gulzig op die zeldzame goederen, dan schop je gewoon keet en trek je met je leger hun grenzen binnen.

Hier komen we in contact met de nieuwigheden van Empire. Er zijn meer mogelijkheden binnen elke provincie: zo heb je een hoofdstad die je kan uitbouwen met bepaalde structuren, zullen er constant nieuwe nederzettingen opduiken die je ook weer kan uitbouwen, en er zijn ook andere resources die je zal moeten ontginnen of beschermen. Denk maar aan mijnen, havens of universiteiten. Net zoals bij Civ hebben de makers er echter voor gezorgd dat die meer uitgediepte mogelijkheden overzichtelijk blijven zodat je erg snel beurten kan afwerken of zaken aan de A.I. kan toevertrouwen.

We vermeldden hierboven reeds kort de havens. En als je havens hebt, dan heb je natuurlijk ook schepen nodig! Hier maakt de Total War-reeks een nieuwe stap want deze keer zijn allerlei bodems beschikbaar om oceanen mee te verkennen, handel mee te voeren, maar natuurlijk ook om andere schepen mee te kelderen. Dit gedeelte kreeg dan ook stevige aandacht van de ontwikkelaars en marketingmensen.

De zeegevechten zijn geslaagd, zoveel kan je wel zeggen. Persoonlijk heb ik het meer voor de strategische gevechten op het land (die deze keer fris aanvoelen dankzij het gebruik van buskruit met allerlei nieuwe tactieken tot gevolg), want op zee concentreren de ontmoetingen zich meer op tactisch manoeuvreren, ervoor zorgend dat de wind in je zeilen zit, en het managen van de specifieke units. Het knallen met de kanonnen, enteren van vijandige schepen of het knappen van gigantische masten; het ziet er allemaal even fantastisch uit, maar uiteindelijk zijn de zeeslagen een leuke toevoeging, zonder dat ze echt de gameplay van het geheel veranderen. Beschouw het als nog een extra, geslaagde feature.

Grafisch zal dit game je de ogen uitsteken als je geen monster-pc hebt staan. De engine werkt perfect op een relatief oude pc, maar wie een beest van een computer heeft staan zal met volle teugen genieten van de uitgestrekte vista’s, de wapperende zeilen van de galjoenen en de prachtige, historisch correcte, gedetailleerde eenheden. Individuele kanonskogels doorklieven het slagveld, en je zal meer dan eens inzoomen om de individuele animaties te bewonderen te midden van de bloederige slagvelden.

Er is nog zoveel meer te vertellen (over pakweg de uitgebreide multiplayermogelijkheden, de opties om zelf skirmishes in elkaar te steken, de historische missies en alle nieuwe details zoals de handel en de diplomatie, of de mogelijkheid om te duelleren met bepaalde figuren). Empire: Total War is echter waarlijk een totaalpakket dat zowel de generaal als het staatshoofd in jou zal aanspreken, dat zowel toegankelijk als oneindig diep is, en meer content en herspeelbaarheid bezit dan de helft van al je games samen. Als Gears 2 een reden is om een Xbox 360 te kopen, of Killzone 2 ervoor zorgt dat je een PS3 wil, dan is dit strategiegame een absolute reden om je een game-pc in elkaar te steken. Een beest van een game, met heel wat onafgewerkte kantjes en details, dewelke echter moeiteloos verdwijnen in de grootsheid, diepgang en meeslependheid van de gameplay. Kopen!

Onze Score:
10.0
gerelateerd spel: Empire: Total War
geplaatst in: PC, Reviews, Sega
tags: , ,


Leave a Reply