gaming sinds 1997

Enclave

Na release-titels als Halo, PGR en Oddworld ontbreekt het de Xbox aan spelen die de console echt de moeite maken. Enclave beloofde deze leegte in te vullen, het spel zou de eerste hack ‘n slash op het groene mormel worden en deed een worp naar het klassieker-status. Met vrij grote verwachtingen begon ik dan ook aan het spel…

In de intro wordt een boek opengeklapt dat het verhaal verteld: de wereld van Enclave bevindt zich een land genaamd Celenheim, een idillysche plek waar het gras groen is, de honden zindelijk en de huwelijken stand houden. Maar plots wordt het land aan zijn muren aangevallen door stoute mijnheren. Net voor de muren instorten verschijnt de machtige magiër Zale, die het geweld stopt door de grond te doen splijten. Het land is omgeven door een kloof en kan zijn wonden gaan likken. Maar na een tijdje komt het “evil” terug en wordt er in het land een leger op de been gezet. Wanneer jij tegen de belastingen en het beleid protesteert, beland je in de gevangenis en hier begin jij, tenminste als je aan de light-zijde start. Het spel is namelijk opgedeeld in 2 campagnes: The Ligth en The Dark. Je kan dus kiezen tussen goed of slecht. De 2 campagnes bevatten verschillende levels waardoor het spel vrij lang is uitgevallen!

Enclave is een fantasy-medieval-Hack ‘n Slash-spel, voor de verwarde gamer: een hack ‘n slash is niet hetzelfde als een RPG. Zo heeft Enclave geen echte RPG-elementen. Door het ontbreken hiervan, valt er jammer genoeg een flink stuk diepgang weg. Je begint met een zwaardvechter maar naarmate je vordert in het spel zul je andere karakters unlocken, zoals een boogschieter, een magiër en varianten hierop.
In de levels kan je geld vinden waarmee je in het volgend level uitrusting kan kopen. Zo is de keuze aan wapens vrij groot, je kan een 3-tal wapens tegelijkertijd dragen en de meeste kunnen dan ook nog eens verschillende types munitie bevatten.

De leveldesign is vrij goed, alhoewel het eerder klein is gehouden. Dus enorme mappen als in Halo moet je niet verwachten, maar eerder compacte levels die dan wel een hogere moeilijkheidsgraad hebben. Wat het grootste mankement in dit spel is, is het feit dat je niet kan opslaan tijdens de levels zelf. Zo heb ik een keer of 8 hetzelfde level moeten doorworstelen omdat ik enkele malen domweg in een put was gevallen. Het level was niet echt moeilijk, maar toch heb ik enorm veel moeite gehad om het uit te spelen. Dit is ook de reden waarom ik met het spel ben gestopt. Het is al meerdere keren gebleken dat een slecht save-systeem een spel nogal negatief kan beïnvloeden, en ook hier is dit nefast voor de gameplay.

Het grootste pluspunt zijn de graphics, deze zijn van een zeer hoog niveau. Zo is het water prachtig gerenderd, de textures heel kleurig en is er op geen polygoon gekeken. De models zijn mooi, maar ook zijn er indrukwekkende mist- en magic-effecten. En dit terwijl de framerate uiterst constant blijft. Ook met het geluid zit het snor: een leuke soundtrack, goeie sounds. Kortom heel deftig, niets meer niets minder.

Maar iets wat er spijtig genoeg niet in het spel zit is een multiplayer-mode. Jammer, want dit spel lijkt mij er zich perfect toe te lenen, ook al omdat dit het oorspronkelijke concept van de game was. Een cooperative had dit spel nog kunnen redden en een deel van de moeilijkheid kunnen weghalen. Maar we gaan geen letters meer verspillen over wat had kunnen zijn…

De makers van dit spel hebben veel beloofd, spijtig genoeg is het daar maar bij gebleven. De graphics zijn dik in orde, maar dit is slechts een van de weinige pluspunten. De levels zijn mooi uitgewerkt, maar verschrikkelijk compact en het weglaten van een save-functie is een capitale fout gebleken. Ook het ontbreken van een multiplayer-mode is betreurenswaardig. Maar al bij al is het spel toch nog leuk te noemen.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Enclave
geplaatst in: Reviews, Xbox
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>