gaming sinds 1997

Epic fail: Consoles

Het zonnetje schijnt, de vogeltjes fluiten en die verdomde bloedzuigende muggen zijn er terug, om nog maar te zwijgen van de stapels papier waar menig student zich door moet ploeteren! En alsof het nog niet erg genoeg is dat de blok in één van de mooiste periodes van het jaar valt (voor de mensen onder jullie die verder dan de ‘keuken-pc-bed’ driehoek raken tenminste), heeft mijn buurvrouw beslist haar charcuterie tentoon te stellen op een roze strandstoel, recht voor mijn ruit. Voor mij hoeft het geen model te zijn, maar geloof me vrij: Fat Princess is er niets bij!

Na mijn gordijnen toegetrokken te hebben om mij van verder trauma te behoeden was ik, vanzelfsprekend, teveel van mijn melk om nog te studeren. Om mijn tijd toch wat nuttig te besteden ben ik op zoek gegaan naar een paar Epic Failing consoles & toebehoren. Here they come!

5. De Phantom
Deze console was aangekondigd in 2002, maar zou nooit meer dan een ‘phantom’ worden. Het leek nochtans een goed concept: een set-top console waarop PC games konden gespeeld worden. Bij de lancering van het fantoompje waren er dus al duizenden games voor handen. Na meer dan 60 miljoen dollar erdoor gedraaid te hebben, nog voor er eentje verkocht werd, had Phantom Entertainment door dat het niets ging worden en werd beslist de productie stop te zetten. Meer dan een droom en een paar hersenschimmen is dit beestje dus nooit geworden.

4. N64DD
Aangekondigd in 1995 en gereleased in 1999 in Japan: de Nintendo 64 Dynamic Drive. Het was Nintendo’s antwoord op Sony’s Playstation en je kon het concept vergelijken met een zip-drive van 64mb voor extra data opslag. Zo konden er extra levels bij oude N64games gevoegd worden en werden er natuurlijk nieuwe, uitgebreidere games ontwikkeld (al bleef het maar bij 9 stuks). Het was een commerciële flop en ondanks de aankondiging in Europa en de VS werd deze N64 uitbreiding er nooit op de markt gebracht. En gelukkig maar, want we hadden er weer veel geld aan verloren!

3. De Gizmondo
Deze GPRS- & GPS-endabled handheld, in 2005 op de markt gebracht door het controversiële Tiger Telematics, was al vanaf de aankondiging vergezeld van allerlei louche zaakjes. Nadat de toenmalige (toch wel incompetente) executive Stefan Eriksson gelinkt werd met de Zweedse georganiseerde misdaad en hij als kers op de taart zijn peperdure Ferrari in de prak reed, werd Tiger Telematics bankroet verklaard in 2006. In 2008 (later uitgesteld tot de zomer van 2009) zou er een nieuwe Gizmondo verschijnen, maar daarover blijft het voorlopig stil in medialand.

2. De Sega Activator
Beelden zeggen soms meer dan 1000 woorden! Laat ons besluiten dat de Sega Activator er iets voor zijn tijd was. Of was de tectonic te laat?

1. Nintendo’s Virtual Boy
Het is geen portable, het is geen handheld, het is de Nintendo Virtual Boy! Gebruik hem al zittend of bind hem voor als een virtuele bril! Baanbrekend pseudo 3D-beeld door het parallax effect, zotte gaming experience, zotte graphics, zotte hoofd- en nekpijn, en dat allemaal voor de luttele prijs van 180 dollar (in 1995 toch). Jammer genoeg was dit prijsbeest al in 1996 niet meer in de rekken te vinden, en zette Nintendo de schepper van de Virtual boy, tevens de schepper van de ‘Game Boy’-lijn en de Metroid franchise, Gunpei Yokoi op straat. Deze VB is gekend als de grootste hardware miskleun van Nintendo, met enkele even slechte games als toetje.

Bewolking, godzijdank! Mijn buurvrouw is net zo elegant mogelijk weer naar binnen gewobbeld. Mijn gordijnen kunnen weer open en ik kan me weer in de wondere wereld van financiële analyse dompelen. Joy!


geplaatst in: Specials
tags:


Leave a Reply